Kanin tänder
Jag vill veta hur man ska göra för att kaniner inte ska få förlånga tänder?
Vi fick avliva min älskade Ida för hon hade fått förlånag tänder så ej kunde äta. Vill hälst ej att det ska hända mina andra kaniner :/
Tacksam för svar
-' Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt

Du måste alltid se till att kaniner har tillgång till gnagarmaterial hela tiden. Färska grenar är ett måste. Det finns även "gnagarfigurer" i djuraffärer. En kanins tänder växer hela tiden så de måste hela tiden underhållas.
/Jennie
Se till att kaninen du väljer har ett korrekt bett.
Ett korrekt bett är där undertänderna går emellan de övre paren tänder (bild finns här).
Tänderna slipas alltså när kaninen äter.
Ett grovt hö med långa fibrer hjälper till att hålla tänderna i trim.
Man kan, som de andra säger, även lägga in trädgrenar som kaninen kan gnaga på.
Kopierat från Djurkliniken Roslagstull:
"Förvuxna tänder orsakas till viss del av "ärftlig benägenhet" - pga att människan avlat på kaniner med allt kortare nosar vilket innebär trängre käkar och större risk för problem - men framför allt av att kaniner allt oftare felutfodras. För lite hö och gräs gör att kaninen tuggar för lite och på fel sätt vilket leder till att tänderna växer till. När väl passformen tänderna emellan gått förlorad kan det vara mycket svårt att rätta till problemet. Oftast är det dålig slitning av kindtänderna som orsakar allvarliga problem. I enstaka fall kan kaninen även ha problem med framtänderna."

Saara, björk kan vara giftigt på vintern. Det är längst ut på topparna som ett gift bildas. Om kaninen får i sig detta får den ont i magen.. Så om man ska ge björk på vintern så måste man klippa av ändarna på björkgrenarna :)
Tack för svar, då ska jag ut och leta pinnar till mina kaniner :) Men saltsten vad har man det till igentligen? :S Det har alla mina kaniner!
-' Malin Hultman

Vanligast är att bettfel är ärftligt. Kan bla. bero på att underkäken är för lång i förhållande till överkäken. När kaninen tuggar slipas underkäkens framtänder mot en liten slipsten på baksidan av överkäkens framtänder. Överkäkens framtäden är vinklade innåt munnen och slipas mot utsidan av underkäkens tändern. Sålänge en kanin med rätt bett har tillgång till grovfoder så behöver man inte oroa sig för bettet. Men om bettet är fel, pga skada eller arv, så slits som sagts inte tänderna rätt och i det fallet måste man klippa tänderna regelbundet för att de ska vara så korta att kaninen kan äta.
Det ska til ganska mycket för att en kanin med rätt bett får för långa tänder. Det kan nog ske om den får för mycket kraftfoder i förhållande till hö, och då väljer detta koncentrerade foder framför höet.
#5: Saltsten är kort och gott till för att kaninen ska slicka på den och få i sig salt.
Saltsten kan behövas till dräktiga/digivande honor som har ett större behov av salt, eller till kaniner som inte får pellets.
Får kaninen pellets behövs ingen saltsten, utan risken är då istället att kaninen får i sig för mycket salt.
Överdosering av salt kan leda till njurskador och liknande.

#5 Saltsten är för extra mineraler, men det behövs inte om de får pellets.
Saltsen är som ovanstående säger helt onödigt, det är en grej djuraffärer otast säljer då de vill tjäna pengar.
Saltsten kan som #7 säger istället ge kaniner njurskador vilket inte alls är trevligt. Jag rekommenderar dig till att ta bort saltstenarna helt och hållet :)
Se till att det alltid finns hö, det är det enda som slipar ner tänderna på rätt sätt. Sen kan grenar och andra saker också vara bra, men i första hand kommer höet.

En kanin som har korrekt bett från början brukar inte få för långa tänder, men det kan ju bli så även för dom, om nån tand går av så att dom inte kan nöta tänderna som dom ska. Man kan ju då få klippa tänderna tills dom har vuxit ut rätt igen.
Har dom bettfel som ungar, finns inget att göra, annat än att klippa tänderna var tredje vecka, vilket brukar vara ohållbart i längden.
Ok, tack! Men så jag kan ha saltstenen om min kanin ska få ungar? Men jag har sån blaningsfoder till mina kaniner, då där är ungefär 1 tredjedel pellets, 1 tredjedel vete/korn och elr råg, och havre, sen e det typ majs, något godis och så. Förlåt om jag frågar mycket men jag vill ej att fler av mina kaniner ska dö av sånna saker!
Men då undrar jag hur min gamla Ida som då blev 6½ år bara fick förlånga tänder, hennes tänder va helt normala innan :S
-' Malin Hultman
#12: Byt ut det fodret så fort du har möjlighet.
Ett sådant foder innehåller fel sammansättning och kaninen plockar enbart ut det den tycker är gott (dvs det sötaste och fetaste).
Med ett sådant foder får kaninen i sig för lite av det den ska, samt för mycket av det den ska ha lite utav.
Ge hellre ett rent pellets eller müsli som har rätt innehåll.
Det finns massa bra foder som är mycket bättre.
Många av dessa foder finns på ex Granngården.
Exempel på foder är Stampe, Carrier och Edel.
Har man möjlighet och vill, kan man blanda i ett typ av müsliliknande foder som heter Chudleys Rabbit Royale.
Det kan se ut som gnagarblandning för vissa, men skiljer sig i innehållet.
Jag ger det till mina blandat med Carrier.
Bettfel kan uppkomma genom att kaninen får fel typ av foder.
Men bettfel kan även komma genom ex skada, som att kaninen blivit skrämd och sprungit rätt in i väggen.
Jag har nu tagit pinnar från äppleträdet där ute :) Han i djuraffären sa att det går att äta :)
-' Malin Hultman
Gnagarbladning går såklart att äta men det är långt ifrån nyttigt för din kanin. Försök satsa på någon av de fodrerna Ninnih tispade dig om, så slipper du riskera att din kanin får fetma och andra sjukdomar.
Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.
Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!
Jag rekomenderar att du:
1. Byter foder till något av de fodrerna som NinniH rekomenderade (Jag använder "Stampe kaninpellets" det är JÄTTEBRA! Det finns på granngården för ca. 169kr för 18kg) för det är myyyyycket hälsosammare än gnagarblandningar som faktiskt kan vara skadliga.
2. Tar bort saltstenen.
3. Ger kaninerna någonting att gnaga på exempelvis grenar. Men tänk på att det är endast hö som slipar de bakre tänderna, inte grenar.
Då slipper du att kaninerna dör av övervikt/näringsbrister, för långa tänder eller fel på njurarna. 
Tycker också att du skall som ovanstående säger byta ut fodret så fort som möjligt, sådana där blandningsfoder är … ja… skit rent ut sagt… Byt till stampe tycker det verkar jättebra! :) Och ge bra med färskt hö och grenar så skall du se att det ordnar sig.
Jag har övertagit en kanin som vid närmare titt faktiskt saknar flera tänder… förstår inte hur det kan hända. Kan det vara genetiskt eller pga yttre våld?
ph77

#18 Lät väldigt konstigt, då tänder som ex. slås ut av nån anledning normalt växer ut igen. Vilka tänder är det som saknas??
Min första kanin när jag var liten fick som enda kost havregryn och gräs… vi visste ingenting om kaniner. :) Men han klarade sig konstigt nog!Kanske är kaniner tåligare än man kan tro. :)
Numera kör vi med Stampe pellets från granngården, samt hö. Och gräs på sommaren. Saltsten har vi som komplement, kaninerna styr själva över sitt behov. Det finns ingen risk att de överdoserar salt, de styrs av sina instinkter och slickar inte mer salt än de behöver.
#20 Inte riktigt sant det där med saltstenen. Kaniner kan gott och väl få i sig för mycket salt genom underdtimulering, d.v.s att dem sitter och slickar och slickar och slickar för att det smakar gott bara. Min veterinär har fått in alldeles för många kaniner, där problemet har varit att dem hade fått i sig för mycket salt = njursten.
#21 Det kan tänkas, men då är ju inte problemet att de har en saltsten - utan att de är understimulerade…
Sen vet man inte säkert om orsakerna till njursten och gallsten har med saltintag att göra. Fass skriver:
"Generella riskfaktorer för njurstensbildning är starkt koncentrerad urin som man får vid ett litet vätskeintag, uttorkning (dehydrering), lågt flöde i urinvägarna som ses vid förträngningar i urinvägarna och vid sjukdomen hydronefros.
Dessutom ser man ökad njurstensbildning vid högt intag av C- resp D- vitamin liksom högt intag av animaliskt äggvita (protein)."
Detta gäller ju människor men också andra däggdjur. Så kanske har kaninerna med njursten snarare fått för lite vatten eller för mycket felaktig kost.
#19 Precis övertagit honom, det är de två främre nedre tänderna som saknas. På övre sitter 1 o 1/2 tand, en ser ut att vara avslagen på hälften. Pratade med veterinär idag, ska övervaka honom några veckor o se om de nedre börjar växa ut. Han äter o dricker bra och är pigg annars.
ph77
#23 Vad bra att du har tagit hand om honom. förlåt om det är lite OT
What doesn't kill you makes you stronger.
#22 Salt är vätskedrivande… Och vi har fått lära oss i skolan (går djurvård) när vi pratade med en smådjursexpert och veterinär att saltsten inte är bra till kaniner.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
25# salt e inte vätskedrivande utan det e tvärt om det binder vätska i kroppen vilket inte e bra.
#26 Hahah, det stämmer, är lite förvirrad.
Men ja, det är inte heller bra för njurarna.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#22 Saltsten är ändå inget att rekommendera, och om man nu varnar för att ha saltsten när kaninen redan får tillräckligt i fodret så varför riskera att göra kaninen sjuk? Det bästa du kan göra för sin kanin är att ta bort den och slänga den.
Jag skulle inte direkt hänga in en liten sten som bidrar till sämre hälsa. Det är ju som om man nästan ber kaninen att få i sig sjukligt mycket salt..
Roslagstulls kliniken har jättefint skrivna skötselråd för djur även kanin. Kolla där! (och de bästa veterinärerna)
ph77
#28 Jag tänker tvärtom, saltstenen hjälper kaninerna att själva reglera mängden salt i kroppen. Särskilt på sommaren när de mest äter gräs. Jag tycker det är jättebra. :)
#25 och #26 Jag säger inte att det är bra med för högt saltintag utan bara att kaninerna normalt sett reglerar detta själva.
Har de fått sitt saltbehov tillgodosett slickar de inte på saltstenen - men är det för lite salt i kosten (som t.ex. när de mest äter gräs på sommaren) är den ett bra komplement.
Däremot som någon skrev kan ju tydligen understimulerade kaniner slicka för mycket på den, jag vet inte för jag har aldrig haft nån understimulerad kanin. :) Men om man sköter kaninen rätt i övrigt tycker jag inte man behöver oroa sig. :)
Jag tror att den ena tanden på min kanin har gått av hans framtänder är i olika längd allihop vad hade vi gjort?
#32 Gammal tråd…
Är du osäker på hur din kanins tänder ska se ut/om du tror att något är fel så sök veterinärvård.
Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning | Youtube
Jag vet hur dom ska se ut men dom ser inte ut som dom ska :(
#34 Då är det dags att kontakta veterinären.
Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning | Youtube
#22 Förlåt för väldigt OT, men jag har samma namn som du. Förlåt!
Min lilla flicka har jag varit extremt noga med för jag är riktigt rädd att hon ska få problem med tänderna. Därför har jag grenar och majskolvar som är stenhårda och johannesbröd samt har jag hö, höbollar och hökakor som är pressat hö. (Stenhårt) Detta ligger alltid framme, hänger så hon får kämpa med majsen för annars biter hon bara av dem och så får man slänga dem. Jag aktiverar min kanin extremt mycket och därför är det viktigare hon har massa käk hela tiden för överviktig är ett ''enklare'' problem. Dock är hon som sagt mycket aktiv så de problemet har jag inte.
Se alltid till att den har pinnar eller något annat trä att tugga på för att slipa ner tänderna , var uppmärksam om hur kaninen äter och dricker och börjar den äta eller dricka dåligt så kolla tänderna , ifall de börjar bli långa så gå till veterinären och be dem slipa tänderna vilket kommer behövas göras om och om igen ! Om de redan är långa behöver man ju kanske avliva ..
han har alltid tillgång till grenar hö å så vidare som han tuggar å sliter i tänderna är inte extremt långa utan dom fyra framtänderna är i olika längder alihop