Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 450 ggr
skanorskaniner
0

Ungar

Min kompis kanin fick ungar den 25 juli tror jag så de är ca 5 veckor nu.. Men så nu i veckan dog deras mamma av kaninpesten.. Vad ska hon göra??

Ungarna är någon blandning. Mamman är lejonhuvad och pappan är en blandning av många raser..

callo
0

Dem ska egentligen bara dias en vecka till ju så tycker hon ska köpa mjölkersättning stödmata dem lite varje dag med det en vecka till o se till dme äter hö o pellets som vanligt. Så är de nog ingen fara bara alla är tillsammans. Oftast är ungar starka mot sådana sjukdomar pga av mjölken dem får från mamman bygger upp ett starkt immunförsvar men tycker hon ska åka och vaccinera dem vid 6 veckor om nu ingen visar sig ha smittats.

(Bor hon i skanör? Jag varnade ju för pest för några veckor sen här i malmötrakten synd hon inte såg det..)

skanorskaniner
0

Hur varnade du ut det? Jag har inte hört det men jag vet att här är många sjukdommar  här nere. De brukar inte komma över kanalen men nu när det är så mycket mygg så finns sjukdommen här nere också. Jag tror inte att det är många här nere som har sett det.

Men diar ungarna fast de är 5 veckor??

callo
0

ja ungarna diar t.o.m 6 veckor de därför man aldrig får sälja en yngre kaninunge än så..Men dme äter även torrfoder och det är vid 6 veckor tarmarna ställe rom sig helt. Jo varnade här på kaninifokus för 2-3 veckor sen efter att min vetrinär sagt dme fått in en del pest-sjuka kaniner, oc mina var redan vaccinerade, så ville förmedla det vidare bara..

skanorskaniner
0

okej det såg jag inte men hon har inte kaninifokus så hon hade ändå inte kunnat läsa det..

mjoans
0

för hoppnings vis så är nog kanin ungarna så pass gamla att dom kan klara sig utan sin mamma! Varför dog mamman? Var hon gammal?

ciss
0

#5: Det står ju i texten? Hon dog av kaninpest.

/ Cissi, medarbetare på Kanin
    www.frihetenskaniner.se