Kanin iFokus

Kanin

Etikettbur-och-aktivering
Läst 651 ggr
Sparkle
0

Vad tycker ni om minimum måtten?

Vad tycker ni om måtten som är lagliga för burar? 

Nyfiken bara :)

Stressa inte...

MEN SKYNDA DIG DÅ!

Mickis1994
0

De nya är toppen!

Mvh Michaela Glansk.
Riverruns Hoppkaniner, uppfödning av hoppkorsningar. 

Oliviaaa
0

personligen tycker jag det ser väldigt tråkigt ut att ha en liten bur. skulle önskat att minsta minimum måttet var större. 

man får ju hoppas på att de som har sina kaniner i minsta måtten rastar sina kaniner i Hage eller liknande :)

Fridaaaa
1

Skulle ökats lite till tycker jag.
Inte så stor skillnad mot förra nu på de nya men helt klart i rätt riktning.

Jag har dock över lagliga mått ändå då jag tycker de är lite försmå

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Sparkle
1

Ja, det är på rätt väg :) Sedan tycker jag det beror på hur mycket man rastar dem o.s.v.

Stressa inte...

MEN SKYNDA DIG DÅ!

Fridaaaa
1

#4 Ja det spelar helt klart också in. Mina rastas i hage/sele dagligen trots stor yta, mycket uppskattat 🙂

Sparkle
1

#5 Ja, man ska ju rasa dem även om de har stor bur. 👍

Stressa inte...

MEN SKYNDA DIG DÅ!

[neptunens]
0

Det går ju iallafall åt rätt håll 👍

Mickis1994
2

Precis! Det går åt rätt håll, små steg i taget. Sedan tycker jag att det är viktigare att kaninen får komma ut och röra på sig än att buren är 20 cm längre eller djupare.

Mvh Michaela Glansk.
Riverruns Hoppkaniner, uppfödning av hoppkorsningar. 

Paxxie
0

Glad att de blir större men helst skulle det ju ske ännu fortare. Vill gärna att de skulle vara minst 1m² för för små kaniner och såklart ännu större för jättar.

Pelzi
0

Jag tycker att dem ska sätta en lag att kaniner ska minst få komma ut och springa av sig en dag i veckan. Höjden tycker jag är lite väl hög. Dom behöver inte så högt  räcker gott och väl med höjderna som var innan. Men bur ytorna är helt okej nu jämfört med tidigare.

http://emmaskaninselar.blogg.se/

pernillaoscarsson
0

Det är bra. Hoppas bara att djuraffärerna snart tar bort alla ikke lagliga burar. Tvivlar dock. Tänk så många burar som de kommer gå miste om ifall de inte får säljas som uteburar. Går väl ha till marsvin men tror inte man brukar ha dem ute direkt? Jag tror i alla fall att de kommer köra en stor utförsäljning av burarna innan lagen sätts i lås så att folk utan koll kan fynda. Tyvärr. :/

fossingen
0

Minimåtten borde vara som 120 burarna tycker jag.

Svado
2

Jag tycker inte alls att man ska ha kaniner i vanliga burar. Enligt mig är det precis lika fel att stänga in en kanin i en liten 120cm's bur som att man skulle stänga in en katt eller hund där.

Kaniner har lika stora behov av att få röra på sig som alla andra djur :) 

Tycker det är riktigt beklämmande att det är tillåtet att ha kaniner i bur på det viset som är idag. Mina kaniner bor i en bur som är ca 3mx1.5m o det tycker jag är litet. Jag mår personligen dåligt om jag inte fått ha dem ute i deras rasthage åtminstone ett par timmar varje dag.

Nej, alla former av plastburar som säljs borde förbjudas för kaniner, och även "flerfacksburar" som är lika "små".

Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman

SötnosenSantos
0

Just nu har jag minimum måtten på min bur men sen har jag en 2X2 meters Hage till honom dygnet runt som han alltig är i

When life gives you lemons. Make lemonade❤️

Fridaaaa
1

#11 Inte olagligt för dem att sälja burarna, bara att använda dem, så länge de inte säger att de är godkända/lagliga till kanin får de sälja dem. Och går att ha till marsvin mm, så skriver de bara "smådjursbur" eller liknande så kan de göra det 😕

#13 Man kan dock inte jämföra helt skilda arter. Men ja minimåtten borde öka, men att ta bort gallerburar tycker jag är lite väl att ta i, finns stora bra, och får kaninen komma ut i hage/rum dagen så lider dem inte av det 🙂 Värre med dem som sitter i små burar/fack och inte får komma ut tycker jag för tycker med att kaniner ska få komma ut i Hage eller sele dagligen om det går. (tänker på väder)

lovemysack
0

Står dom nya måtten på jordbruksverket? :)

Uppfödare av Hoppkaniner i Dalarna :)
Läs mer på min hemsida.
Lundens Hoppkaniner.

tlover
0

#10 Jag tycker inte det är för högt, själv har jag 1 m som höjd för våra och det känns ibland för lite pga strö på vintern (mitt i vintern blir det djupströbädd eftersom man inte kan få bort allt det gamla så man får strö på det gamla ala djupströbädd)

#16 ja här

l'm back

Fridaaaa
0

#10 Jag har 90 cm innemått (ungefär) till två dvärgkaniner, inte för högt tycker jag 🙂 Och till jättekaninerna tycker jag 90 cm känns lite för lågt än, ialla fall för de mer högresta.