Säker utebur, men hur?
Hej!
Jag bor i ett villaområde i Södermanland. Min kanin ska nu bo ute (under sommaren) för första gången. Jag har en trekantsbur (ni vet den klassiska trekantsburen som står direkt på gräset). Jag har sett en grävling på vår tomt en gång så det känns viktigt att kaninen är skyddad. I går köpte jag kompostgaller och prövade då att placera kompostgaller i gräset under buren. Jag vet inte om jag gillar den lösningen, det känns som att det blir svårare för kaninen att skutta runt eftersom att marken är någon ojämn och gallret är i vägen. Är det en godtycklig lösning ändå tycker ni?
Idé nummer två är att göra en Hage av kompostgaller (kanske gräva ned liten del av gallret i marken?) och placera trekantsburen i hagen. Då skulle kaninen vara i hagen på dagarna och sova i buren på kvällarna men utan kompostgaller i botten?
Det är svårt! Är det någon som har tips??
Själv skulle jag aldrig ha en bur (eller Hage dom är utan uppsikt) utan nät i botten, då får man ju välja mellan en flyttbar bur med nät som dom går på (ej upphöjt såklart) el en fast bur el Hage med nedgrävt nät (obs kolla nätet med några års mellanrum då det bryts ner tillslut, man ska också bränna jorden el byta jord om det är en bur som kaninen är länge i för att minska parasittryck.
Tänk också på att trekantsburar ofta är för små/olaglig eftersom ytan man räknar som bur ska ha minst 50 cm för en mindre kanin så det mesta av buren räknas inte. (en stor trekantsbur kan funka men dom är men dom är svårflyttade pga sin storlek)
l'm back
Du kan ju gräva ner nät i marken under buren. Då störs inte kaninen av det, men det är ändå säkert. :-)
Hälsningar,
Ninni :-)