inatt!!
inatt 20/8 fick min kanin liga ungar två stycken som lever!

ÅÅh, så kul! Vad ska dom heta? :D
Grattis!:D
jag vet inte riktigt än kanske putte och nuttte

Så skoj!LÄgg ut bilder på ungarna sen =)
aa
Grattis!
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Vad roligt! Grattis :)
fast en unge har dött

!

Beklagar :(
Vad är dom för ras?`:)

#11: Båda föräldrarna är blandraser (mamman är någon slags vädurskorsning & pappan har hermelin i sig). Känner Sandra så jag vet :)
Vad kul :)
/ Cissi, medarbetare på Kanin
www.frihetenskaniner.se

kul :)
kul :) men synd att en dog :/
ja men det är bra att en lever ialla fall

Det har du ju aldrig sagt!!! men det är ju mamma och son som har parats??:O

Det kommer ju att bli inavel på den.

Är det en tjuvparning? Eftersom att det är mamma + son som har fått ungar?
www.frihetenskaniner.se
Varför har du parat dem!? mamma å son, inte bra säger jag bara!
Den kanske inte funkar som den ska i kroppen, du borde ha tänkt på det före!
eller det vill säga om de tjuvparade sig, men om du gjorde det tycker jag faktist att du var korkad.
För er kännedom bygger all Avel på just inavel. Det är långt ifrån bra av just den orsaken att recessiva sjukdomar etc kan träda fram hos avkomman. Men inavel används ofta av uppfödare för att förstärka en bra egenskap. Min dvv Atlhalus till exempel har sin far till morfar också.
Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft
Grattis! :D Men synd att en dog :-/
jag hare inte parat dom utan när jag var i stugan hade jag en kompis där som lämnade dom så dom parade sig slutdiskuterat!? tack twinnie=)

Synd att en dog.
www.frihetenskaniner.se

Vad synd att ena av dem dog. :(
#22 Ja det förstår jag att du tycker för det är min mening också. Men nu var det här en olycka och går inte att göra ogjort. Mitt inlägg var menat till bland annat nya medlemmar som läser tråden och av inläggen ovan mitt kan tro att inavel alltid är dåligt, vilket det inte är.
Hur går det med överlevaren? (Ursäkta att jag rör om i tråden för dig djur_lover)
Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft
sååå roligt:):)

Uppfödare inavlar eller som då så fint kallar det (linjeavlar) oftast för att dom vill få fram en speciell färg eller ett speciellt utseende.
Alla tex hundraser & kattraser är det inavel i från början, men vad har det lett till? Jo, en hälsa som inte är ens i närheten av vad den borde vara. Rassjukdomar, mentala problem, osunda utseenden etc.
Att försvara en uppfödare som sysslar med inavel tycker jag inte är okej, för det viktigaste är hälsan anser iallafall jag. Och hälsan försämras drastiskt då det handlar om inavel. Nu när vi har så många olika raser behövs det inte inavlas. Och det finns så många alternativ, så vad är det som gör att Uppfödare väljer just att inavla? Tycker det är väldigt oseriöst att syssla med inavel.
Oftast handlar det som tur är inte om dom närmsta generationerna utan det brukar gå typ 6 generationer, alltså inte mamma - barn eller pappa - barn eller syskon. Utan snarare farfars pappa - barn… Förstår någon? (kanske dålig på att förklara) men det är för det inte sunt. Och sundheten är viktigast, vi vill väl hellre ha friska kaniner som lever länge än söta utseenden?
Eftersom att det var en olyckshändelse mellan djur_lover ´s kaniner så kan man ju inte klandra henne, utan snarare kanske pusha henne till att få lite bättre kontroll över sina kaniner
Inte konstigt att ungarna dog när dom var så nära besläktade.
Och ursäkta min timlånga predikan.. Kände bara att jag behövde få ut mej lite gnäll & bitterhet över denna fula inavel som pågår bland uppfödarna..

#29: Oh, bra skrivet.
www.frihetenskaniner.se

Tack
ibland tar jag i . . .

#29 Bra skrivet (:
Målar och ritar porträtt på beställning.
Gör även armband och kaninselar.
Priser och info:
http://lans.blogg.se/tillsalu/
Mina auktioner på tradera:
http://www.tradera.com/finding.mvc/itemlisting?ftgnr=1175999

#29 en lever faktikst!

#33: Vi har inte sagt något annat?
www.frihetenskaniner.se

#27 Det går bra med den levande ungen. Den kommer nog att bli madagsakarfärgad. den har fått päls och vi ser att den nog kommer att bli det. Den flyttar sig väldigt mkt i boet. Och det är nog ett bra tecken. Men jag tror att hon ska fara med den till vetrinären när den blir större och kolla så att den inte har nått hjärn fel eller nåt.
#35 Den kan ha skador som inte syns,
När det bli inavel, Vare sig det är med mening eller inte, så är det väldit stor risk att den blir sjuk, den kan ha magproblem, alla möjliga nästan.
Det är inte säkert att de syns när man undersöker den.

#36 dom kan rönka den.

#37: Röntga heter det om jag inte har helt fel?
Man kan inte alltid se inre skador på röntgen, såvitt jag vet alltså. Har aldrig röngtat en kanin. Någon som har?
www.frihetenskaniner.se

Jo, min kanin har varit inne på sån… Inavelsfel behöver inte synas på röntgen.. Oftast är det fel som tex försämrat immunförsvar samt tidig död osv och sånt går ju inte att se!
#37 Det syns inte.

#39 okej.
#38 råkade kanske skriva fel!
Åh grattis :D Så kul!
Mamman & Pappan var jättefina :)
Det är säkert mycket fina kaninbebisar ^__^

#42 Var och kollade på den igår.) Den ko mmer att bli madagaskar som pappan. Den rör sig väldigt mkt i boet och låter.
jätteroligt!=)
#39: "Oftast är det fel som tex försämrat immunförsvar samt tidig död osv" Detdär stämmer ju inte precis.. Visst kan inavlade kaniner dö i ung ålder och ha försämrat immunförsvar, men det kan också kaniner som inte är inavlade göra! Bär kaninen på dåliga gener så ska man ju inte avla på den alls. Inavel har också sina fördelar, men det betyder ju förstås inte att alla "som vill ha ungar för att de är söta" behöver inavla.
#36: "När det bli inavel, Vare sig det är med mening eller inte, så är det väldit stor risk att den blir sjuk, den kan ha magproblem, alla möjliga nästan" Detdär stämmer inte heller riktigt. En kanin som är inavlad kan vara fullt frisk, den behöver absolut inte ha en massa brister.

#45 håller me dig!
#45, hon skrev ju att det är väldigt stor risk, inte att kaninen absolut måste ha alla de där bristerna.
#47: Jo, men risken för det är inte väldigt stor.

Ungen är väldigt pigg. Den har redan börjat hoppa runt i buren.
Vi har kollat på dens tänder som är väldigt små och det ser ut som den inte har något bettfel.