Akut mager kanin
Jag har tagit hem en akut smal och misskött kanin från stallet igår där jag jobbar. Ägaren till denna kanin har inte tagit hand om denna kanin korrekt sen dom kom med den för ca 6 månader sedan och jag tror att den är ca: 6-8 månader gammal och jag har meddelat ägaren att jag har tagit hand om kaninen pga. misskötsel men nu till frågan den är så smal att man ser ryggraden på den och känner alla ben i kroppen på den men den äter hö, gräs, pellets och skuttar omkring nu ute hos oss i en utebur där den har tillgång till bete, den verkar inte ha ont och kommer
fram till en gärna. Ska jag fortsätta
så eller tror ni att den måste avlivas vill så gärna ge den en chans eftersom hon äter och inte
ser ut att ha bettfel. Den lille får mig att ligga sömnlös på nätterna hur kan man missköta sina djur så…..vi har 7 egna kaniner hemma och jag har aldrig sett en så mage kanin förrut :( Min tanke är att om vi har den hemma nu över helgen och ser om hon skulle bli bättre, det än väll ändå ok…..
Om du nu brutit lagen och stulit kaninen utan ägarens tillstånd (det kallas egenmäktigt förfarande) så bör du ta kaninen till en veterinär som kan intyga att den är misskött, för du riskerar påföljder.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Har meddelat ägaren innan och hon ville inte ha kvar sina tre kaniner efter att jag sagt att jag gör en anmälan så hon har avsagt sig rätten till dom och jag låter inget djur lida vad lagen än säger. Kommer att kontakta vet. senast på Måndag oavsett men nu är det ju helg och hon verkar inte ha ont då skulle ju inte hon äta och vara så social eller ?
Heja!
Väg och fota kaninen nu innan hon har ätit upp sig, så du har ett mått på hur mager hon var.
Vet du om hon hade tillgång till mat, men ändå magrat? I så fall är hon nog sjuk och kaniner kan må dåligt utan att visa det, men om hon äter och rör sig är det säkert ok att vänta med vet till efter helgen.
TS: Om du läser detta fastän du avreggat dig - Bra jobbat! Du agerade och gjorde något aktivt för att mildra en varelses nöd. Heder åt dig!
Mata du och se hur kaninen mår över helgen. Ser hon pigg ut och beter sig som hon ska, så finns det ju hopp. Men de andra två kaninerna som den förre ägaren hade, är de kvar i stallet eller?
4# De flesta av andra kaninerna har hittat nytt hem 2 stannar kvar i stallet en har hittat nytt hem. En fortfarande som behöver nytt hem.
Dem var friska men de var vuxna kaniner så de klarar sig på enbart hö och vatten med tanke på att detta är en kaninunge dessutom från djuraffär. En kaninunge klarar sig inte på bara hö och vatten, tror därför den är så mager.
http://emmaskaninselar.blogg.se/
Fick strul med mitt förra konto så har gjort ett nytt nu och hoppas det funkar bättre. Vi har fotat och vägt den lille och i Onsdags vägde hon 1000g och idag 1150g så vi håller tummarna för att det går bra. Som min dotter skriver här ovan så har en av kaninerna fått ett nytt hem ute på landet hos en barnfamilj där hela familjen är engagerad i kaninen så det känns riktigt bra, dom andra är kvar i stallet än och som det ser ut nu så får den äldsta ca: 10 år stanna som stallkanin och vi i personalen tar hand om den eftersom den är så pass gammal och svår att hitta ett nytt hem till.
Det är svårt för mig att veta om den har fått i sig mat under tiden den har varit i stallet men vi fyller på hö och vatten till alla kaniner 3 ggr om dan och så sköter ägarna om resten men den borde ha fått i sig hö men nu när jag har den hemma så känner jag att jag har full koll på henne och hon äter både hö, gräs, havre och rabbfor. Hon är nyfiken av sig och kommer alltid fram när man kommer för att titta till henne, ger även lite gurka så jag vet att hon får i sig vätska ordentligt, hade ute henne tidigare men nu var det så varm så hon har fått komma in till oss tills det blir svalare ute. Så nu håller vi tummarna för denna lilla tjej :)
Oh du milde tid så mager hon är!
Stakarn :( Men hon kommer att få det kanonbra hos er :)
Ja hon är riktigt mager men det positiva nu är iallafall att hon äter med god aptit. Sen får vi bara hoppas att det inte är något annat fel på henne men ringer vet på Måndag och rådfrågar.
Hoppas de går bra :-P
Men lilla vännen så hon ser ut 😕
Vad skönt att hon går upp i vikt
Tänk att hon redan känns mindre benig att hålla i och vikten idag är 1390 g. pigg och nyfiken lite tjej som börjar ta för sig mer och mer av livet. Oj vad svårt det kommer att bli att lämna ifrån henne om vi hittar nytt bra hem, men kommer att kräva att dom har kanin vana när jag omplacerar henne pga.allt hon har gått igenom.
Varför kan inte du behålla henne?
oki, jag förstår