En liten fråga.
Asså om 2 kaniner parar sej kanske dom får typ 7 kaninungar och sen har man ju alla kaniner tillsamans och då kan dom väll få ännu mer ungar !!!
Snälla hjälp!!! Förstår inget !!!! man kan ju få över 20 ungar
HELP ME !!! vad gör man med alla ungar
Vad man gör med alla ungar? :)
- Fixa köpare innan du tar en kull.
- Sära på hanen och honan direkt efter parningen och då kommer man inte få 2 kullar på rad.
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
Man får inte ha okastrerade kaniner av olika kön tillsammans jämt. Då parar sig hanen med honan, som får en kull ungar. Sen parar sig hanen med honan igen, och hon får ungar. Sen parar sig hanen eller någon av hanarna i kullarna med mamman och honorna i kullarna. Förstår du? Man måste sära på kaninerna.
Precis.
Du måste ha burar till alla kaniner ifall ingen blir såld. Man kan inte ha hanar och honor ihop och förmodligen inte honorna och hanarna ihop heller så 1 bur till varje unge och eventuellt 2 honor i samma.
Jag förstår inte hur du menar?
Honan och hanen bor ju inte ihop hela tiden men får träffas och para sig, sen föder honan, ja tex 7 ungar. Sen särar man ju på kaninerna. Man har ju aldrig kaniner av olika kön ihop om om en av dom inte är kastrerad ;)
- Mvh Emma

Förstår du nu? :)
putt
Eh..? Det är väl klart att du inte har kvar alla kaniner i samma bur (?) Självklart särar du på honor och hanar när dem är könsmogna.

Ungarna ska säras på innan de blir könsmogna.

Nu är ju inte jag så ofta här inne längre men jag måste säga att jag tycker lite synd om vissa här.
Om någon inte kan eller förstår så tycker iaf jag att ni andra som kan , borde kunna förklara på ett lite schystare sätt.
Jennie104 har fått"råd" i en annan tråd och jag tycker tonen är vass.
Ge lite vänligare ord och lite kramar över nätet, då blir alla gladare.
Tycker jag iaf.
#0 En hona bör vara minst 6 månader innan första PARNING och Du måste skilja av ungarna innan dom är 3 mån. (8v är det vanligaste) Hanarna kan bli könsmogna då, vid små raser som din, och då parar dom sin mamma och sina systrar. Vid 4-5 månader så brukar hanarna börja slåss så då ska dom ha egna burar. Flickorna i kullen kan vara tillsammans tills dom blir könsmogna. ca 3-6 mån. ibland går det att ha dom ihop längre men det kräver en större bur. Bra att du försöker lära dig så mkt du kan innan du parar din kanin! Det är härligt med djur, men det är viktigt att dom mår bra. Lycka till!
Från Susanne som har runt 100 kaniner!
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se
#9: Bra svar!
#9 Håller med dig! Tycker vissa är lite korta i tonen och lite nedlåtande ibland. Annars verkar ju stämningen på detta forum kanon!
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Vilket bra svar hon fick nu från Susanne. Håller med om att det är vissa som försöker verka duktiga, och är korta i tonen, lite snäsiga och "ser ner" på dom som inte kan det dom kan. Alla har vi väl varit nybörjare någon gång? =) Men sen finns det självklart dom som är snälla och försöker förklara snällt och bra =)
Ha en bra dag!
Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi
Jag tror(vet att) ingen menar något elakt utan alla vill kaninens bästa :) Det gäller även mig själv såklart.
#13 Precis :)
- Mvh Emma

Oj oj :P det går ju på några tusen (burarna)
xo
#15 Ja, om man ska spara alla :)
- Mvh Emma