HJÄLP!!
Min kanin nyser jätte mycket och jag är rädd att han är allergisk emot hö'et!!
Han åt hö för en bara liten stund sen och började nysa otroligt mycket, jag blir så rädd att han inte får luft, eftersom jag läst att kaniner inte direkt kan andas igenom munnen!! Därför tog jag bort hö'et helt ifrån buren!
Jag ska testa köpa ett annat Hö imorgon, klarar han sig utan hö tills imorgon kväll??? Eller ska jag ha hö'et framme som han antagligen är allergisk emot??
Jag vet ju inte alls, om hans nysningar beror på hö'et eller spånet som jag har i buren.
Snälla, hjälp mig, vad ska jag göra??
Är hö't/spånet dammigt?
#1 Hur vet jag om det är det?
Kan jag läsa det någonstans?
Jag hade tagit bort höet tills imorgon, trots att det är den viktigaste födan så kan han klara sig till imorgon. Men annars kan du ju gå och plocka lite gräs och ge din kanin så han har nått att knapra på (:
ta inte bort allt hö! blöt höet innan du ger det, (jag använder en sprutflaska med vanligt kranvatten i) då dammar det mindre. :) min kanin nyser ibland, om höet dammar, men det brukar gå över på nån minut. håll uppsikt över honom.
Han kan bli JÄTTESJUK om han inte får hö på flera timmar!!
Medarbetare på Rexkanin iFokus och Omplacering iFokus.
Mina största intressen är Hälsosam livsstil, Djurens välfärd och Kristen tro.
Kan kaniner bli jätte sjuka om de inte får hö på några timmar? Det visste jag inte, är det så?
byt ut spånet mot "toa lätt strö" det dammar inget och är lätthanterligt. kostar ca 30 kr / påse. finns typ i alla vanliga livsmedels-affärer.
ring veterinär om de blir väldigt jobbigt för din kanin. eller om han blir stillasittande/liggandes.
GE BLÖTLAGT HÖ! han kommer inte klara sig utan hö. Gräs är också bra, lite maskrosblad, lite rönnblad.
Medarbetare på Rexkanin iFokus och Omplacering iFokus.
Mina största intressen är Hälsosam livsstil, Djurens välfärd och Kristen tro.
#3 Jag bor i en storstad och det fins ingen garanti på att gräset är "rent" så vågar inte ge honom det :/
#4 Hur mycket ska jag blöta det? Så det blir fuktigt eller genomblött? Han nyser fortfarande lite emellanåt… Jag tog bort höet för ca 10 minuter sen, kan det vara spånet då istället?? Ska jag plocka bort spånet?
#6 Ska jag plocka bort allt strö och bara ge honom ett halm underlag i buren tills imorgon och ge honom blött hö? Jag gör det nu direkt isåfall om det är förslaget du ger mig.
Det är väldigt viktigt att kaniner har fri tillgång till hö så det är nog bäst att inte ta bort det. Du kan ju försöka "damma" av det ifall det är dammigt.
Om du tror att det är spånet kan du alltid plocka bort det, går att ersätta med tidningar tillfälligt.
Hur mår han annars? Äter och dricker han ordentligt? Är han pigg? Om det "bara" är nysattacker tror jag inte att det är någon större fara, även om det givetvis är bra om du kan skaffa nytt hö/spån så snart som möjligt.
#6 Du har rätt i att hö är kaninernas viktigaste föda. Men det är klart att de klarar sig några timmar utan hö! ;) Det är ju inte så att de dör efter några timmar utan hö!
#7 det var ju mindre kul :/ Men testa byt ut spånet mot toa-lätt strö eller Andvänd tidningar om du inte har det hemma eller kan åka och köpa det.
#9 Han nyser jätte mycket nu igen :(. Typ hela tiden :(… Ohh jag blir så jävla nervös :(. Nu åker spånet också!!! Ja han äter och dricker normalt annars! Men han vill einte riktigt gå ut när jag öppnade buren när jag kom hem idag, annars brukar han vilja gå ut direkt!
Förstår att du är nervös! Du kan alltid ringa veterinär och rådfråga om du känner dig väldigt orolig, de kan nog hjälpa mer än vad vi kan.
Om han äter och dricker så är det ingen akut fara iallafall!
Använder du ett nytt hö än du brukar, eftersom han inte reagerat förrän nu?
Nyser han bara? Har han flytningar ifrån nosen?
Hälsningar Amanda och kaninerna
#13 Jag har bara haft honom sen i fredags, men just idag var det precis som att han var lit etrött och uttmattad när jag kom hem. Att han inte riktigt orkade gå ut. Jag har trott att nysningarna kanske beror på miljöomväxlingen från uppfödaren hem till mig, men börjar tvivla starkt på att det är det nu. När han nyser så länge, flera gånger på raken och allt.
#14 han nyser bara, inget konstigt runt nosen
#15 : Ah, okej. Jo det låter som en allergi isåfall. Om han inte verkar sjuk bortsett ifrån nysningar och lite tröttare tror jag inte att du behöver oroa dig allt för mycket, håll bara ett öga på honom och se till att du köper nytt hö så snart som möjligt imorgon :)
#17 Jag har nu tagit bort allt strö och lagt tidningspapper undertill i buren. Halm ovanpå det och sen inget annat. Sen har jag gett honom hö'et och blötat det för att det inte ska damma lika mycket, så nu får vi se om han slutar nysa. Han nyser lite fortfarande, men jag antar att det kan ta ett tag innan nysningarna ger sig helt?