Retad i skolan :(
Jag blir retad i skolan för att jag har kaniner. Tycker det är jätte jobbigt. Jag säger till dom, men de fattar inget de där killarna. Jag orkar inte mer. Vad ska jag göra?
Dom säger buhh KANINER SUGER. Så säger dom att jag är en kanin, mm.
Prata med någon och stå upp för vad du gillar, bli inte ledsen eller arg på dom för då kommer de tycka att det är kul och fortsätta
Strunta i dom, de vet ju uppenbart inte hur fina kaniner är. 🙂Berätta för lärarna att dom är elaka, för då måste lärarna göra något åt det.
Ska ni ha något skolarbete snart exempelvis om miljön, så kan du ju göra ett som visar på hur bra kaniner är på även det, då de är ett miljövänligt alternativ ur köttsynpunkt. För kaninen är ju så mångsidig, den kan vi få underbar ull i från, god miljövänlig mat, giftfri ogräsbekämpning, suveränt gödsel och en jättefin kompis att älska.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Tack så mycket #1 och #2 Men mina lärare kanske kommer tycka det är lite töntigt om jag kommer och säger. Jag blir retad för att jag har kaniner. Jag är rädd att jag ska bli mer retad än vad jag är. Mitt liv är ändå redan skit. 😢
Jag blir också retad i skolan för det :( de säger "det är normalt att ha en halv kanin i din ålder" eller "Hallå?! vilken 13-åring har kaniner??". Har också fått en kommentar mest på skoj: "hoppa iväg nu" .
De småretas lite ibland, men när jag har kaninungar så brukar de inte reta mig, de tycker ungarna är jätte gulliga. Fast när kaninhonan är dräktig säger de "såg du de ha 6" & "kaninhanen våldtog kaninhonan".
--
De som retar dig kanske är avundsjuka på att du har kaniner….?? I vilket fall, jag tycker inte att du ska bry dig inte om deras åsikt.
Några av mina kompisar fattade inte vad man kan göra med kaniner, då visade jag att man kunde hoppa med de m.m. De tycker de är jättecoolt, försök att visa de som retas att kaniner är fina, snälla och underbara djur.
https://sites.google.com/site/vargidetskaniner/home
Stackare :( prata med någon lärare och dina föräldrar. Finns absolut ingen anledning till att du ska bli retad i skolan! Och ändra aldrig på dig själv eller dina intressen p.g.a. vad andra säger! Det är också viktigt att komma ihåg att inte stänga av sina känslor när man blir retad eller mobbad för till slut blir man helt avtrubbad. Du har rätt till dina känslor precis som alla andra!
#3 Nej, det kommer inte dina lärare att tycka.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Om lärarna inte gör något bör du säga till dina föräldrar. Det spelar ingen roll hur 'töntigt' anledningen är, om du blir retad och kränkt i skolan har lärarna skyldighet att ingripa.
Dock förstår jag mycket väl att du är orolig för att de inte ska hjälpa dig då det är otroligt vanligt med så kallad gaslighting från vuxna till barn. Den vuxne försöker alltså övertyga barnet att hens upplevelser är inbillning, bygger på barnets egna missuppfattning, eller är överdrivna.
Hej! Jag har haft ditt problem. Jag försökte strunta dem men det gick inte! Säg till läraren jag gjorde det och hon tyckte inte det var konstigt. Hon sa till dem men de sluta inte så då ringde min föräldrar och då fick de lov att säga förlåt. Sen var det för fega för att göra något. Hoppas de löser sig! ;-)
Mvh Elin:)
Ni får gärna ta er tid att gå in på min hemsida;)
http://ittholenskaniner.weebly.com/till-salu.html
Bry dig inte om vad dom säger. Dom kommer tröttna så småningom.
När jag skaffade möss i grundskolan så var alla så jobbiga. Fick få höra "UEWWW HAR DU RÅTTOR?", "Så äcklig du är som har möss". Listan kan bli väldigt, väldigt lång.
Fast då hade jag också långt hår, var kort, sminkade mig och såg ut som en tjej (jag är en kille haha). "Är du tjej eller kille" hörde jag oftare än godmorgon.
Gissa hur många av dom jag pratar med, nu när jag går i gymnasiet.
Ingen. Har inte sett nån av dom sedan skolavslutningen i 9an.
Det där handlar ju bara om okunskap och fördomar, inget annat. Visa istället att kaniner är coola och man kan ha kul med dem. Om de inte vill lyssna så vad gör det, kaninerna är din hobby och de får dig att må bra. Det är allt som gäller!
Stå på dig när de säger dumma saker, dvs nonchalera dem, säg inte emot utan visa bara att du inte håller med genom att visa dig stark inför din hobby. Enda orsaken till varför de är elaka är för att få en reaktion från dig. Det är det mobbare lever på, de menar sällan det de säger, de vill bara få dig att må dåligt. Men som sagt deras elaka åsikter betyder inget i längden. Världen är sååååå mycket större än dem!
Har själv haft det jobbigt i skolan när jag var mindre och sa inte till för jag trodde att jag kunde/behövde klara mej själv och att ingen skulle bry sej men jag förstår nu när jag är äldre att om jag hade sagt till så hade lärarna och mina föräldrar gjort allt dom kunnat för att hjälpa mej, så SÄG TILL för vuxna tycker inte du är töntig för något dem är där för att hjälpa dej och jag lovar att dom kommer gör allt för att hjälpa dej att må bra!
Kram och samla mod och be om stöd! ❤️
Hur gammal är du?
Jag har en dotter som är 12 år, men många tjejer i hennes klass har kaniner, och även ett par killar har, så tror inte det skulle falla någon in att retas för just kaniner, men säkert andra saker. ..
Själv blev jag väldigt retad i låg och mellanstadiet för mitt hästintresse. Jobbigt, men jag försökte att inte bry mig.
Vad säger du till dem när de håller på? Jag brukade ignorera dem, eller rycka på axlarna och säga typ: "Jaha, då vet vi att du tycker så", om de sa att hästar är äckliga/töntiga eller att jag luktade häst. Sen gick jag därifrån.
Jag försökte att aldrig visa att jag blev arg, ledsen eller upprörd, för det är det de går i gång på… Det är inte så kul att reta någon som uppenbarligen inte bryr sig.
Dessa tips? kanske inte funkar för dig, men det är de tips? jag har..
Försök att inte bry dig om vad de säger, men berätta gärna vilka toppendjur kaniner egentligen är.
Åh, så arg jag blir när jag läser sådant här.. Just exakt därför jag vill bli lärare - för att motverka mobbning!
Jag tål inte att människor ska bli nedtryckta på grund av något de gillar. På grund av en hobby. Hobbyn kan till och med vara så stor så att den täcker nästan hela människans liv. Det är inget fel med att älska sin hobby, men det är sjukt att människor ska bli mobbade för det. Stå på dig! Bry dig inte om deras åsikter. Jag brukar säga till min lillebror: "Vems åsikt betyder mest för dig? Mobbares åsikter eller dina älskades åsikter?". Han har också varit mobbad, men det har slutat nu redan i ett tidigt stadium. För är det något jag inte tål så är det mobbning. Är det något jag lever för att motverka - så är det mobbning.
Så tjejen, för tusan, stå på dig! Visa dig bättre än dem! Gå genast och säg till lärarna. Visst, sommarlovet ligger och knackar på dörren - men du ska inte behöva stå ut med mobbning en enda dag till! De där mobbarna verkar behöva ett riktigt wake-up-call för att inse vad tusan dem håller på med. För mobbning är inte okej.
Jag tror på dig, och jag är helt 100% säker på att du klarar detta. Säg till lärarna, säg till dina föräldrar och säg till vuxna! Om inte lärarna gör något för att förhindra det sköter de inte sina jobb.
Kram på dig och lycka till!❤️
/ Medarbetare på Hermelinkanin iFokus och Lejonkaniner iFokus.
Om du vågar, skratta bara åt dom och fråga om de inte har något bättre att göra.
De försöker bara retas och få fram en reaktion. När man istället gör något sånt kan de bli paff.
Men utgår från att de inte är så gamla, alltså fånar de sig bara på ett eller annat sätt. Man ska inte ta åt sig eller bry sig, mys med dina kaniner och strunta i dom 🙂
Aut viam inveniam aut faciam
#12 Jag är 12 år.
Men är du verkligen den enda tjejen i klassen som har kaniner?? Min dotter är också 12, och i hennes klass har nog i alla fall 5-6 tjejer en eller flera kaniner.. Tycker det är jättekonstigt att bli retad för en sådan sak. Tyvärr har nog de här killarna märkt att de trampar på en känslig tå, och då blir det roligt att fortsätta tyvärr. Be dina föräldrar prata med din lärare. Hon/han kan gott ha en lektion i att man måste acceptera varandras olikheteter och olika intressen. Det är säkert fler i klassen som blir retade för andra saker av de här killarna. Försök nonchalera dem när de retas och var stark och obekymrad (i alla fall försök se ut som att du har jättebra självförtroende). Tänk på att de retas för att de är osäkra själva. Och framför allt, fortsätt ha roligt med dina kaniner :-)
Jag är inte den enda i klassen som har kaniner. Men det är ändå bara jag som blir retad. Den andra tjejen vågar inte heller så mycket. Så vi har ungefär lika självförtroende kan man säga.
Men varför är det bara jag som blir retad. Är det för att den killen som retar mig mest kan gilla mig?
Jag förstår exakt vad du menar! Jag blir inte mobbad för det, men folk säger ju hela tiden hur tråkiga kaniner är! Va?! Nej! kaniner har tråkigt nog väldigt många fördomar på att "småbarn" har det och att de är så "o tama". Det är synd, och innan jag fick kaniner hade jag ingen aning om att de kunde bli så tama och så "personliga". Det är ren av dålig kunskap och omogenhet de gör så. Man kan göra mer saker med en kanin än en katt vad jag vet, tex hoppa, lättare att klickerträna (katter är inte lika hungriga av sig :P) haha nej men jag har faktiskt tänkt mycket på det här med att det är så himla synd att de har ett så dåligt ryckte. Kämpa på och strunt i dom! Prata med din lärare och dina föräldrar, ge iaf inte upp en så fin sak för lite omogna killar! Blir så himla arg! Kämpa på!
Jag känner precis detsamma! Det har pågått sen sexan (i min förra klass vara alla coola med dem och ville t.o.m. se på dem m.m.) och det har i princip alltid varit andra killar! Har struntat i de nu men det blir kommentarer om mig och mina kaniner då och då! Oftast "har vilgot kaniner?! Gud så töntigt" m.m. och drar in de i sammanhang m.m.
Om han gillar dej så skulle han väl troligtvis inte bete sej som en idiot mot dej! Möt tufft mot tufft och försök att inte bry dej!
Skit i dom och säg till lärarna så att du får hjälp! Tro mej, även att du inte tror just nu själv att lärarna skulle bry sej på riktigt så gör dom det! Annars kan du berätta för dina föräldrar så kan dom ringa din lärare (:
Jag blev först lite retad! Men Santos är mitt skydd. När mina kommpiar hade träffat honom första gången ville dom nästan bara hem till mig för att se på honom och leka med honom. Han är ett litet charmtroll.
When life gives you lemons. Make lemonade❤️
Bry dig inte vad dom säger dom kanske är avensjuk på dig
Du kan säga till en lärare eller byta skola
Har haft "Animals Day" i skolan då får man ta med sitt djur till skolan.
Jag tog med min yngsta London Blade "Leya".
Tidigare har jag inte varit mobbad snarare utfryst.
När Leya kom, kom det massor av folk från små 7 or till stora nior..
En av niorna frågade mig tillckmed om hon fick pussa min lilla gullepullefulletossa och gissa vad jag sa?
Men det roligaste var nog när Sebbe i min klass (Ledaren av utfrysningen ) kom fram till mig och frågade om han fick hålla i henne.
Jag gav han då kaninen och han blev riven plus biten.
Så går det när man muckas med mig.
Tyvärr så tror jag inte vi får ha Animals day för det finns många som är allergiska. Men det skulle vara som en dröm om det hände.
Vi har det ute! Dom allergiska får åka hem en timme tidigare XD
Vilken klass har man det i?
Jag har det i 9an!;)
Ändra aldrig dig själv för någon annan, gör det du tycker om, vårda de intressen du har och var dig själv.
Jag blev retad/mobbad mycket när jag var yngre. Var blyg och tystlåten utav mig, inte särskilt bra självförtroende. Var med andra ord inte den typen som säger ifrån.
Men jag gjorde till slut som så att jag pratade med mina föräldrar, lärare och till och med rektorn. Då blev det bättre för mig åtminstone.
Lärare och rektor har en skyldighet att motverka mobbning.
Fundera inte på varför du blir retad, men inte den andra tjejen som har kaniner. Det är nämligen inte dig det är fel på utan det är fel på den som mobbar.
Jag har en bekant som blev svårt mobbad i skolan. Nu är han vuxen och har egna barn. Det han var mest orolig för inför sina egna barns skolgång var inte att de skulle bli mobbade, för det visste han av egen erfarenhet att de skulle ta sig igenom. Det han var rädd för var att de skulle komma att mobba någon annan. Det skulle han ha svårt att leva med.
Återigen: det är den som mobbar gör fel, inte den som blir mobbad!
Snoppar suger :) Haha ne men allvarligt jag är snart 21 och har kaniner. Blir inte mobbad för det :) aldrig blivit, visst någon kanske undrar varför jag ens har kaniner för de är inte väl inte roliga. Men det är deras problem. Kontra tillbaka med något vettigt eller bara ignorera för tillslut blir det tråkigt att retas om de inte får någon feedback.
#33 okej, men i min klass finns det en hel del idioter, så det är inte så svårt att bli retad där. Dom bara gud kaniner suger. Asså du och dina jävla äckliga händer. Så det är en hel del idioter i klassen.
Jag tackar hemskt mycket för all hjälp jag har fått. Jag ska pröva det. Men blir ganska svårt och ignorera han som retar mig mest för vi har just nu läsgrupper i vår klass och vi är i samma grupp 😡
Be läraren att du får byta grupp! och säg för att det är för att han är elak, ibland kan det va svårt för lärare att märka det när dom har så många att hålla koll på så säg till så fixar hen det säkert!(:
Asså jag tycker inte att du ska ta illa upp.. Det betyder att du bryr dig om vad han säger, du ska väl inte se ner på dina kaniner bara för att du hört massa skit från idioter? Du, jag är mobbad eller snarare sagt utfryst i skolan, jag vet egentligen inte varför, kanske för min bakgrund, för att jag inte pratar hela tiden, för att jag inte sjunger världens mesigaste låt högt, för att jag inte skriker som en idiot rätt ut, för att jag aldrig är med på mesiga lekar osv, jag har vart utanför vid många tillfällen under mina 6 år i skolan, retad för mitt utseende och mitt beteende, när inte min bästa vän är där (hon är också utfryst så vi går oftast för oss själva) så är jag typ helt ensam, det är HEMSKT när hon är på semester.. Kaninerna är typ de ändå som gör mig riktigt lycklig❤️ Men det jag vill säga är: Stå på dig och var stark. När folk säger dumma saker till mig (typ hela tiden) så dissa jag dem, japp, jag dissar de, de dissar mig, jag dissar de sen går jag iväg, när de är riktigt elaka typ säger "jag hatar ditt land för de krigar" (jag ljög om att jag kom från det landet (jag ljuger om att jag kommer från en massa länder för alla typ frågar hela tiden) fast jag på riktigt kommer från Sverige) och massa sånt, då sa jag till min lärare som sedan sa till rektorn. Och det var en gång en kille i min klass som var väldigt elak mot mig, han hotade mig med kniv, då sa jag till läraren som sa till rektorn som sedan gjorde en anmälan till polisen, om det vart värre kunde han hamnat i fosterhem.. Fast nu är han rätt snäll, han har också kaniner och bad mig kolla till min kanin varje morgon för att det var en kaninmördare i trakten (vi bor typ grannar) som mördat hans två kaniner.. Så saken är den att du förlorar inget på att vara mobbad, utan det är mobbarna som förlorar på det.. Va stark + om din lärare tycker du är töntig som säger till om det, måste läraren vara dum i huvudet, rent ut sagt.. Förlåt för rörigt inlägg, ville bara berätta hur det vart hos mig så du får lite s.k "inspiration" haha :)
Tack för allt Animallover1. Jag blir ofta ignorerad till skolan, så jag går också för mig själv. Då brukar jag gå till fotbolls planen och sätta mig hos läraren och titta på matchen. Men när jag kommer hem går jag alltid till kaninerna (om det inte regnar). Dom är den största kärlek jag har. Dom finns alltid där för mig och det är därför svårt att förlora dom. Den dagen dom dör kommer mitt hjärta krossas. Jag kommer aldrig ge upp, jag är stark. Men i skolan som jag kanske sa tidigare så är jag väldigt tyst låten utav mig och vågar inte ta för mig. Men jag och mina lärare försöker ändra på det för dom är två utav alla lärare på skolan som verkligen bryr sig. Dom andra sur tanterna är inget att ha. Det finns en elak lärare i förskolan som säger fula saker till barnen ibland. Jag är glad att jag har mina lärare ❤️
Jag tror att dom håller på bara för att du reagerar så starkt, så dom tycker att det blir roligt och se hur du reagerar.
Ta in åt dig av vad dom säger. De säger att Kaniner suger och är dåliga, INTE att det är du som suger och är dålig. Det är en stor skillnad.
Sedan säger jag också som #38 de tycker troligen att det är roligt för att se hur du reagerar.
Sedan hoppas jag även att du nu har pratar med lärare och/eller förälder.
Barn retas för vad helst de kan komma på. Roligast för dom är när någon tar åt sig eller ger respons på det dom säger, eller när deras kompisar tycker att det dom säger är underhållande och fyndigt. Det är svårt att göra nåt åt det själv faktiskt, det bästa är nog att bara strunta i dom men det kan ibland vara svårt när man blir ledsen.
En del lärare är väldigt bra på att ta itu med mobbing, andra gör ingen nytta alls. Jag tycker såklart att du ska fråga dina förälder eller lärare hur de tycker att du ska göra för att slippa bli mobbad i skolan, men om du inte har förtroende för dem så förstår jag att du inte vill det. I en viss ålder börjar det bli svårare att "skvallra" för en vuxen men man behöver inte känna så. Även vuxna måste ta hjälp av varandra pga mobbing ibland, det handlar ju om att de som är elaka har ett problem som dom inte kan hantera på ett bra sätt och därför måste trycka ner andra för att själva framstå som bättre och få bekräftelse av sina vänner.
Stärk din egen självkänsla så gott du kan. Skaffa dig vänner inom ditt intresse. Via forum på nätet, kaninhopptävlingar eller liknande, se om det finns någon klubb eller förening du kan ansluta dig till inom ditt kaninintresse. Så att du känner att du inte är annorlunda, för det är du inte. Att de retar dig för kaninintresset har egentligen ingenting med dig eller kaninerna att göra, utan med deras egen dåliga självkänsla.
Du ska givetvis inte må dåligt i skolan, men förhoppningsvis kommer dom att tröttna förr eller senare sålänge du inte ger dem någon respons på vad de säger. Som andra har sagt här så kommer du inte att se röken av dom när du slutat skolan, och dom kommer att bli vuxna, helt mogna och normala människor som kanske själva kommer att ha barn som blir retade i skolan en dag.
Ibland känns livet som piss i din ålder, det känner nog väldigt många människor igen. Men vi kan nästan alla intyga att man när man blir äldre inte alls kan förstå hur man kunde vara så osäker då. Tonåren är en tuff period mentalt och man går ofta igenom en identitetskris som kan vara väldigt känslomässig och kännas hopplös. Extra svårt blir det ju om man dessutom blir retad av andra.
Fy vad jobbigt tycker att du ska försöka att inte ta åt dej utan vända ryggen till❤️
Om du igronerar det så kommer do, inse att du inte bryr dig vad dom säger, och då kom,er dom tröttna efterhand för du bryr dig inte.
Jag har faktisk oxå blivit retad för det i skolan. Bry dig inte. Det är jättecoolt med kaniner, både för tjejer och killar :)
Strunta i dem så tröttnar de. ta inte åt dig! :)