Steril hane
Kan en hane som gett fler bra kullar plötsligt bli steril? Och vad kan orsaken vara då?
Hemsida: Nivinas kaniner
Ja, det kan den. Klöver, och vissa andra växter kan faktiskt göra en kanin steril; t.ex rödklöver o vitklöver. Olika kaniner kan vara olika känsliga. Har han fått klöver?
#1 Mina kaniner käkar klöver relativt ofta då det växer överallt - och jag har då aldrig vart med om att klöver skulle påverka repoduceringsförmågan, speciellt inte hos kaniner.
Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning | Youtube
Ålder, kondition, hull och hälsa kan påverka, japp.
#2 Jag har inte varit med om det, men läst det i flera böcker. Som sagt, de kan ju vara olika känsliga. Jag vet inte om det är sant, men det kan vara en tänkbar anledning.
"Rödklöver innehåller fytoöstrogener och kan då ställa till det med könshormonerna och göra kaninen steril."
Nu tror jag INTE att de inte kan äta lite klöver, men om de ätit mycket/under lång tid så kanske det kan vara en risk.
#4 Nu låter jag säkert negativ, men länkarna du gav är i mina ögon inga trovärdiga källor. Bloggen är skriven av en 11-åring.
Jag skulle dock vilja läsa på mer konkreta sidor innan man dömmer ut det.
Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning | Youtube
#4, det var i en kaninbok jag läste det men eftersom den inte var en online bok kunde jag inte gärna länka dit.. Det var bara ett alternativ, som, i mina öron, låter möjligt. Jag har sagt flera gånger att jag inte vet om det stämmer eller inte.
Men, här är länken till boken om du vill köpa den :P
http://www.zoosajten.se/kaniner--ica-bokforlag-p-278-c-195.aspx
Eftersom det finns giftiga växter tycker jag att det låter fullt möjligt att det finns växter som kan ställa till skada i större mängder. För sista gången, jag är INTE bergssäker på min sak. Jag påstår INTE att jag har rätt. Men, det KAN vara en anledning till att kaninen blev steril.
Klöver är överhuvudtaget inget vidare att ge kaniner :)
Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman