Tvångsbeteenden
Har läst att kaniner kan få beteenderubbningar/ tvångsbeteenden om de blir uttråkade eller så (?), jag tror att min kanin det (mycket problem här..), han tuggar galler då och då, utan anledning? Det är inte så att han vill ut, jag går ut med honom i sele men det räcker inte, de har aktiviteter i sin bur, pinnar, saker att hoppa på och så, och den är mycket stor (ca 250x80x100 cm (längd, bredd, höjd)) så det är inte så att han sitter i en pytteliten bur och har inget att göra.. Han har ju en kompis också. I sommar ska jag försöka ta de till skogen, prova på hoppning m.m fast först måste jag ju lära mig bära honom och så. Hur kan jag få bort detta beteende?
Eftersom din kanin får mycket aktivering tycker jag att det låter osannolikt att det har fått tvångsbeetenden. Troligare är det nog att den vill vara ute ännu mer och skakar galler för att den försöker komma ut-vi hade en kanin som gjorde det och han lärde sig faktiskt att öppna burdörren-så det lönade sig. :P Jag vet inte hur du kan träna bort det :/ Om den får mkt aktivering och har en kompis, stor bur mm så är det nog inte så mycket mer du kan göra.
Min kanin har också bitit i gallret mest för att han blir tjurig och vill vara med. Stänger in honom i buren under natten annars får han gå fritt. Jag smörjde gallret på buren med citron bara två gånger. Efter det slutade han bita på gallret.
Bloopii