Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 558 ggr
Kaninissssss
2

Varma sommar dagar?

Hej! Nu när sommaren är här blir det ju lätt att kaninerna blir Väldigt varma, va gör ni när det blir varmt? Jag har inte möjlighet att flytta buren själv varje gång det inte är skugga, så jag har ett parasoll som man kan flytta så att buren alltid står i skuggan och jag lägger in en kylklamp med en handduk runt om. Hur gör ni?

Mannez
1

Mina burar står undet ett träd där det alltid är fuktigt, jag lägger in isflaskor till alla kaninerna, byter vattnet rätt ofta så det är svalt och så blöter jag öronen lite lätt med en fuktig handduk. Samma sak när de är ute i hagarna, skugga, isflaskor, svalt vatte och blöta ner öronen. Är det riktigt varmt kan jag också hälla vatten på marken i hagarna så att marken blir sval.

Hälsningar Amanda och kaninerna

[Gretajossefina]
1

Framför allt så brukar dem sitta på den platsen där det är mest skugga på men om dem ändå blir för varma brukar jag ta vatten på handen och sedan blöta pälsen lite så man svalkar dem, Man ska alltid se till och ha en stor vattenskål som dom kan dricka ur :)

moomiis2
1

Ser till att de har svalt vatten och när jag ser att de är varma så brukar jag blöta pälsen och såklart se till att det finns en plats med skugga :)

[tintilar]
1

;Man kan lägga en filt över en del av buren som ger skugga.

Min gård har alltid skugga nånstans bakom en sten eller liknande. När kaninerna är varma gräver de i jorden och lägger sig på mage så att de svalkas av marken.

Kaninissssss
0

Putt

Fridaaaa
2

#5 Tänk på att inte putta trådar som du gjort samma dag eller samma dag det skrivits i den.

Mina kaniner får komma ut i hagarna senare. Bra tillgång till vatten, sedan viss del av hagen skuggigt.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[[Rabbitsforlife]]
1

Idun får gå ut i hagen så fort hon har ätit upp sin morgonpellets där det är skugga och lite svalare än i buren. Är det riktigt varmt så tar vi in henne inomhus eftersom vårat hus ligger i skuggan så vi har bara runt 20grader inne. Charlie bor inne just nu med sina ungar så där behöver jag inte oroa mig för att dom ska ha det för varmt. :)

tlover
1

Våra burar står så till att dom bara får sol på höst/vinter/vår i princip (ett skärmtak är över och går ganska långt ut så solen behöver vara lågt för att det ska skina direkt på kaninburarna)

På sommaren blåser det också en liten sval bris där nästan alltid (men det är skyddat mot värre vindar).

Så värmen är egentligen inget problem här.

l'm back