hare eller kanin?
Två gånger har jag och pojkvännen sett harar (?) Mitt i stan där jag bor! Nyss träffa vi på en på vår joggingtur. Jag jogga och skrämde den lille så han/hon sprang ned på parkeringsplatsen. Ropa på min pojkvän som kom. Den hade lagt sig ned på parkeringen. Precis som kaniner gör när dem trivs , är trygga och mår bra! Den var inte ett dugg rädd för oss. Vi tog oss ner och var bara ett par meter ifrån den . Men sen lät vi den vara så man inte stressar upp den. Det jag undrar är att harar brukar väl vara rädda? Och springa när människor dyker upp? Kan de varit en bortsprungen kanin??
Antingen kommer bilderna upp o ner eller på sidan. Något som admin kanske vill lösa?? Lite iriterande:/
Det man ser på bilderna är kaniner.
Harar är mycket större. Dom har längre öron och ben. Bor oftast inte så nära områden som är bebodda av människor.
Harar ser "kantigare" ut också om du förstår vad jag menar
l'm back
En vildkanin är det ;) Såna finns är vid oss.
#6 Ahaa, visste inte jag xD
#6 inte bara teckningen man tittar på. Syns ganska tydligt att det är vildkaniner. Man ser på öronen, kroppsform, huvudet osv. Det finns nere i Skåne/södra Sverige. Där emot finns det nog inga vildkaniner i Norrland tex. :) Har bara sett vildkaniner i Frankrike (ganska inpå ett bostadsområde och en stor trafikerad väg) :) en liten flock.
#8 jo det förstår jag men många tror att viltfärgade kaniner = viltkaniner el tamkanin med viltkanin sig. Det var därför jag skrev just att vi haft kaninungar med den teckningen.
Själv har jag aldrig sett en vildkanin så kroppsformsmässigt kan jag inte uttala mig.
edit: däremot skulle kaninerna på bilderna kunna vara våra kaniner om man ser på kroppsformen, i alla fall på så långt håll.
l'm back
#9 jaha :) ja Viltgrå finns väl hos alla kaninraser! Det är "grundfärgen" ^^
Tycker det ser ut som en hare.
Att den ligger ner avspänt o vilar kan väl harar också göra? Den är förmodligen född o uppvuxen i området o kanske rent av blivit matad av någon pensionär eller liknande.
Haren behöver ju heller inte vara vuxen, det kan ju vara ett ungdjur och de brukar också kunna bete sig annorlunda än vuxna.
Älgkalvar som precis lämnat mamman kan ju exempelvis få för sig att trampa in i folks trädgårdar o liknande o vara totalt orädda.
Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman
Många svar :) blev lite förvirad. så vad tror ni de är? ingen hare ? utan eventuellt en kanin? eller vildkanin?
blev förvirad där om ni mena att de likna en kanin eller vildkanin:P
Vad är skillnad på vildkanin och hare?
tack för hjälpen:)
Var bor du?
Jag tycker det ser ut som en vildkanin, men ingen "äkta" vildkanin, utan snarare en sån som härstammar från de tamkaniner som släppts ut och förökat sig. Dessa finns ganska högt upp i landet, här i Gävle kryllar det av dem. De kan skilja lite på kroppsformen mellan individerna. De "äkta" vildkaninerna bara finns i Skåne.
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
Det är svårt att se på bilden, men tycker också det ser ut som en kanin. Harar har ganska långa öron/ansikte och smala ben. Du skulle ju kunna googla bilder på hare och jämföra med vad du såg? :)
#12 den här bloggaren beskriver skillnaden ganska bra
l'm back
Jag bor i skåne:P
Det där är ingen hare utan en kanin! Vi har gott om både kaniner och harar här nere. Kör man inne i stan en kväll/natt så kan man lätt se 3-4 stora flockar med kaniner lite överallt.
Nu bor jag högst upp i Sverige men det där är iallafall ingen hare som jag ser på långt håll men det är dålig kvalitet på bilden så svårt att avgöra men på en hare är öronen längre. Jag har dock inga vildkaniner här men jag läser jägarexamen och då lär man se skillnad på dem :) Så jag tror det är en kanin, men om det är en vild eller tamkanin vet jag inte.
Det ser ut som en kanin, ingen hare. Den ser mindre ut, kortare ben, kortare öron osv. :)
#3 Vi har harar som springer runt i kvarteren ibland. Men dom bor på en kulle där det finns mycket ställen att gömma sig på.
Vi har också vildkaniner, dock kommer dom inte in i vår trädgård, bara för Mini Hopps revir, haha. ;)
Vänliga hälsningar Ellen