Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 483 ggr
[AnimalLover1]
0

Äta mer hö?

Hur får jag mina kaniner att äta mer hö? De är jättelite hö.. Typ bara 2 fång per dag. Tack i förhand!

Fridaaaa
0

Hur mycket är ett fång? 😉

Hur mycket pellets och annat får dem?

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

taggigarosen
1

genom att inte ge en massa annat gott som frukt och sådant. Då har dom inget annat val än att äta hö.

[AnimalLover1]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#1 1 fång enligt mig är typ såhär :) De får typ 5 fång sammanlagt i hela buren men äter inte upp allt. Och de får tillsammans ca 3 matskedar. #2 De får ingen frukt och så, typ bara en gång i veckan en äppelbit var eller så, grönsaker får de ibland samt bladgrönt.

Fridaaaa
2

#3 Okej 🙂 Testat att ge pellets enbart på kvällen? Så måste de äta hö under dagen? Äter de gräs med dagligen?

claravincent
4

Det är väll inte för lite Hö? Eller? :)

[AnimalLover1]
0

#4 Hehe, hur menar du? xD Jag fyller på 3 matskedar på kvällen, inget på morgonen. De får gräs ibland :)

Maccas100
0

Jag har gjort som så att min kanin får lite pellets 1 gång per morgon. Det tycker han är godast så de tar slut fort, och först. Resten av dagen och natten är det hö som gäller.

[AnimalLover1]
0

#5 En tjej sa att hennes kaniner åt ca 12 fång per dag så jo, det är rätt lite haha ^^

Katten_
0

/Christel & kaninerna! Glad

Fridaaaa
0

#6 Det jag skrev ;) Just det du med skrev att du redan gör :)

#8 Mina äter inga ca 12 fång hö om dagen :P De äter i snitt kanske 2 fång/kanin, om man räknar i snitt :)

farvendal
0

Så länge magen fungerar som den ska så spelar det väl inte så stor roll hur många fång de äter? Mina äter för övrigt lika mycket som dina och de mår jättebra^^

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

[neptunens]
3

Att jag skrev att de kanske skulle vara bra om de åt lite mer hö har inget med mängden i sig, utan att du skrev att de hade/började få små mörka pluttar och det beror ju oftast på för lite fibrer i magen :-)

RebeccaG
1

Ta bort pelletsen så äter dem mer hö👍

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

[AnimalLover1]
0

Japp, tack för alla svar :-D

tlover
0

Alla kaniner är olika och äter olika mycket hö (el liknande) vi har stor skillnad mellan kaninerna, en som "knappt äter nått" och vissa äter "jättemycket" och ändå så äter dom samma slags hö, är samma ras, rör sig ungefär lika mkt osv osv

l'm back

Idlil
0

Jag tog bort pelletsen förutom när vi hade tränat eller skulle tävla och mina kaniner åt upp den största höhäcken som finns att köpa i djuraffärer. de åt 3-4 sådana per dag. :) så att ta bort pelletsen eller minska den, det funkade för mig. :) 

sedan har jag en hemma nu som inte ens petar i höet typ, han äter ganska lite även fast han får pelletsen som mina gamla fick .

Kramar & tassar från Ida, Toffee & Lakrits Hjärta

tlover
0

Jag kan tillägga att mina aldrig äter pellets och ändå så varierar dom mellan hur mycket dom äter.

l'm back

Underbarn
0

Tycker inte det behöver vara för lite hö. Om de bara får 3 msk pellets per dag och är i bra hull räcker nog det hö dom redan äter. Mina kaniner äter ca 3 "fång" (lika som på din bild) per dag. :) pellets varannan dag ca 0.5 dl sommartid. Varje dag vintertid. Ger jag mycket hö äter de mindre för de sitter på det. Ger jag lite men "ofta" (3 gånger om dagen) äts allt upp. Lite går till spillo :)