Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1311 ggr
[Lollo 97]
0

Min kanin smiter

Min kanin brukar smita under en gammal lada/stall. Där kan hon vara i fler timmar innan man får tag på henne. Så smiter hon in i hallon häcken och där har man ju ingen lust att jaga en kanin bland taggarna. Men jag måste göra det ändå. Jag har tänkt nu att hon ska vara i sele eller Hage. Men hon tycker inte det är så kul. Jag vill ju att hon ska ha det kul här i livet istället för att sitta i en lite tråkig Hage som det inte finns något att undersöka i.

Så hur ska jag få henne sluta smita?

[Gretajossefina]
0

Hur gammal är hon?? Min kanin smet också när hon var yngre för hon var väldigt busig. Hon smet också in under buskar så jag satte ett sele på henne med en lång lina så hon kunde springa vart hon ville. Nu är hon 6år och inte alls busig. Jag kan ha henne lös nu hela tiden :)

[Lollo 97]
0

Hon är 3 år snart. Har en 6 årig hane och han var lite som henne när han var ung. Men han var bara svår att få tag i. Så bet han och klöstes så han var ju inte snällaste kaninen då precis. Men nu är han världens goaste.

[Gretajossefina]
0

Jaha. Dem blir ju tamare ju äldre dem blir och om man är med dem mycket :)

[RC1393]
1

Bygg en rymningssäker Hage och ge henne ingen chans att smita

[Lollo 97]
0

Glömde att berätta lite om hennes syster som smet under ladan och var ute en hel natt för vi fick inte tag på henne. Men på morgonen innan jag gick till bussen satt hon utanför ladan och vi tog in henne till syrran så hon fick värma sig och äta och dricka.

Underbarn
1

Jag hade en kanin som gick fritt. Vi började med att ha honom lös inne i huset där han var rumsren, han följde efter en osv. Jag hade honom lös kortare stunder på gräsmattan vid mig medan jag fotade honom osv. Prio ett var att han skulle vara LÄTT att fånga in. Han skulle inte bli skygg eller springa iväg bara för att jag ville klappa eller lyfta upp honom. DETTA ska även tränas i hagen, de ska sitta still eller komma fram när man kommer. Lika så i buren. Måste man "jaga" dom i buren är det ingen ide att pröva ute. Sedan hade jag honom i en lång spårlina och sele ute hela dagarna under uppsikt (mamma var hemma och kollade jämt) och kortare stunder gick han helt lös. Sen kunde han gå lös hela tiden :) han gick lös hela somrarna. Gick in i friggeboden när det regna och mot kvällen när alla kaninerna togs in för natten. Det är lättare att ha flera kaniner på tomten i bur/hage som sällskap för då brukar de hålla sig kring dom. Jag hade 5 kaniner i bur som han höll sig runt om så det var bara han som gick lös. Och det är långt från alla som kan gå lös.

ALEVIUSS
0

asså kaniner tycker om att hitta gömslen och ligga och slappa där så är det bara. Min var en riktig houdini som ung. Han var helt omöjlig. Han ville helt enkelt utforska omgivningen och skutta runt det kan man inte vänja av en kanin tyvärr och dem tänker inte som hundar som gärna håller sig nära sin flockledare heller så