Gå i selen
Hur får man kaninen att gå i selen?
Om jag tänker gå en promenad med honom så skuttar han lite sen stannar han. Han skuttar aldrig en längre sträcka utan stannar alltid. Och hur får man de att gå dit man vill utan att dra i kopplet? För helt plötsligt kan han bestämma sig att nej, nu vill jag gå åt andra hållet och då får jag bara följa efter för jag vet inte hur jag ska göra för att fortsätta gå åt ett håll.
=)
Så gör mina kaniner också.
Fast jag brukar låta dem bestämma vart vi ska gå, styr de till något olämpligt ställe (tex en gräsplan med lösspringande hundar, eller en trafikerad väg) så lyfter jag upp dem och bär dem till en lämpligare plats.
#2 Ja, det vet jag tyvärr inte.. Har inte haft det problemet, då jag brukar låta kaninen själv bestämma vart den vill gå (så länge det inte är olämpligt/farligt).
Jag har inga problem alls, mina kaniner knatar på en bra bit framför mig i principen hela vägen(en av ninerna är det mer språngmarsch än promenad med😂)
Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning | Youtube
Jag brukar oftast hålla mina kaniner på ganska kort koppel i början. När de går åt "fel" håll så blockerar jag helt enkelt vägen med min ena fot och håller emot med (utan att dra, såklart) kopplet om de försöker gå åt det hållet. När de går åt "rätt" håll släpper jag såklart ut kopplet och låter dem skutta iväg.
Numera reagerar alla mina kaniner ganska bra emot på att gå ungefär åt det hållet jag står emot. Om de viker av så brukar det fungera att bara lyfta ena foten lite åt det hållet så byter de riktning.
Min kille kunde inkallning jättebra förut(lite rostig nu hehe) men det går för mig att locka med röst och ljud så nu springer han i de flesta fall efter mig när han ser att jag rör på mig :)
Så är nog de flesta kaniner. De är inte som hundar som vill göra rätt för sig och ha en ledare. De är självständiga djur med egen vilja. Träna inkallning är väl det enda som kan funka. Men kaniner brukar skutta, stanna, skutta, stanna osv. De vill ju undersöka, lyssna osv eftersom de är flyktdjur. Jag går aldrig i sele med mina kaniner, någonsin :P har dom i så fall lös en stund medan jag är med