Matta i buren?
Hej!
Jo, jag behöver lite hjälp från er kära erfarna KiFare! Min ena hona är superduktig och går endast på toaletten. Jag hade velat testa att köra på matta istället för kutterspån som jag har nu. Känns lite så att gå och köpa en massa spån som man bara måste byta för att det blir dammigt men inte nerkissat/bajsat.
Hur ska jag gå till väga? Vilken slags matta ska jag använda? Ska jag ha något under, och hur ska jag sätta fast mattan?
Alla tips?, trix & förslag är välkomna!
- Kan tillägga att vi bor utomhus om det gör någon skillnad.
Med Vänliga Hälsningar ♡ Tilde & djuren ♡ Innehavare av Fairytales Kaniner
Jag brukar använda tidning om halmen/spånet tar slut.
https://sites.google.com/site/vargidetskaniner/home
Visst att de kanske känns slöseri med pengar med spån m.m . Men jag tycker personligen de ser trist ut med matta :/ mina gillar att gräva och gör de gärna i spånen. Känns mer naturligt med spån än matta :/ sfut har dina kaniner inget hö?:)
#3 bilden är tagen före det flyttade in en kanin, därför är buren så tråkig :)
Det är svårt att ge bort vänlighet.
Den kommer hela tiden tillbaka till dig.
www.hoppfullt.blogg.se
Jag provade halm, spån, hampaströ i buren, men mina kaniner ville aldrig vara i där. De la sig alltid på trasmattan under köksbordet istället. När jag bytte till mattor i buren blev det mycket intressantare för dem att vara där. Har man några lager matta varvat med fleece blir det mjukt och det går bra för dem att böka, gräva och möblera om när de känner. Jag använder helst flera småmattor som jag lägger omlott. Det går också bra att lägga lite kraftig halm ovanpå som de kan gräva i. Mattorna är enkla att få rena genom att slänga i tvättmaskin eller bara ta ut att skaka av för att slippa damm och halmrester.
Tack för alla svar, det var till stor hjälp!
Med Vänliga Hälsningar ♡ Tilde & djuren ♡ Innehavare av Fairytales Kaniner
Jag har mattor åt mina, kommer inte ihåg måtten på dem men ca 120x50, köper dem på Jysk och/eller Dollarstore. Finns väl liknande på typ Ikea och Rusta. De sitter på plats hyfsat bra då det är sånt där anti-halk-gummi på undersidan. Kostar typ 40 kr/st och håller ett bra tag:) Jag har två lådor med spån - en toa och en som är tänkt som grävlåda men som istället används som säng.. Haha.
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se