Tips!
Jag och mina barn har tagit hem en liten kille (Hermelin/Lejonhuvud) från ett omplaceringshem för 2 veckor sen. Han är ca 5 mån. Vi har läst på mycket innan och fortsätter med det hela tiden.
Han är nyfiken av men samtidigt lite rädd av sig. Han är inte så jättevan vid beröring. Det går dock bra att klappa honom men sprattlar väldigt när han lyfts. Så barnen är lite för "rädda" för det, vilket han säkert känner direkt.
Det jag undrar nu är:
Hur gör jag honom tryggare med barnen?
Kan han vara ute i Hage hela dagen utan uppsikt medans vi är på jobbet?
Sitt bredvid honom och prata och låt honom vänja sig vid era röster, lyft honom inte förrän han verkligen känner sig helt trygg. Och gör inga "hastiga" saker som kan göra honom rädd och förlora förtroendet, och det är inte bra ifall barnen är nervösa för då blir han också nervös och rädd.. Ge honom tid, bara prata och klappa, när han vill vara ifred så låt honom vara ifred, folk sa så till mig när jag fick hem min nya kanin 18 maj, har också haft honom i ca 2 veckor och jag har bara suttit i buren, klappat honom då och då och bara pratat. Nu litar han lite på mig allafall :-) Han kan vara ute i hagen om det är tak och bra nät samt stabilt, ett rovdjur kan annars lätt välta det eller ta sig in.
Vad har ni för Hage? Ska den lämnas utan uppsikt så ska hagen, precis som #1 skriver, vara stabil, ha tak och nät i botten.
För att göra kaninen tryggare med barnen så är det bara att umgås mycket med kaninen. Låt dem gå med den i sele, hoppa med den. LÅt barnen sitta i hagen och låt kaninen mysa med dem osv. Ju mer ni umgås med kaninen desto snabbare lär den skapa förtroende för er.
//Pernilla
Http://pernillaoscarsson.weebly.com
Instagram: pernillaoscarsson
Vi köpte 8 kompostgaller för att barnen skulle ha större chans kunna sitta vid honom och prata/gosa med honom och för att vi ska slippa "brottas" med selen så fort han ska få Motion. Är medveten om att den hagen absolut inte är nåt att lämna honom ute i utan uppsikt.
När jag bär honom till hagen så blir han orolig i min famn, nästan så fort jag rör mig. Hur ska han då få sin Motion??? Dilemma.
Använd en transportsbur eller en stor korg med lock att bära honom till hagen med, sen kan du ha kvar tranporten där så han kan gå in när han vill.
Min ena kanin gillar inte att bli uppburen. Väl i famnen är hon lugn men själva upplockandet kan ta evigheter. Hon har ett hus i buren med botten som hon springer in i, huset bär jag med mig ut och sätter i hagen. Väl i hagen springer och gör glädjeskutt som vilket kanin som helst. När det är dags att gå in så väntar jag tills hon hoppar in i huset igen, eller så föser jag in henne. Sedan är det bara att bära tillbaka. Så det är ett tips? ifall du känner att kaninen blir stressad av att bli buren. Håll bara för öppningen på huset så att kaninen inte hoppar ut medan du går.
//Pernilla
Http://pernillaoscarsson.weebly.com
Instagram: pernillaoscarsson