Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 1941 ggr
[neptunens]
5

Djuraffärsköp

Hörrni! Nyfiken som jag är och inte vill kapa en annan tråd, ni som gärna köper eller "räddar" kaniner från djuraffärer, hade ni köpt hund och katt om de såldes i djuraffärer på samma sätt som smådjur gör? Varför/varför inte? Är det någon skillnad, och om ja, vad för skillnad? 🙂Och vad är huvudanledningen till att ni väljer djuraffärsdjur istället för djur direkt från uppfödarna? Lättare? Billigare?🙂

Jag är genuint nyfiken, ej bitchig!

Tjeja
0

Min första kanin för hundra års sedan typ.. köpte jag från djuraffär för det var det enda jag kände till då att man gjorde…

Så okunskap skulle jag vilja säga nog är de flestas anledning till att köpa i djuraffär.

Hund visste jag att man fick från kennel. Hade de även funnits i djuraffärer då hade jag nog ändå vänt mig till kennel för att jag skulle vilja veta mer från någon som var expert på den valpen.

Samma med kanin idag och tja . alla djur egentligen.. Djuraffärers djurkunskaper är ju frustrerande dåliga! Hade aldrig köpt från affär ens som barn om jag vetat om alternativ då (på 80-talet). ;)

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

sannadetejag
0

Min första kanin kom från en uppfödare och min andra hade en privatperson som jag kände fött upp och den kaninen jag har nu har jag köpt från en djuraffär.

Tänkte inte alls köpa en kanin från någon djuraffär men så åkte vi å kollade i jag blev såld gud så sött den lilla kaninen var så det fick bli han.

Kaninen som jag fick av hon jag kände och kaninen från djuraffären är mycket mer tama en den som kom från uppfödaren

(kan va en slump men vem vet)

sannadetejag
0

Kom på lite till :P

Sen spelar det ingen större roll för mig vart jag har köpt/fått kaninen ifrån för jag har bra mina kaniner som sällskapsdjur så jag är inte ute efter helt renrasiga eller kaniner med stamtavla (vill inte att min kanin ska vara märkt i örat)

Paxxie
1

Min första kanin kom ifrån en djuraffär, och det var väl mest för att jag inte visste bättre. Numera köper jag enbart saker ifrån en djuraffär (CRT) som inte säljer djur eftersom jag inte vill stödja en affär som gör det.

[Hallons]
1

Jag kommer adlig köpa djur i djuraffär. Gjorde det en gång, (var en hamster) hamstern dog 2 mån senare. Motivering: jag anser att de flesta (typ alla) djuraffärer inte når upp till de krav på djurhållning som jag och många andra har. Djuren får dålig omsorg, små burar och bär ofta på sjukdomar. Djur blir även stressade i sådana miljöer. Varesig hund, katt (om de nu skulle fått säljas i djuraffärer) eller kanin. Folk som kommer och går, gråt och skrik och sättet att transportera hem djuren. Samt vet man aldrig något om bakrund heller. Vilka är förläldrarna, är de fria från sjukdomar, v har fött upp de? Mm.. Där har vi varför jag INTE köper i djuraffär.

Zekaan
1

Det jobbiga med djuraffärer är att du ser ju själva djuret, varelsen skuttar elelr går där framför dig till skillnad från någon bild. Tror nog det lockar dom flesta att köpa i djuraffär, även om så inte var planerat. 
Jag köpte min kanin från uppfödare, men det var mest pga jag ville ha en rexpälsad.
Kommer ju ursprungligen från bosnien och där säljer dom hundar i djuraffär. Det hemska där är väl vissa av hundarna har mindre burar än minsta lagliga kaninbur här i sverige. Men det är svårt att stå emot, man vill ju så gärna hjälpa stackarna även om det betyder att fler kommer bli utsatta för samma skit som stackaren du precis ''räddat''.

Så till frågan; hade jag köpt en hund i djuraffär? Hade jag varit svag, möjligtvis lite ledsen, och sen fått se denna stackarn ligga där så ja, hade jag däremot haft tid att tänka om, och förnuftet haha, hade jag antagligen bara gått därifrån tunghjärtat.

pylabruna
0

Köpte min första kanin från blocket, fick världens finaste kanin, som fortfarande är hos oss. Kände egentligen inte till att det finns uppfödare för dom syns sällan i annonser eller så. Den andra kaninen vi köpte hittade vi också från blocket, fast från en uppfödare. Nu har vi fyra kaniner o alla utom den första är från uppfödare. Djuraffär har aldrig fallit mig in fast jag fick min första kanin därifrån för typ fyrtio år sedan.

[neptunens]
0

#5, Nu var dock frågan till de som gärna köper i djuraffär, inte till "nej-sidan" 😉

pernillaoscarsson
0

Min första kanin kom från djuraffär, den fick jag av mamma. Djuraffären var av en mindre skala och de födde upp kaninerna själva, personalen satt ofta med en kanin i famnen då man kom in. Min andra valde jag själv ut från en annan djuraffär. Jag hatar denna djuraffären men den har varit den enda i laholm på ett bra tag. Hur som, jag kände att jag var tvungen att rädda denna lilla killen eftersom han bodde tillsammans med andra hanar och de bråkade med honom. Han hade fullt med sår och hack i sina öron. De andra kaninerna jag har/haft har jag fött upp själv eller köpt från uppfödare. Ser ingen skillnad på deras temperament. Alla har varit lika keliga utan honan som en vän till familjen hittade i en låda på en väg, men det säger kanske sig själv?

När det gäller hund och katt. Aldrig aldrig aldrig. Djur som säljs i affär, även kaninerna, tas väldigt ofta ifrån sina mammor väldigt tidigt för att köparna fortfarande ska vara intresserade av dem då de hamnar i affären. En hund behöver hela tiden en dominant hand över sig. Sina första 8 veckor ska det vara mamman som styr och ställer, direkt då den lämnar mamman så ska den nya ägaren ta över rollen. Tänk en hund som inte blir såld i djuraffären, ska den sitta där någon månad utan någon kärlek alls, hur tusan skulle den hunden bli? Folk som köper i djuraffär räknar ofatst med att få ett tamt djur de bara kan mata och kela med helt utan vidare. Jag tror inte de räknar med att få tämja djuren själva direkt. Det samma skulle det nog vara med hundar och katter. Skulle de tvingas lära dem saker de kanske redan borde kunna vid en viss ålder så skulle kanske ägarna tröttna och sedan lämna tillbaka djuret? Det ser man ju med kaniner. Kaninen visar sig inte vara den där keliga saken de föreställt sig, istället nafsar den då den ska få mat. Ägarna blir rädda och tror att kaninen kommer bita av dem fingrarna en dag och lämnar tillbaka kaninen igen.

Djur ska alltid säljas separat från affärer. Jag är helt ok med dem som säljer djurtillbehör och sedan hemma har små uppfödningar av djur. Då kan de göra reklam för att de har uppfödning i sin djuraffär. Kommer det inte köpsugna kunder kan ägaren rekommendera sig själva. Samtidigt så har ägaren fortfarande rätten att neka köpare vilket jag inte tror att större kedjor har. Säljer man djur så ska man alltid se till så att djuret får det lika bra eller bättre hos det nya hemmet. Känner man att det är fel så ska man aldrig gå med på det!!

Fridaaaa
1

Skulle aldrig köpa en hund eller katt i djuraffär, skulle inte ens gå in i en djuraffär som sålde det, fy sjutton….

Nej jag "räddar" inga djur från djuraffär heller, de tar in fler och fler ändå, så det hjälper ingenting

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

sara8282
0

Fördelen med att köpa i djuraffär är att det är ett enkelt och snabbt sätt att få tag på en urgullig kanin..   Och man får se kaninerna i verkligheten redan från början, inte bara bilder.

Jag tror att många som köper i djuraffär gör det av okunskap, och bekvämlighet. Det är bara att åka till en djuraffär nära dig, och där finns de små söta ungarna.  Bara att välja ut och köpa, lätt och enkelt, inga frågor!  

Jag har köpt en av mina kaniner i djuraffär, och det var ett impulsköp när jag egentligen var där för att köpa pellets till de kaniner jag redan hade 😊

Hon var helt otroligt söt, japantecknad wt dvv med lejonfluff och stora mörka ögon.   Innan jag hann tänka efter, betalade jag och tog hem henne!  🤐

Mina andra kaniner har jag köpt från privatpersoner, två som ungar, och två som vuxna. 

För ett par veckor sen var jag ytterst nära att "rädda" en kanin från djuraffären.   Jag besökte en djuraffär som jag aldrig tidigare varit i, var i ett köpcentrum och behövde fördriva tiden medan jag väntade på min kompis.   I butiken satt en ensam liten vit blåögd kanin, och såg otroligt nedstämd ut.  Den bara satt där i en liten bur och verkade inte ha någon livsglädje alls 😕   Jag tänkte på mina spralliga kaniner därhemma, och föreställde mig att ta hem denna stackarn och låta den leva upp!    Men jag besinnade mig.

Saaara
0

I USA är det jätte vanligt att man köper sina sällskapsdjur från Djuraffärer. Där säljs ju även hundar och katter. Men jag tycker det verkar som att personalen har lite mer koll där vad dom tar in för djur osv. 

Hade jag velat ha ett djur endast till sällskap hade jag personligen vänt mej till ett omplaceringshem eller uppfödare. Eller möjligtvis en djuraffär vars djur har det bra. Dvs. lagliga burar, har hö och vatten m.m.  

Nu föder jag upp raskaniner och köper endast mina djur hos uppfödare =)

Sara

Nattglimskaniner.webbnode.se

[bellas.lee@yahoo.se]
0

CRT där jag bor säljer djur!

[zendaimimon]
0

När jag skulle köpa en kanin för ett par år sedan (jag hade inte haft kanin på många år) kollade jag både på blocket och djuraffärer. Det slog mig helt enkelt inte att djuren i affärerna inte alls hade det liv jag nu tycker är självklart att en kanin ska ha. Jag tyckte burarna såg stora ut trots att de i själva verket var alldeles för små för så många kaniner. Till slut blev det dock två blandrasungar från en privatperson vilket jag är glad för nu då jag inte längre vill stödja djuraffärer.

Jag tror att svaret på varför folk köper från djuraffär är okunskap, att de bara ser till individen (kaninen de vill rädda) istället för att inse att det bara lämnar plats för en ny stackare och sedan det ständiga "DEN djuraffären är faktiskt inte sådan!" Jag tror inte något djur mår bra av att befinna sig i en djuraffär om de inte har plats nog att röra sig naturligt och är skyddade från kunderna, något jag inte sett.

sara8282
0

#14  Fast just djurhållningen kan jag inte klaga på när det gäller de två djuraffärer där jag brukar göra mina inköp.   

De har rejält med utrymme för kaninerna, och de har tillgång till hus, sitthylla, hö, vatten och utfodras med bra pellets.  Åtminstone en av djuraffärerna har djuren i ett avskilt rum, dit man bara får gå in tillsammans med personal om man är intresserad av att köpa (minskar risken för impulsköp kanske, hehe),  men skötselråden är helt åt helskotta.  Jag frågade vad som var nödvändigt att köpa direkt från början, och där var deras råd att både saltsten och mineralsten  var  nödvändigt från start…  Och toalåda (89 kr för en liten!)

Nu vet jag ju att det som behövs från början i utrustning är (förutom bur) hus, sitthylla, matskål och vattenflaska.   Saltsten och mineralsten bör man inte ge alls! 🤔