Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 3001 ggr
[AnimalLover1]
0

Bello?

Yeeees!! Nu vet jag vilken pellets jag använder - Bello. Har haft den här pelletsen i tre år, sålänge som jag haft kanin, visste inte vilket märke det var, det var sån läsvikt från djuraffären och eftersom min gamla kanin haft det, troligen hela sitt liv så ville jag inte byta. Jag har aldrig vetat märket, men nu när jag kollade på kvittot så stod det "Kaninpellets Bello", äntligen vet jag! Men tycker ni Bello är bra? Känner för att byta till Djur&Natur Kanin/marvinspellets när den här är slut, dock är det typ 3-4 kg kvar.. Kanske är bra att byta för min gamla hona har nu på sistone fått pyttesmå mörka pluttar och nya kaninens pluttar minskade i storlek, han åt ju Djur&Natur Kanin/marsvinspellets och när jag såg hans pluttar blev jag helt chockad över att de var så stora.. Haha..

Fia9000
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Köpte också Bello i lösvikt i djuraffären förut, tills jag fick se näringsvärdena… Nu har jag Edel istället, dels för att det är billigare och så är värdena bättre enligt mig. :) Bild på innehållet (för ca 1-2år sedan):

/Sofia

"Remember don´t do drugs kids, get high on Life."
- Bradley Will Simpson

[AnimalLover1]
0

Ja, ska byta om em tag. Asså det står "Ge djuren fri tillgång av fodret"… Men tack för svaret :) Nån som vet näringsvärdena på Djur&Natur Kanin/marsvinspellets?:)

farvendal
0

Alltså.. Aska?! Brukar foder innehålla sånt? Lät sjukt konstigt.

Konstiga värden rent generellt… och "ge fri tillgång", eh..

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

Fia9000
1

#2 Det roliga är att det står "kompletteringsfoder" högst upp, men på raden under står det "Ge djuren fri tillgång av fodret. KOMPLETTERA med hö, frukt…" :p Hade bild av innehållet på djur&natur kanin- och marsvinspellets också men jag har ingen aning om var den tagit vägen. :/

/Sofia

"Remember don´t do drugs kids, get high on Life."
- Bradley Will Simpson

Marsvinsmamman
0

Torrmjölk? Komplettera med vitaminer och mineraler? Detta var i särklass den sämsta innehållsförteckning jag någonsin sett på kaninfoder.

[AnimalLover1]
0

#5 Hmm, ja, hoppas det där står fel.. För det står liksom "Ge djuren fri tillgång av fodret och komplettera med hö" m.m fast det borde stå "Ge djuren fri tillgång till hö och komplettera med fodret".. Aja, har haft det i tre år men kommer byta så snart som möjligt, fast tror ni det går att blanda Bello med Djur&Natur? Båda har ju rätt mycket fett i sig men Djur&Natur är väl för mycket fett i för att bara he rent?

[neptunens]
2

#6, Jag skulle inte blanda bello och D&N. Värdena är urusla och med tanke på mängden fett i båda och att din hona behöver banta är det inte något att rekommendera 🙂

[AnimalLover1]
0

#7 Sätt att banta henne? Mer än motionera? Ska jag ta bort pelletsen och bara ge hanen för hands typ? Hur många gånger om dagen tills han fått i sig 0,5 dl? xD :)

[neptunens]
0

#8, Du skrev i första posten att hon har små svarta pluttar, så ja jag skulle ta bort pelletsen för henne och se till att hon börjar äta ordentligt med hö. Motion och rätt kost borde göra susen :-)
Om hanen behöver pellets så ge honom det separat, men börjar han också få mindre pluttar kanske det vore bra med en hö-diet för honom också?

[AnimalLover1]
0

Ja, jo det tror jag, båda får nog börja med det, fast de äter faktiskt väldigt mycket hö :-)

[neptunens]
0

#10 Hur mycket om dagen cirka? Om du skulle göra en gissning? 🙂

[AnimalLover1]
0

#11 Hur mycket de äter? :-) Isåfall typ 2-3 fång hö eller vad man ska säga, eller är det för lite :-/ Enligt mig är ett fång såhär:

[neptunens]
0

#12 Ok! Då behöver de allt äta mer, speciellt om de äter 2-3 fång ihop :-)

[AnimalLover1]
0

#13 Okej hur mycket ungefär? 5-6 fång? Typ såhär mycket hö ger jag på kvällen i deras hölåda, också har de ett till fång uppe vid deras matskålar :-)

[neptunens]
0

#14, Jag gissar att det får plats typ 3 "fång" i mina höhäckar, mina äter lätt 4 höhäckar om dagen 😛Har också Dvärgvädurar.