Lämnar en massa hö! :(
Mina kaniner får såklart fri tillgång till hö, men problemet är att de lämnar kvar så himla mycket!
Jag kan ge dem mycket hö på morgonen, de kastar sig över det.
På eftermiddagen när jag kommer hem, är en stor hög hö fortfarande kvar, övergivet, och de sitter där och ser uppfodrande och hungriga ut. ger jag dem då nytt hö, kastar de sig över det nya höet…
Är detta normalt? Får ju slänga en hel del hö som de inte äter upp!
Använd höhäck, alternativt om höet inte är nerkissat att fluffa upp det igen och fylla på endast litegranna, brukar funka för de flesta kaninerna. Är det dock nerkissat så måste det ju slängas.
Det är inte så att de lämnar kvar de växter de inte gillar?
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#2 Kanske det, men i så fall är det inte mycket de gillar, för de (särskilt ungen på 10 veckor) lämnar rätt mycket hö :/
Har testat både hö från bondgård i närheten, och hö från butik (Vitakraft). Tycker ju själv att höet från Vitakraft doftar underbart gott, och är mer lättätet, men kaninungen ratar det totalt… De vuxna verkar också föredra bondehöet, så det ger jag dem numera..
Mina göra likadan om jag lägger in för mycket hö, testa att lägga in mindre men fler gånger om dagen istället, om du har möjlighet ^^
Jag har möjlighet att lägga in hö ca två gånger/dag. Brukar lägga in på morgonen innan jag går till jobbet, och på eftermiddagen då jag kommer hem..
Men jag ska testa att lägga in mindre mängd, tack! 👍
Min brukar vilja ligga på höet, och har han legat där vill han inte äta det. Om du lämnar lite hö så att dom kan ha det gosigt med, och sen fyller på med annat hö att äta kanske du inte behöver slänga ut allt för mycket? Så har jag också fått göra de senaste veckorna haha :)
Jag ger två gånger/dag och ger helt enkelt inte mycket mer än vad dom äter upp (lite mer måste man ju ha så att om man blir försenad el liknande så har dom ändå hö).
Mina tycker däremot inte om hö som legat länge heller så därför tar jag antingen bort det (om det är fräscht sparar jag det som strö) eller strör det över deras toahörn. På så sätt kommer höet till användning ändå.
l'm back