Kanin iFokus

Kanin

Etikettbur-och-aktivering
Läst 1521 ggr
Emelie123
1

Myggnät

Hej! Som nybliven kaninägare funderar jag mycket och kom nyss på snart kommer myggen då de knappt går att vara ute. Hur ska jag lättast skydda kaninerna, som är utekaniner? Fundera på myggnät runt om eller vad säger ni? Jag tar emot alla tips? och idéer :-D Sen har jag en fråga till.. då kaninerna kom för någon dag sen, dom är lite skygg men har gjort stora framsteg sen dom kom. Ska jag läta dom vara och så kommer dom när dom själv känner sig redo? Eller ska man lyfta å hålla på med dom för dom snabbast ska bli social igen. För hos uppfödaren var dom så framåt osv men nu är dom lite tillbakadragna men som sagt de går sagta framåt :-) Vad tycker ni är bäst? :-) Mvh Emelie

Storip
0

Jag rider, och jag vet att myggorna biter hästarna. På stallet har vi någon spray burk med myggmedel. Vi sprayar hästarna innan vi rider ut. :) Man kanske kan använda en liknande spray på kaniner….??

Jag har tagit myggstift på bur kanterna, galler, bjälkar m.m , där kaninerna inte når.

https://sites.google.com/site/vargidetskaniner/home

[RC1393]
0

Spraya inte kaninerna, de tvättar sig själva flera gånger om dagen och kan få i sig medlet vilket inte är bra. Mina får inget myggskydd, de klarar sig bra ändå fast jag bor på en myggrik plats i Norrland. 

Låt kaninerna ta sin tid, det är risk att ni gör dem mer rädda och skygga annars. Du kan sitta med något gott i buröppningen med kaninerna i ögonnivå så du lockar dem att komma fram. Sitt bara och prata med dem lite så får de vänja sig vid dig i lugn och ro, utan att du tränger dig på dem.

Storip
0

Svar till RC1393 :

Men jag vet att man kan spraya hundar, och de tvättar sig. Så, det måste finnas något liknande medel som är "snällt" och "ätbart" .

https://sites.google.com/site/vargidetskaniner/home

[RC1393]
1

#3 Sällan bra medel, inte ens hemmagjorda medel är bra för kanin. Har aldrig sett ett medel som är OK för kanin.

*~HamsterHamster~*
1

Jag använder sådanna Stora vita trädgårdsnät som skyddar mot insekter, de är mycket billigare än vanliga :) Tyvärr kan myggor och andra insekter föra med sig sjukdomar, så jag brukar kasata det nätet över hela voljären och vid dörren, det skyddar dessutom från solstrålarna i voljären :)

mvh, HamsterHamster

Hela mitt liv går ut på djurskydd.

[Mi-rand-a]
0

kaniner är känsligare än hundar så därför bör man inte spraya ner dem med något myggspray.

Myggnät går att ha, tänkte själv ha de men de blev så dyrt så skippade det. 

#5 vad heter de nätet? köpte nät som man sätter på blommor och när jag precis fått de på plats så läste jag att de gjorde så att de blev varmare där inne vilket jag inte ville så blev att skippa det.

*~HamsterHamster~*
0

#5 har tyvärr ingen aning vad det heter :( Köpte det på någon byggmarknad …

mvh, HamsterHamster

Hela mitt liv går ut på djurskydd.

pylabruna
0

Jag har gamla, vita gardiner, tunna som  myggnät, som jag hänger för burdörrarna under den värsta tiden. Funkar bra

tlover
0

Våra kaniner har problem ibland (vi bor på ett väldigt myggtätt ställe, även jämfört med resten av kommunen, det är däremot lite bättre nu då vi avverkat lite så det blåser mer). Det är då nästan bara de äldre kaninerna som fått problem (för en var det så illa att han inte hade nån päls i nacken längre för två somrar sen). Vi har myggnät som hänger ner för burarna och det hjälper mycket även om det inte är helt tätt.

l'm back

Emelie123
0

Okej tack för alla tips?! :-D

DjurSlottet
0

Då vi har så många myggor så valde vi att sätta mygg nätt, på dagarna är det inte så farligt mycket myggor men på kvällarna har vi riktigt mycket mygger!

så ansåg jag att det var bäst