Tumör?
Någon som varit med om tumörer på kanin? Var iväg med min snart tvååriga hona idag då hon har en knöl i höjd med knät på ena sidan och vet kände igenom henne grundligt och troligen rör det sig om en tumör. Vi har tid för vävnadsprov bokat på måndag nästa vecka, men jag börjar fundera på om det är onödigt lidande för henne eftersom vet var i princip säker på att det var en tumör och den sitter illa till så det skulle inte kunna gå att operera bort den. Jag har gråtit konstant i två timmar nu och vet varken ut eller in, men vill inte att min kanin ska lida bara för att jag själv är egoistisk och till varje pris vill ha kvar henne i livet. I övrigt, vilket gör det ännu svårare, är hon pigg och frisk förutom att hon dricker kopiösa (1,5 l/dygn) mängder vatten (vilket jag tidigare tänkt att det varit varmt, men nu tror jag mer på att tumören vi känt hör till njuren), vilket gör det ännu svårare att fatta ett beslut. Vad skulle ni ha gjort? Tacksam för relevanta svar och ber samtidigt om ursäkt för ett rlrigt inlägg. Jag är väldigt splittrad just nu.
/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning
1,5 liter är en ganska så rejäl mängd vatten, jag skulle utgå ifrån att kaninen mår dåligt.
Det kan ju dock vara intressant för uppfödaren att veta om det är cancer om denne är seriös, för då skulle jag sluta avla på den linjen.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
1,5 liter kanske är att ta i (skålen rymmer så mkt men det är alltid lite kvar i botten när jag byter), men en liter dricker hon absolut. Precis, det är så jag känner att hon nog inte mår bra pga att hon dricker såpass mycket. Och ja, jag ska kontakta uppfödaren om detta så hon vet om det i alla fall.
Jag vet inte om det riktigt var en tumör eller om det bara var en var böld. Men i alla fall så har jag varit med om det på en tonårs kanin som fick den i ansiktet och vi bestämde oss efter en månad eller 2 att hon skulle avlivas.
Det här är med största sannolikhet en tumör. Vet tyckte inte det kändes som en varböld och inte jag heller. Men vi får se, ska fundera lite när den värsta chocken lagt sig och ta ett grundat beslut då.
Tror det är så att går den inte att röra är det en tumör, och då är det lika bra att ta bort den direkt :/
Nathalie Månsén
_http://thecityhelditsbreath.blogspot.com
http://kaninmagazinet.se_
#5 Ta bort tumören eller kaninen?
#6 kaninen, eftersom de inte går att ta bort tumören
Nathalie Månsén
_http://thecityhelditsbreath.blogspot.com
http://kaninmagazinet.se_
#7 Ja, då förstår jag. Ja, tunga beslut är det att fatta.
Så länge hon är pigg och glad så skulle jag låta henne leva. Att hon dricker så mycket är ju ett tecken på att hon inte mår bra, men om hon inte visar några som helst tecken på att lida så tycker jag att du ska låta henne leva och skapa så många fina minnen du kan med henne den tiden ni har kvar. Så fort hon inte beter sig normalt längre så skulle jag ta beslutet att avliva.
Hoppas hoppas att allt löser sig så bra som möjligt för dig och din kanin!
#9 Det var fint skrivet. Tack. Ja, hon är ju pigg och glad, så det känns hemskt att avliva henne just nu, precis nu när sommaren kommit igång. Vi får se hur vi gör, möjligen gör vi den där biopsin och hoppas på att det är en godartad förändring som inte behövs tas bort.
Okej, det låter som ett bra förslag :)
Jag har en hona på 6 år som nyligen blivit opererad. Hon hade en tumör under bröstet. Det började med att honslutade äta Hö och dricka massvis med vatten. Sen så blev hon väldigt "mammig" hon skulle sitta brevid mig och ligga i det rummet jag va i eftersom hon får springa fritt hemma. Hon är ju väldigt tam men ovanligt fall brukar hon vara mer bestämd. Sen så andades hon kraftigt. Jag åkte in till vetrinären direkt när jag kände knölen. Och dem opererade bort den smidigt. Allting gick väldigt bra. Eftersom hon blev sydd efter operationen så behövde man rengöra och ge henne medicin. Hon har ingen smärta idag och tumören är borta. Att avliva henne var inget alternativ för mig. Hoppas det går bra för dig! Önskar. Dig all lycka! Mvh
En av mina kaniner fick en tumör för ett par år sen. Den satt på sidan av halsen och uppkom tydligen genom att hon hade ätit ett "skarpt" höstrå som sedan gjort ett hål i strupen, och efter det så bildades en tumör. Hade ingen aning om att det ens var möjligt innan jag fick höra det av veterinären.
Hur som helst, hon var lite till åren och verkade inte lida så vi bestämde oss för att avvakta istället för att operera. I flera månader så märkte jag ingen skillnad alls, hon var precis lika pigg och glad som tidigare. Sen kom det en dag då hon inte ville komma ut ur huset på morgonen. Hon ville inte röra på sig, inte äta, inte dricka. Vi bokade tid hos veterinären som var två dagar senare och var förberedda på att hon antagligen skulle få somna in nu.
Den sista dagen var verkligen hemsk. Hon blev så kraftlös att hon knappt orkade resa sig alls, och när hon försökte så ramlade hon omkull.
Mitt råd skulle vara att avvakta (givetvis efter konsultation med veterinär) så länge hon mår bra. Ni kan ju som sagt ha flera månader kvar tillsammans! Var bara beredd på att när det börjar gå dåligt så kan det gå väldigt fort, så även om man tror att man är beredd så blir det en chock ändå.
Jag hoppas det går bra ändå, vad du än väljer att göra. :)