Vill ha större plats!
Just nu bor Jenka i buren på bilden men är lös ca 6h/dag och sitter även i en stor gräsbur på ca 180x170 cm på dagarna om det är fint väder. Men jag tycker att hennes innebur är lite liten (vilket familjen inte tycker… De är inte kaninmänniskor) så jag har en egen idé om hur jag vill ha det. Förutom att jag måste övertala familjen (mamma…) först, tror ni att det är en bra idé (bild kommer i kommentar)?
Det ser väldigt bra ut men tänk på att du har något i botten om du ska bygga rätt upp o ner ska du bara sätta något kompostgaller som galler eller?tänk på bottnen !
#2 Hur menar du ha något i bottnen? Menar du typ att man lägger en matta? Tänkte ställa in buren och sen sätta kompostgaller som en "vägg" så att hon har större yta än bara buren men inte hela rummet. Har sedan tänkt öppna upp när vi är hemma så att hon får vara i hela huset :)
har du tänkt att ha buren öppen typ en liten öppning till galler utrymmet ? tänkte bara om den springer på parkett golvet blir det repigt o kaninen halkar runt om kaninen kissar på golvet kan det bli fula märken o det åker in o kan mögla … om det får ligga tillräckligt länge.
om ni ska ha en springande i huet måste du ha koll på den hela tiden så den inte biter på sladdar kissar osv som sagt där uppe i mitt förra komentar kan golvet mögla tänk på det:) men som agt det ser bra ut
Bygg en ''bottenplatta'' av tex OSB skivr som du limmar vaxduk på (utan att låta där bli bubblor) så skadas inte golvet om kaninen råkar kissa eller börjar krafsa/bita :) Ha några cm kant på platten, så kan det stötta upp gallret också. Speciellt i bak-kant så att det inte rinner ner kiss och ligger undr mot golvet. Skåpet kan stå på plattan om du tänkt ha kvar det?Hon/han kommer hoppa upp i hyllorna :)
Känns som en bra lösning för övrigt!
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
#4 hon är van vid att springa på trägolvet och klarar det galant, kissar aldrig utanför buren (inte ens på gräs till min förtret) ;) får nog ha en matta så hon kan spralla av sig. #5 när hon är i hela huset så är det bara när vi är hemma och har kolla. Hon får inte vara i vissa rum pga. Sladdarna men mitt & föräldrarnas rum är kaninsäkrat, alla andra dörrar stänger vi ;)
Jag tror att det blir alldeles utmärkt och eftersom kaninen verkar rumsren så räcker det nog med en matta i 'gallerutrymmet' (Dock kan det ju alltid råka hända att kaninen pluttar utanför buren).
Lycka till, jag tror att din kanin blir väldigt nöjd! :)
/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus
Du har en elkontakt precis där du tänkt ha en galler bur kanske inte så smart :/ min tjej hade de likadant när jag bodde hemma' men nu har hon halva lägenheten istället ( min andra kanin har resten av lägenheten) :) sen handlar inte allt om yta utan även att din kanin blir aktiverad med leksaker eller kanske en bur kompis?:)
Vad skulle problemet med elkontakt vara? Jag har aldrig hört talas om en kanin som lyckats skada sig på en eller ens intresserat sig för en? Och skulle man ha mot förmodan problem med det är det bara att plugga in en sån säkerhetsplupp man har till små barn.
OBS såg nu att du nog menade sladden, sorry :)
Ja mena sladden :) msn kanske vill använda elkontakten.
#10 har en plan att sätta något framför där och dra sladdarna uppåt (lägga grejer i bokhyllan mör de behöver laddas) :) Burkompis har jag inte möjlighet till :/ men mycket aktivering får hon dagligen men det var mer att jag vill ha en större bur till henne :)
Du kan böja till en bit putsnät att sätta framför kontakten :)
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.