Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 1401 ggr
Suagergirl
0

Pelletsmängd till kaninungar?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Våra fina dvärgvädur/teddy flickor på 8 veckor flyttade hit för 3 dagar sedan. Undrar över pelletsmängden de ska ha? Hos uppfödaren bodde 2 mammor + 8 ungar i samma Hage och de delade på 4dl pellets/dygn. De fick Versele Laga. Hos oss är de ju nu bara 2 ungar och vi har samma foder som uppfödaren men håller på att fasa över till JR Farm och Bunny Young. Hur mycket skulle ni säga är lagom till 2 ungar på 8 veckor? Givetvis har de fri tillgång till hö och halm som vi fyller på 2ggr/dag! Bifogar bild på analys på fodret de ska äta…

Kaninhopp
0

Beror ju på hur kaninen känns i hullet. Jag personligen ger ungar fri tillgång ett par veckor tills de blivit äldre. Sen får man ju experimentera med mängden för att se vad som passar just den kaninen. Min nyaste kanin tappar hull jättelätt så han har fortfarande fri tillgång (ca 1 år gammal nu).

Underbarn
0

Du kan ge fri tillgång tills de blivit ca 4-5 månader OM de äter hö. Vissa slutar äta hö för de blir mätt på pellets. Annars ge ca 2 dl per dag. :) som färdigvuxen räcker 1 dl till båda

[RC1393]
0

Jag har aldrig gett mer än 1 dl var till dvärgvädursungar, de är experter på att bli feta på ingenting. Brukar så fort som möjligt dra ned till en halv dl så de inte ska äta för mycket, jag har aldrig haft problem med undervikt eller bristsjukdomar i alla fall. 

Vad man måste tänka på är att fiberpellets ofta är lättare än vanlig pellets. Till exempel väger 0,5 dl burgess excel 15 g, medan samma mängd rabbfor/stampe väger det dubbla.