Avel, projekt
Hej allihopa! Jag hoppas kunna få lite hjälp, ännu är inget bestämt men jag vill vara väl förberedd om och när jag startar uppfödning. I första hand vill jag rikta in mig på satinrex, med andra ord kommer jag ej kunna ställa ut. MEN, i andra hand vill jag få fram färgen silver hos dvärgväduren, hur går jag till väga då? Tillstånd? Är den färgen godkänd vill jag kunna ställa ut tids nog men det blir ett stort projekt i sig. Möjligt eller dumt? Vid kel-avel, måste man vara godkänd? Eller gå kurs?
varje sekund är en missad chans, varje ögonblick ett tillfälle som fanns
Du behöver inte gå i kurs e liknande för å föda upp till kel. Jag föder upp kel, satinrex dvv samt normalpälsade utan att ha gått den kursen. Det är om du ska ha stam namn du måste gå i den kursen '8om ja minns rätt). Kan dock inte svara på din andra fråga.
Gi in på min profil
För att se mina kullar.
#1 Det stämmer inte, du behöver inte gå någon kurs för att föda upp stamtavlekaniner(även ifall jag personligen tycker att det ska krävas att uppfödaren går en kurs för att få bedriva någon form av avel…)
Också silver på dvv… Vad jag vet existerar det knappast idag(men det räknas som en ovanlig färg ifall jag minns rätt så det borde ju redan finnas?)
För att få in en ny färg som du saknar hos en kanin kan man para in en liknande ras som har färgen(t.ex. så har jag lejonhuvad & många lejonuppfödare har valt att para in hermelin när man velat ha in nya färger). Du sparar de mest rastypiska ungarna & parar sedan in med en ren dvv, tills du fått det resultat du önskar: alltså en silver dvv.
Dock måste du söka dispans hos stamboksföraren för att kunna stamboksföra din silver dvv, då den rent teckniskt inte är renrasig.
Men du måste börja med stamtavledjur som grund, inga djuraffärs-korsningar.
Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning | Youtube
Ska man avla med vinst däremot så ska man gå kurs varesig man avlar renrasigt m genbanksintyg/stamtavla el bara till kel.
l'm back
#2 Tänkte fel, tänkte på reggning vid kaingårdsnamn. Sorry. Då måste man ha varit aktiv m.m.
Gi in på min profil
För att se mina kullar.
#4 Vid reggning av gårdsnamn inom SKAF måste man bedrivit renrasig avel(stamtavla), skrivit stamtavla på egenuppfödda & ställt ut i minst 3 år. Samt gått en kurs från jordbruksverket.
Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning | Youtube