Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 1304 ggr
SmillaM
0

Snabbfråga, kaninfödsel

Hej, har en litet bekymmer. (Idag, dag 31) Bobo har vart i huset väldigt länge nu, jag , min mamma och hennes pojkvän smög knäpptysta till buren för att lyssna om vi kunde höra kaninungar, vi hörde små pip ljud. :) Sedan när hon kom ut började hon genast dricka och tvätta sig, hon var alldeles blodig. Nu, till mitt bekymmer, jag vill titta till boet för att se att det har gått bra, men jag vill inte att hon ska bli stressad och överge ungarna. Så vad ska jag göra? Hon sitter och vaktar huset som en hök. :/ Jag tror att jag skulle kunna kolla boet eftersom att hon är van vid min lukt (har haft henne i 7 månader) men tacksam för svar iaf ;)

Aktiv på kanin.ifokus.se

[neptunens]
1

Släpp ut henne i en Hage eller sätt henne i en transportbur under tiden?🙂 Men gör bara en snabbtitt och grejsa inte för mycket om hon är så orolig.

SmillaM
0

#1 hon har ena burdörren öppen, hon kan gå ut men väljer att sitta och vakta :/

Aktiv på kanin.ifokus.se

Carl-Philip
0

Grattis till ungarna! :) Du avgör själv vad du tror att du hona tycker om det men jag tycker väl ändå du ska vänta med att kolla ungarna tills i morgon. Låt henne få det första dygnet med bebisarna ensam, hon verkar vilja det om hon vaktar som du säger. Särskilt om hon är förstföderska. Tänk på att gnugga in händerna med honans lukt innan du kollar i boet oxå!

SmillaM
0

Tack, jag tog en titt och tittade in i boet när hon gick på toa, jag såg nått rosa… :D

Aktiv på kanin.ifokus.se

Carl-Philip
0

Då såg du förmodligen bebisar. ;)
Egentligen ska man inte röra i boet alls den första veckan, det är rådet man får från de flesta, men jag ska erkänna att jag pillade och kollade ganska mycket i boet från att de var tre dagar gamla ungefär (mina är två veckor nu). Det kändes viktigt för mig att se hur ungarna utvecklades och kolla om det fanns några döda (vilket det inte gjorde!). Men min hona brydde sig inte ett dugg om att jag pillade i boet. (jag plockade bort bajskluttar, och kände på alla ungar så att de var tillräckligt varma (kalla ungar måste man värma). Hon verkade nästan lite nöjd med att jag hjälpte henne. Så du får helt enkelt känna av hur din hona beter sig mot dig nu när ungarna har kommit, hon kanske inte bryr sig ett dugg och då är det bara att pilla på om du anser det nödvändigt nån gång om dagen, men om hon vaktar noga så kommer du bara stressa henne om du tränger dig på och då måste du försöka hålla fingrarna borta, hehe. :)

SmillaM
1

Hej igen. Här sitter jag med glädjetårar i ögonen för att det låg fyra levande små kaniner i en hög i huset. Jag är så lycklig :,)

Aktiv på kanin.ifokus.se

SmillaM
1

#5 bobo (mamman) verkade inte bry sig, hon såg när jag satte ner handen i boet, men hon bara fortsatte att tvätta sig själv :')

Aktiv på kanin.ifokus.se