Kanin iFokus

Kanin

Etikettköpes-säljes-transport
Läst 2901 ggr
Addensess
4

Äldre kanin sökes

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har en åttaårig utomhuskanin,Jojo, som har levt ensam i två år då hennes kanin kompisar har gått bort. Jag söker nu en kanin ungefär samma ålder som Jojo till att ersätta Jojos kompisar.

Jag är sexton år och om fyra till sex år så kommer jag troligtvis att flytta till ett studentboende. Min familj är inte intresserade utav kaniner och jag kan troligtvis inte ta med några kaniner till ett studentboende, de kommer nog inte häller att trivas där. För att de ska ha en bra skötare till de somnar in och slippa omplaceringar så söker jag en kanin i samma ålder som Jojo, alltså cirka 6-10 år.

För ett tag sedan lärde jag mig att kaniner behöver leva tillsammans med sina artfränder för att vara riktigt lyckliga. Det blev startskottet för många timmars inläsning om vad kaniner verkligen är för ena djur. Jag kan lite om att få kaniner att bli vänner, men om ni har egna tips? & tricks så skriv gärna.(typ i stil med att mosa in banan i kaninernas pannor för att få dem att simulera tvättning utav varandra) :)

Min huvudfråga är alltså: Vet ni vart man kan adoptera en kanin, eller har ni själva ett överskott på kaniner till salu. Jag har sökt runt på nätet själv, på sajter som tigerharen och anglavaktskaniner dessutom på blocket och tradera. Men om ni vet gårdar som inte har online-tjänster, Eller andra onlietjänster,  så skriv gärna. Hälst i Östergötland

//Andreas & Jojo

Algotgardens
0

Bättre att låta henne vara ensam eller köpa en kaninunge, det är dumt att fösa ihop två gamla kaniner även om ena är van att bo med andra.

[Mi-rand-a]
0

Bättre att låta kaninen bo helt själv om du ändå ska flytta och inte kan ta med dig dem. Onödigt att ta bort två friska kaniner oavsett ålder. 

En 6årig kanin är inte speciellt gammalt enligt mig så om du verkligen ska ha en till gammal kanin så ta en ännu äldre än det.

Addensess
0

De skulle kunna få leva åtskilda med ett galler, eller så ber jag om återlämmningsgaranti. 🙂

Alltså, oj!, med "somna in" menades inte avlivning, utan att de dör utav ålder.  Borde ha varigt mer specifik. Tänkte inte på att det hade två betydelser. 🤦‍♂️

[zendaimimon]
1

TS söker en kanin på mellan sex till tio år som är tänkt ska vara kvar i fyra-sex år till. Då är en sexårig kanin åtminstone tio år och lever förmodligen inte längre.

En äldre kanin kan säkert uppskatta sällskap om än genom galler :)

Det finns ju flera kaninhem i olika delar av sverige, googla!

Addensess
0

Ska göra det :)

pernillaoscarsson
1

Har du kollat blocket? Brukar finnas många som tröttnar på sina kaniner efter några år. Annars finns ju även kaniner och tillbehör på facebook.

[Wildfires]
3

Bästa att sätta ihop med en kaninunge? Njae, funkar lika bra med en vuxen också, självklart får man räkna med lite bråk första dagen men sedan kan även två vuxna honor, som dagen innan inte kände varandra, leva harmoniskt tillsammans. Jag har satt ihop många vuxna honor tillsammans och det spelar ingen roll i vilken ålder kaninen är, bara om hur dominant den är. Det gäller att hitta en två kaniner som passar bra tillsammans, alltså en dominant och en undergiven.

Addensess
0

Facobook, hade ingen aning, tack för tippset!

Okej, ska ha det i åtanke!

Addensess
0

Hej! Jag har haft fullt upp med prov-yra och kommit av mig i kanin-sökandet men nu tar jag mig tid igen och säger putt!

[Linneamattiasson95]
0

Mika har redan hittat ett nytt hem !:) hon bor hos mig :)

Addensess
0

Okej! :)

Mickis1994
0

Jag skulle höra av mig till någon uppfödare i närheten. De sitter säkert på några äldre djur som längre används i aveln. Kolla in Östergötlands kaninavelsförening eller skaf.info

Mvh Michaela Glansk.
Riverruns Hoppkaniner, uppfödning av hoppkorsningar. 

Addensess
0

Okej, bra ide! :)