Kanin iFokus

Kanin

Etikettsjukdomar
Läst 854 ggr
nellsve
0

Fästingarna...

Hej! Har plockat två stycken fästningar på kaninerna iår. Ena på en dvärgvädur och den andra på en lejonhuvad kanin. Men jag vill inte att dom ska ha massa fästingar på sig i fortsättningen. Så min fråga är kan man hanågot medel på kaninerna eller liknande för att dom ointe ska få fästingar på sig? har ni haft fästingar på era kaniner? (detta var när dom var ute i hagen - gräset var cirka fem cetimeter högt, dessutom var fästingarna bara som små kryp och hade inte hunnit byta sig fast) Tack på förhand! MVH Nellie

Hälsningar NellieHjärta

Fridaaaa
0

Haft ytterst få fästingar på kanin, kanske 3-4 st genom alla år jag haft kanin. 

Finns tyvärr inget medel för kaniner mot fästingar.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Svado
0

Kan man ge kaniner vitlök i någon form?

Isåfall kan ju det vara ett alternativ, man brukar ju säga att äter man mycket vitlök så vill inte fästingarna bita en… Eller var det myggor? :D

Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman

Fridaaaa
0

#2 jag tror det är lite av en myt att vitlök hjälper om de äter det, ev kanske kan hjälpa lite om man sprayar lite på dem.
Men hur pass tål kaniner lök?

Svado
0

Ja du, ingen aning. Har aldrig hört talas om någon som ger sina kaniner lök eller så. 

Kanske inte är någon bra idé ändå. 😛

Linnea Adler

farvendal
0

Lök är väl giftigt för kaniner.. är vad jag fått lära mig iallafall

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

[Lollo 97]
0

Mina kaniner har inte haft så många. Gamlingen har haft 1 i år. Men annars har jag haft typ 4 förut. Så det är ju ingen fara om man upptäcker dom i tid. Jag vet inte om det finns något som man kan ha på kaninen för att dom inte ska få fästingar. Men ett tips? är att känna igenom dom så fort dom varit ute så att dom inte har några. Så hinner dom inte äta sig så stora.

ElsaN.01
0

Vilök hjälper faktiskt! Vår katt får aldrig fästingar sen hon började äta vitlöksost om morgnarna men jag har också hört att det är giftigt för kaniner.

Fridaaaa
3

#7 Vitlök är giftigt för katter. Precis som tll hundar med. Så ge inte katten det.

Svado
1

Skickar en länk här som kan vara bra.

Man ska alltså INTE ge vitlök.

http://www.veterinaren.nu/fragelada/besvarad/katt/vitlok

Linnea Adler

[Lollo 97]
0

#6 nu har jag haft fler bara på en månad. Min hona hade tydligen varit i högt gräs… Så hon hade minst 15 fästingar vid ena ögat och 4 vid det andra. (Men hon mår nu bra jag fick bort alla. Men hon hade några på öronen dagen efter också)