Kanin iFokus

Kanin

Etikettmåste-skriva-av-mig
Läst 603 ggr
[Lollo 97]
1

Oseriös

En kompis till mig hade tänkt skaffa kanin igen. Hon hade 5 stycken i 2 månader. Hon hade dem hos sin farfar men han lämnade dom tillbaka för hon tog inget ansvar alls. Det är nu 2-3 år sedan.

Men hon kanin inget om kaniner. Hon vet inte när det är dags att klippa klorna. Hon vet knappt hur man klipper klorna. (Jag har lärt henne och visat på mina kaniner, så fick hon pröva på en kanin helt själv och det gick väl ganska okej men det var ju jag som sa vart hon skulle klippa så hon inte klippte för långt in). Så det är en hel del hon inte kan.

Så sa jag hur mycket jobb det var med kaniner. Så svarade hon det skiter väl jag i jag vill bara ha. Eller något liknande.

Vad ska jag göra för att hon inte ska skaffa kanin. Hon blir så arg om hon inte får som hon vill. Så vill hon ha allt lika mig 😡 Så det är därför hon vill ha kaniner delvis.

[AnimalLover1]
0

Om hon nu måste ha en, kan du ju typ kontrollera när du är hos henne och se om kaninerna har det bra och så, ge henne tips?, jag tror inte du kan hindra henne från att skaffa en kanin.. Men du kan få henne att göra bättre ifrån sig än vad hon gjort förut. Edit: Som #2 säger så om hon är under 18 och inte får bestämma själv, prata med hennes föräldrar.

Zakaraa
0

Är hon under 18? I så fall gå till hennes föräldrar och prata med dem om det. Hon är omyndig och därför tillfaller ägarskapet hennes förmyndare. Det är deras skyldig het enligt lag att ta hand om djuren.

Dock kan jag inte riktigt förstå hur du kopplad bristen på kunskap om kloklippning till att man inte kan något om kanin. Jag vet många som haft djur de inte kan klippa klorna på och istället anlitat ex djuraffärer istället som gör det. Det betyder ju inte att de är sämre som ägare bara för det.

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

[Lollo 97]
0

det var inte bara det som hon inte kan. Hon låter dom vara ute på nätterna i en rast Hage. det gjorde hon med den förra och den hade ett djur varit och ätit på kaninens tass. Hon orkar inte ge dom mat själv. Hon behandlar dom som leksaker! Hon orkar inte motionera dom så det är ganska mycket som jag glömde i 0.

Zakaraa
0

Okej då förstår jag bättre, tänkte först om det endast var klippningen, hehe.
Nä men som sagt, är hon omyndig så tala om för föräldrarna hennes att de kan bli polisanmälda om inte djuren sköts om och hur du känner inför det. Tydligen så vet ju även hennes farfar om att hon är oansvarig så då har du ju även hans stöd i att inte låta henne få djur.

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning