Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 627 ggr
RebeccaRingdahl
0

könsmogen vid 7 års ålder?!

Hej, jag har en liten dvärgvädurshane, Bosse, som föddes hos mig för cirka 7 år sedan. Han var den enda överlevande i kullen och i några år var det han och hans mamma (i olika burar). Hans mamma dog för några år sedan så sedan dess har det bara varit Bosse. För ett år sedan när han började rymma ut sin inhägnad och vi insåg att han inte gick utanför trädgården så fick han börja gå löst i trädgården på dagarna så länge någon var hemma. Nu de senaste 2 månaderna har han börjat bete sig väldigt konstigt. Han går över mina fötter, försöker jucka mot mitt ben eller mot min arm om jag bär honom och han skvätter urin när jag är i närheten. Han har aldrig bettet sig på det här viset tidigare och det är jättetråkigt att inte kunna vara ute med honom utan att han ska bete sig så här. Är det någon som varit med om detta som vet hur man kan få det att sluta? Är det att hans "revir" har blivit större som har startat det här beteendet? Skulle det hjälpa att kastrera honom? Tacksam för svar!

borkadottir
0

Låter väldigt märkligt och jobbigt. Jag tycker att du ska ringa och prata med din veterinär och beskriva problemet. Ett annat alternativ är att du skriver och frågar på veterinären.nu. Det är Marianne Tornvall som är expert på exotiska djur som svarar (inom en vecka och det kostar ingenting). Hon kan nog ge ett bättre svar än någon här. Hoppas allt går bra och att han lugnar ned sig.

Svado
0

Om det bor någon annan kanin i närheten kanske han känt den lukten?

Kanske han känt doften av en har-hona som varit i närheten? Isåfall kan ju den lukten triggat igång hans könsdrift.

Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman

IdaL
0

Hankaniner som känner av brunstiga honor får oftast en större drift för att föröka sig. Hur stor är trädgården? är den inhägnad? 

Det kan ju vara så att vildkaninerna (honorna) känner vittring på honom och därför rör sig där omkring. Och är det möjligt för dom att komma in så kan det ju helt enkelt vara så att han har parat en vildkanin och därmed har också driften kommit igång.

Det är jätte svårt att säga men det är i alla fall en teori. Sen är det inte alltid så, det finns hanar som parar flera gånger om året men ändå inte visar upp några som helst tendenser för att revirmärka eller liknande.

Svado
0

#3 Fast det finns väl inte vildkaniner i Sverige i någon direkt större omfattning?

Eller har jag fel? Vildkaniner finns väl på vissa ställen, eller menar du om någon förvildad tamkanin skulle varit där?

Linnea Adler

sfut
0

Med tanke på hans ålder så tänker jag på ev testikeltumörer. De kan få hormonproduktionen att gå i taket.

Det är svårt att ge bort vänlighet.
Den kommer hela tiden tillbaka till dig.

www.hoppfullt.blogg.se

[AnimalLover1]
0

#4 Vildkaniner har funnits/finns här i trakten, en massa, på vintrarna ligger det massa stora pluttar i trädgården, är antingen vildkaniner, harar (som troligen inte finns här, inte vad jag sett iaf) eller kaniner som blivit utsläppta. För något år sen hade min hona en vildkaninkompis, den kom varje dag och hon blev jätteglad, han var viltgrå, uppåtöron och liten, en dag lyckades han ta sig in i hennes bur och försökte para min hona men jag tror han inte lyckades då hon sparkade back ut, fick sjasa iväg honom några gånger även om det var elakt. Men det kunde inte vara en tamkanin iaf… :)

Svado
0

#6 hah, va sött :D  roligt o höra att det finns vildkaniner här i sverige med :)

Linnea Adler

RebeccaRingdahl
0

Tack för alla svar! Han blev "lånad" för ett tag sedan av en tjej som trodde han hade rymt och tog med honom hem till sig. Där fick han träffa hennes kanin en stund, som jag uppfattade som en hona. Kanske var det det som triggade beteendet. Tack för tipset om veterinären.nu! Mvh Rebecca