angora
Ni som hae den rasen vad gör ni av ullen ? Säljer ni den ? Pris och vart säljer ni den?:)
100 gram 100 % angoragarn tar folk allt ifrån 350 upp till 550 kronor för beroende på hur tunt garnet är (tunnare garn tar längre tid att spinna). För råullen, alltså ospunnen, får man 1-2 kr per gram, så du tjänar på att spinna garn av det själv. En rolig syssla som är lätt att lära sig.
Jag spinner min ull själv då jag vill ha 100%-angora, då maskinspunnen behöver blandas upp med fårull. En kanin kan ge 800-1200 gram ull per år om det är ett bra djur.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Tack för hjälpen! Usel på matte men hur myckeyät pengar blir de på ett år? Om man får 1200 gram på ett år och 100 gram kostar 550? :) Hur lär man sig spinna garnet ? :3
Tack för hjälpen! Usel på matte men hur myckeyät pengar blir de på ett år? Om man får 1200 gram på ett år och 100 gram kostar 550? :) Hur lär man sig spinna garnet ? :3
Har du en angora uppfödning? :)
#4 Inte än, har bara en pojke hittills, men ska köpa en tös till honom vid tillfälle. Då blir det bebisar gjorda.
#3 1200 gram är ju ett väldigt bra djur, men all den ullen är egentligen inte av prima kvalitet, utan det är bara ullen på ryggen och sidorna som lämpar sig för spinning. Resten kan man använda till tovning osv.
Jag klippte honom häromdagen och det var ca 150 gram prima kvalitet som jag fick ut, men då klipptes han dåligt förra gången så han var tovig, så låt säga att 200 gram prima per klippning blir 800 gram om året. 8 x 550 kr = 4200 kr.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Tack !!! :) Var har du köpt din kanin ifrån?:)
Härifrån: http://www.nirsors.se/
Var i landet bor du?
Slåne! Vet du någon uppfödare här n ere ? Har du någon bild på din kanin?:) hade varit roligr att se:)
http://ullochfjader.blogspot.se/ finns i Blekinge, hon har dock inga ungar i år, men du kan anmäla ditt intresse.
Min lilla fjant kan du se här: