hö, bottenmaterial, toalettlåda osv
Jag håller på att införskaffa tillbehör till kaninen och skulle behöva lite råd. Tyvärr så kan jag ibland vara väldigt okreativ, så hjälp mig <3
Alla säger att höet ska vara det bästa som går att hitta. Vart köper jag hö av bra kvalité? Vilket hö äter ära kaniner? Samma fråga ställer jag om pellets.
Bottenmaterial. Buren är 130x70cm stor, höjden ligger på över 50 cm. Den ska stå på balkongen. Vilket bottenmaterial ska jag använda? Helst något som luktar gott, eller inte alls. Vart köper jag det?
På vilket sätt kan jag få buren att se fint och naturligt ut? Vad kan jag ta in utifrån (bor 100m ifrån en skog)?
Vad för leksaker stimulerar kaniner mest?
Hur får jag kaninen att fixa sina behov på en toalettlåda? Det är nog lika lätt som med en kattunge.
Det var nog allt för idag. Ni kommer att se mig här mycket oftare snart :D
Bästa höet hittar man oftast hos en bonde eller i ett stall. Kolla på blocket, brukar ligga annonser där eller kolla i närmsta stall om du kan få köpa av dom. Mina kaniner får hö från ett stall i närheten.
Mina kaniner får rabbfor pellets men det finns ju även selective, cuni complete och oxbow som är bra men dyrare. Har inte så stenkoll på pelletsmärken och sånt så nån annan kan säkert komma med fler tips?.
Bottenmaterial är väl beroende på vad man tycker och vad för kanin man ska ha, jag har spån som jag också hämtar i stall men ska man t.ex ha en långhårig kanin så är halm bättre då spånet fastnar i pälsen. Halm hittar man också lättast hos en bonde eller ett stall och spån finns på t.ex granngården, lantmännen, citygross eller hästshopbutiker. Det är stora 25kgbalar som är mycket mer ekonomiskt att köpa än små förpackningarna i matbutiken. I toalådan har jag spån men många använder även toa-lätt i sina lådor. Det mesta underlaget tycker jag är ganska luktfritt så länge man håller rent och snyggt i buren.
Kollar du bland artiklarna så finns det massa bra tips? på vilka grenar man kan ta in från naturen och vilka man ska undvika.
Min ena kanin tycker väldigt mycket om saker som hon kan bita i och kasta runt med, den andra tycker det roligaste som finns är att springa runt som en toka. Så det är väldigt individuellt vad dom tycker om. Det är bara att prova sig fram när du hämtat hem din nya kompis.
När man ska lära en kanin att gå på lådan så gäller det bara att vara envis och tålmodig, lägg alla pluttar i toalådan så förstår dom oftast ganska fort att det är där dom ska göra sina behov, dock kan det ta ett tag innan det sitter helt och dom gör alla behov på lådan. Jag brukar även ha höet i/bredvid lådan då dom oftast gör sina behov i samband med att dom äter.
Bäst hö får man oftast från tex en bonde (el stall som #1 sagt)
Vi slår och hässjar själv och vi får också från morfar som fortfarande slår och hässjar själv.
Vi ger inte våra pellets så jag kan inte hjälpa där förutom att berätta att pellets inte alltid är nödvändigt.
När det gäller underlag tycker jag du ska testa lite olika för att se vad du gillar, vi kör mest med hö och/eller spån blandannat för att halm är svårt att få tag på härikring men om du hittar en bonde som du köper hö av kanske h*n har halm också.
torv är ju också ett alternativ el torv och spån som blandats.
Vi har också testat flisade kvistar fast det var inte jätteuppskattat så det får hönsen istället.
Kvistar är väl det som stimulerar mest (obs kom ihåg att fråga innan du tar levande kvistar) men man kan hitta lite olika roliga grejer i skogen, vi har blandannat haft en ihålig stock till våra kaniner.
Toalåda har jag inget tips? om för våra går inte på låda.
l'm back