Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 1791 ggr
missan´s
0

Marsvin + kanin?

Hej!

Nu är våran kull snart redo att flytta, därför har det kommit folk och tittat och tingat kaninungar. Vi kan inte se könen än, så vi garanterar inte att den t.ex är en hona osv. En familj skulle ha en kaninunge, som vi tror är en hane, tillsammans med två marsvins hanar. 

För det första: Kan man ha två marsvins hanar tillsammans?

För det andra: Kan man ha kanin+marsvin ihop? (Antar att det är individuellt..?)

Och för det tredje: Kan man ha en kanin hane+marsvinshanar ihop?

Är lite fundersamt om vi kan sälja ungen till dom, men dom verkade ju kunniga och höll ungen jättefint m.m.

Hur ska jag göra? Vad tycker/tror ni?

Vänliga hälsningar Ellen GladStjärnor

Cahira
0

Min skola (naturbruksgymnasium) hade en halvblind liten kanin med marsvinen och det gick toppen, men den kaninen var också gammal så tror det är ännu en anledning till att han hamnade där.

Men djuren kan troligen bli stressade av varandra. Kaninens stampande eller marsvinens popcornbeteende.

Jag vet inte hur marsvin skulle reagera på en kaninunge.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

agnesw
1

Marsvinshanar ska man ha tillsammans enligt lag, men de brukar inte fungera i grupp utan ska helst gå i par. Sedan finns det enstöringar förstås som måste gå ensamma ;)

Kanin och marsvin ska man däremot inte ha ihop, dels för att de är olika arter som inte kan förstå varandra och dels för att kaninen lätt kan skada marsvinen, även oavsiktligt. Jag har även hört att det finns någon sjukdom som kaniner lätt kan föra över till marsvin.

Svado
1

Skulle inte rekommendera att ha en okastrerad kaninhane ihop med marsvinen.

Under uppsikt ja, typ att de får träffas en stund inomhus, men aldrig att de ska få bo tillsammans. Det kommer inte sluta bra. 

Jag har bägge delar, och visst funkar de bra ihop om de får träffas ute på golvet en stund o så, men jag märker ändå att marsvinen pratar på ett sätt och kaninerna på ett helt annat, ibland krockar språken så det uppstår tjafs och då måste man vara där för att kunna "medla". Exempelvis så tycker mina kaniner av någon anledning att marsvinen är extremt goda att slicka intensivt i ögonen på, samt att "nafsa" i deras öron, detta gillar inte marsvinen men mina är så pass snälla att de inte biter ifrån utan försöker bara flytta på huvudet, som jag antar skulle räcka för att få ett marsvin att sluta, men en kanin gör inte det. Då måste jag gå in o vänligt men bestämt knuffa bort den kanin som är lite för ivrig :)

Som exempel bara. 

Ett annat exempel jag märkt är att marsvin gärna kurar ihop sig o kryper in under varann i jakten på att försöka komma åt det trängsta och mörkaste skyddade platsen så att säga, gör de det på varann händer ingenting, men gör något av mina marsvin detta på min kastrerade hane som annars är hur snäll som helst blir han irriterad och säger ifrån på kaninvis, dvs han morrar lite o puffar på de, men det fattar ju inte marsvinen utan vill ändå kura ihop sig under hans mage. 

Nu låter det ju som att mina marsvin o kaniner bråkar o har sig jättemycket men för det första träffas de bara någon gång om sänder i soffan/på golvet, o för det andra så är jag ju med hela tiden o kan direkt gå in o bryta ett beteende som kan leda till tjafs. 

Nu umgås inte mina djur på detta sätt för deras egen skull så mkt, utan mest för att jag tycker det är mer effektivt att umgås med alla djuren samtidigt i tvsoffan istället för o ta ut en o en, då hinner jag ju med o klappa o mysa me alla istället för att bara en ska få all uppmärksamhet :)

Men i kort: Nej marsvin o kaniner ska INTE bo ihop. Kaniner är så pass mkt större o kan skada ett marsvin rejält, de pratar inte samma språk.

Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman

Fridaaaa
4

Låt inte kaniner och marsvin bo ihop, finns många olika anledningar, ha dem i skilda burar.

* Äter inte helt samma kost
* Talar inte samma språk
* Marsvin ska bo med artfrände
* Kaninen kan råka skada marsvinen utan att mena det och ja även tvärtom pga missförstånd eller ouppmärksamhet från djuren
* Kaniner bär på en bakterier som kan göra marsvin sjuka

Kort och gott: Finns ingen anledning att ha dem tillsammans.

#2 Inte vanligt med "ensamstöringar" kring marsvin.

Ja 2 marsvinshanar kan bo ihop, har själv 3 par, bara hanar i alla tre paren.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Clementi]
2

Instämmer i ovanstående inlägg,- kaniner och marsvin ska inte bo tillsammans då marsvin kan svåra lunginflammationer av de bakterier kaniner normalt bär på.

missan´s
1

Jag uppfattar det som att man inte ska ha kaniner + marsvin ihop. 

Okej. Vi får ta och prata med dom så får vi se hur vi löser detta. Återkommer med ett svar. :)

Fridaaaa
0

#6 Rätt uppfattat :) Man får om det är minst 2 marsvin men inte bra.

missan´s
0

#7 Vad menar du?

Fridaaaa
1

#8 Ja att man får ha marsvin med kanin så länge marsvin är minst två men att det inte är bra att ha det. Och att du uppfattat rätt att man inte ska ha det.

[moapetrova]
0

Såg på djurmagazinet att dem hade ett marsvin (troligtvis en hane eftersom hen hette sixten) med en hankanin. Dem sålde också en hona med skadad päls, huvva skulle aldrig köpa från en djuraffär.

missan´s
0

#9 Ok. ;)

#10 Ursäkta mig?😛 (Är lite trött ikväll..)

[moapetrova]
0

#11 Menade att djurmagazinet hade marsvin och kanin i samma bur. Sen kom jag bara att tänka på det där med honan. :)

[Clementi]
0

Djuraffärer har ofta kaniner och marsvin tillsammans, trots att de vet att detta ej är att rekommendera, antagligen för att kunna hålla så många djur som möjligt samtidigt.

En djuraffär i min närhet flyttade marsvinen till en egen bur när de visste att en kontrollant inom djurskydd skulle komma, för att sedan flytta tillbaka dem igen när denna hade varit där. Med andra ord vore det bra med oanmälda kontrollbesök…!

[[Rabbitsforlife]]
1

Enligt lagen så får man hålla marsvin och kanin tillsammans men det finns väldigt många anledningar till att man inte bör göra det som en del här ovan har skrivit! Jag hade informerat familjen om att det inte är lämpligt och skulle dom ändå vilja ha kaninen tillsammans med marsvinen så hade jag inte sålt till dom utan försökt hitta en annan köpare istället!

missan´s
0

#12 Neej så oansvarigt av dom! Djuraffär är inget för mig..😮

#13 Nämen gud så konstigt!🤔

#14 Hm.. Ja, vi har inte pratat med dom, dom svarar inte. Men jag ska se till att informera dom om det, och så löser det sig säkert.🙂