Märkning av kanin
Om man skulle vilja märka sin kanin i örat med tatuering precis som en katt ifall att den skulle springa bort, finns det någonstans att registrera den? Om man har en kanin med stamtavla, är den då chipmärk redan(dom flesta)? Eller ska även den märkas med tatuering i örat. Är det många som har gjort en örontatuering på sin/sina kaniner?
Nej.
Endast renrasiga kaniner med stamtavla eller genbanksintyg ska ha tatuering i örat.
Jag har mina kaniner öronmärkta, men jag är SKAF-uppfödare & får skriva stamtavla till kaninerna.
Chipmärkning används inte på kaniner.
Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning | Youtube
#1 ska bara rätta en sak
Det är inget måste med örontatuering som genbank för gotlandskanin och mellerudskanin (osäker på svensk päls däremot) utan beskrivningsblankett räcker, gärna med bra foton.
Vi öronmärker inte våra tex, skulle det däremot bli lagändring på att man får göra det själv efter att man gått kurs skulle vi nog börja (om jag skulle anse att jag skulle kunna nog bra av kursen).
l'm back
Tänkte mest på om kanin blir stulen eller utsläppt ( vi har barn i området som envisas med att öppna kaninburarna, vi använder hänglås oftast men man glömmer ibland. Vore praktiskt med att kunna märka dom.
Nej man kan inte märka sin kanin om man inte är en reggad uppfödare hos skaf och innehar uppfödarnr.
Jag låter öronmärka (fast medvetet fel) även de kaniner som säljs till kel, just för att de ska kunna gå att spåra om de skulle komma bort av någon anledning.
Hur kan dom spåras då? Kelkaninerna. Via skaf?
Vettigt tänkt.
#5, Ja om man hittar en kanin med ett uppfödarnr i örat så kan man höra av sig till skaf och få reda på vem uppfödaren är. Uppfödaren själv för register över alla kaniner så det brukar inte vara svårt att få reda på vart kaninen hör hemma bara man uppger märkningarna. 🙂
Tyvärr finns det inget system för att märka kelkaniner. Jag skulle gärna se ett sånt register så som med katter. Ännu hellre med chipmärkning!
Det är svårt att ge bort vänlighet.
Den kommer hela tiden tillbaka till dig.
www.hoppfullt.blogg.se
Självklart kan man låta tattuera vilken kanin man vill, även blandraser (hos veterinär). Fast eftersom det inte finns något register om man inte är registrerad uppfödare blir det svårt att spåra.
Kunde ju vara en ide att starta ett register.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
#8 Ja precis, det var det jag försökte få fram :)
Det tycker jag absolut, frågan är vart man ska börja?
www.hoppfullt.blogg.se
#9 Nu är jag rätt kass när det kommer till organisering :) men en start är ju att starta en hemsida där människor kan logga in och lämna in uppgifter. Försöka få in så många som möjligt, både renrasiga och blandraser, så att det snabbt känns lönt att skriva in sin kanin. Man kanske inte vill lämna ut adress osv, men e-post borde ju vara ok för de flesta. Eller så mycket info man är bekväm med att lämna ut.
Jag hade nog haft listan i nummerordning fter numret, så att det går lättare att hitta.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
#10 Ja jag är nog inte den bästa heller. Det är klart att det behöver inte vara så mycket mer avancerat än så i början. Förhoppningsvis vill många märka sina kaniner (jag själv har velat göra det med kelisar) och när det växer kan man göra det mer avancerat. Ska fila på det där, hade varit grymt bra!
www.hoppfullt.blogg.se
#2 Toppen!🙂
#4 Jag gör samma sak med alla kaniner som föds här men som inte får stamtavla, funkar toppen👍
Jag önskar det fanns ett system för chipmärkning, då vi har lite kaniner här hemma utan öronmärkning som vi själva inte fött upp men som betyder väldigt mycket & som både jag & syrran gärna skulle vilja ha märkta😊
#12 Om inte annat fixa ett register för öronmärkning av kelisar. Chip är nog ett större/svårare projekt
www.hoppfullt.blogg.se
#13 Ja precis, det vore ju inte fel.
Annars kan jag ju låta vet tatuera in mitt mobilnr😂
(sarkasmsmurfen börjar hoppa)
#14 Tur dina kaniner (utom lejonen och mini) har långa öron ;)
Jag ska verkligen kolla på det, ska se om jag kan kolla runt om det finns efterfrågan :)
www.hoppfullt.blogg.se
#15 Gör det!
Ett sådant register behövs verkligen! Med tanke på hur många kaniner som bara släpps ut varje år😐