Inte fantastiskt sett till innehållet, men mina kaniner var okej med det :) Det är som det alltid är lite beroende på näringsinnehållet i ditt hö (huvudfodret) och om det klarar att "väga upp" det.
//Päpple Holstwiik
Hoppípollas Hoppkaniner
Registrerad i SKHRF sedan 2015

På mina hoppisar funkar detta fodret riktigt bra! Pia får inte uppsvälld mage längre som innan! Dock funkade det inte lika bra på min dvärgvädur! :P
Jag använder det och känner att det är detta de mått bäst av. Har provat andra sorter men känt att det varit svårt att hålla dem i rätt hull. Speciellt den ena kaninen. Så jag gick tillbaka till detta som jag haft i alla herrans år och är nöjd! De får ju bra hö upptill så känner inte att det gör så mycket att innehållet kanske inte är det bästa :)
//Pernilla
Http://pernillaoscarsson.weebly.com
Instagram: pernillaoscarsson
En kanin ska ha gärna mer än 16% fibrer i fodret, 12-15 % protein och minst 1,5 procent fett och max 3% fett
Carriers värden ser ut såhär:
Protein 14%
Fiber 12,5%
Fett 4,0%
Proteinet är ju helt okej, det är fetthalten vi vill få ner och höja fiberhalten, det du kan göra är att ge tillskott av tex fiba first, som innehåller 30% fibrer. och fettet går inte direkt att få ner, så beroende på hur mycket din kanin får Motion utanför buren samt vad det är för ras.
Men det finns många andra bra foder tex cuni complete, jr farm grainless, selective, oxbow
Dock till en högre prisklass.
Nathalie Månsén
_http://thecityhelditsbreath.blogspot.com
http://kaninmagazinet.se_
Men samtidigt är pelletsen ett tillskott, foder med massa fiber kommer ju från USA och hur mycket hö får kaninerna där? Nästan inget tyvärr, då måste pelletsen innehålla massor av fiber för att kaninens mage inte ska kollapsa. I Sverige däremot lever kaninerna på mest hö och väldigt lite pellets. Pelletsens syfte är att komplettera höet, så har man lite fett i höet behöver man pellets med mycket fett, lite kalcium i höet leder till pellets med högre kalciumhalt och så vidare. Sen finns det hö som är perfekt också och därför behöver man inte komplettera höet med pellets, så det är värt att tänka på också.
*edit* Såklart kommer inte allt högfiber från USA, men många utav dem. Klumpig formulering punkt se 😛
Min egen erfarenhet utav Carrier är sådär, mina kaniner (i majoritet jättar på den tiden) behövde åtminstone 3 dl var för att inte falla ur. Bytte till stampe och då var 2 dl mer än väl.
Det kan ju som sagt bero på höet som jag har också, men har hört fler som har dålig erfarenhet utav carrier.
Stampe eller lottie är värt att jämföra med, men rabbit royale anser jag vara bäst, det ser gott ut och är bra.
Nja sådär, passade inte kaninerna jag hade när jag testade det. de fick bland annat dåliga pälsar och inger bra hull
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Är Edel bra eller dåligt? Har hört att några tycker det är dåligt pga soya och sånt i :/
jag ger min kanin Carrier och han tycker om det. men efter att jag blandade det med en annan pellets ( kan inte namnet på den) så har han vart lite lös i magen ibland.