Dräktig eller inte?
Idag upptäckte jag att min hona boat i sitt sovhus. Kan hon vara dräktig eller skendräktig?? Hon har också större bröst och äter mycket mer. Men hon har inte varit tillsammans med någon hane om inte min ena hane har parat sig med henne genom hagen.
Följer :)
Det skulle inte bli första gången att kaniner parar sig trots hagen. Jag följer också!
Det lär du märka :P tass
Det går nog inte att veta säkert om det inte dyker upp några bebisar, eftersom en skendräktig? hona ofta beter sig likadant som en dräktig. Det är dock vanligt att en skendräktighet inte varar lika länge som en riktig dräktighet. Har hon och hanen varit i hagarna bredvid varandra länge eller är det något nytt? Om det är något nytt (en vecka eller så) är det nog troligen skendräktighet, eftersom honor som är dräktiga på riktigt oftast inte börjar rycka päls/bädda förrän senare.
Hursomhelst så är det nog bäst att se till att de är lite längre ifrån varandra, så det inte blir några oplanerade ungar. :)
Tack för alla svar. Jo det är såhär, dom har varit där i drygt 1-1,5 månad när dom är ute och springer. Vi får se tycker hon ser lite tjock ut. Men jag skulle tro 1-2 ungar isåfall. Har haft en kull förut så har lite erfarenhet åtminstone.
Har kyckling nät på hagarna. Men med Driks och Pärlan vet man ALDRIG. 😂 Det har gått ca 3 dagar sen jag upptäckte boet.
Blev inga ungar. Det var tur tycker jag. Hon är över 2,5 så hon kunde ju ha dött vid förlossningen.