Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 611 ggr
malin00
0

Ska jag kastrera?

Jag har en dvärgvädurs hane som snart är 1 år. Han har alltid varit lite aggressiv av sig och inte verkat tyckt om folk, och idag när jag var ute i hagen med honom så "anföll" han mig och högg fast i tröja och juckade mot mig, han blev ganska tokig haha😃 det är väl pga att det är sommar, det är typ hans första sommar.  Men jag undrar om jag ska kastrera honom för att få honom lugnare och mindre aggressiv, eller är han för gammal för kastrering?

[neptunens]
2

Han är absolut inte för gammal för kastrering, och det låter som en bra idé att göra det! 🙂

malin00
0

Okej, tack!🙂

malin00
0

Nu när vi skulle klippa klorna på honom gick det inte att ha honom upp och ner och han bet mamma som höll i honom. Han var väldigt annorlunda och aggressiv idag, varför beter han sig så?

kaninjosse
0

Tonårsperioden kan ännu vara igång kanske?

*~HamsterHamster~*
0

Tror inte att tonåren är igång efter ett år :)  tesosteron eller för att han är ensam vissa kaniner blir agressiva då. Kan ändå bara rekommendera att skaffa tjej 6 veckor efter kastrationen.

mvh, HamsterHamster

Hela mitt liv går ut på djurskydd.

[Trollbjörken]
0

Jag kastrerade min hane när han var 5 år, (vilket för övrigt fick bli då sövningar med några veckors mellanrum då han bara hade släppt en kula och veterinären fick gå in i buken för den andra) så det är absolut inte försent, tycker absolut du ska prova om du är medveten om riskerna med sövning och tycker det är värt det 🙂

malin00
0

Tack för svaren🙂