Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 929 ggr
[Emilia-W]
0

Färskkål

Någon som vet om man kan ge sina kaniner färskkål? Jag vet att man ska bara ge vanlig kål i små mängder,men hur är det med färskkål?

tlover
0

Vad menar du med "Färskkål" det vanligaste är ju att man säljer kål färskt.

Men hursomhaver är det all slags kål man ska vara försiktig med.

l'm back

zezagena
0

Kanske ogräset Kirskål du menar..? det kan du ge o även äta själv i sallad😉

Fridaaaa
0

Kål man köper i butik ska man vara försiktig med, gasbildande.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Emilia-W]
1

#1 alltså nu på sommaren kan man köpa färskkål, det smakar mycket godare, annars när man köper står det ju bara vitkål.

tlover
0

#4 alltså färsk vitkål. Som sagt kål ska man vara försiktig med, själv ger jag det inte då det finns så mycket annat man kan ge

l'm back

zezagena
0

Vitkål o rödkål i grönsaksdisken är färsk 😃 äv grönkål brukar finnas färsk. All sån kål ska ges med försiktighet. Menar du nån salladskål? finns ju oxå färsk vintertid så förstår inte riktigt vad du menar för extra färsk kål, foto?

[Emilia-W]
0

#6 haha, det här blev ju svårt att förklara :D fixar bild tills imorgon! :)

[Emilia-W]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är en bild… Har glömt tidigare!

[Emilia-W]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En till

Fridaaaa
0

#8 Som sagt, all kål ska man ge väldigt försiktigt till kaniner (broccoli, vitkål, grönkål mfl).

tlover
1

#8 det där är vitkål 🙂däremot kanske den är nyplockad och det är därför den kallas färsk

l'm back

[Emilia-W]
0

#8 förmodligen det heter ju "färsk vitkål"

Svado
0

Vanlig vitkål kanske har legat någon månad i något mörkt utrymme innan det säljs, I dont know. Men färsk vitkål får man ju förmoda är plockad alldeles precis just innan den hamnade i affären.

Eller så är det bara ett trick affären gör för o få folk o tro att det är bättre med "färsk" vitkål än vanlig vitkål, trots att bägge är likadana XD

Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman

Fridaaaa
1

#13 Ja jag har inte märkt någon skillnad när jag köpt det eller "vanlig" vitkål till mina marsvin, nu köper jag bara Ekologiskt, men innan jag gjorde det :P

Marsvinsmamman
0

Vi, alltså jag och min sambo, äter väldigt mycket kål själva. Färsk vitkål smakar och känns väldigt annorlunda mot "vanlig" vitkål som fått växa längre. Färskkålen plockas innan den hunnit mogna, så både smak och konsistens är annorlunda. Den färska vitkålen smakar inte så kraftigt och är väldigt porös och krispig i konstistensen.

Förmodligen har den samma egenskaper som mogen vitkål när det gäller att ge den till kaniner, så kör på samma mängd som du brukar göra med vanlig vitkål.