Kanin iFokus

Kanin

Etikettutställning
Läst 1383 ggr
Mannez
0

Rinmgärkning

Hej hopp :)

Någon här som ringmärker sina kaninungar? Har lite frågor angående det (funderar själv på att ringmärka de tre aktuella kullarna jag har istället för att öronmärka).

Hur vet man vilka storlekar man måste ha?

Hur sätter man på den?

Hur vet man att den sitter bra?

När sätter man på dem?

Det gäller två kullar med lejonhuvad dvärgvädur och en kull med dvärgvädur.

Hälsningar Amanda och kaninerna

zezagena
0

Har själv st D till mina dvv   St B kan funka till hermelin (A-B)+ lejonhuvade och E till stora raser. Man sätter på dem när de små ca 7-10 v ålder, har hänt att nån tappat sin som liten, är ju individuellt hur snabbt de växer o tjocklek på ben oxå. Man får sen hålla koll på den under hela livet, den ska ju sitta lagom hårt/löst o sitter den för hårt senare måste den klippas bort. Den ska gå lätt att vrida om på benet. 

Skulle eg hellre tatuera/märka i öronen men är ju endast tillåtet hos vet ännu så länge. har dock inte hänt nått missöde med mina ringmärkta utan det har fungerat bra 😉

[Hallons]
1

Följer då jag tycker ämnet är intressant! Jag har hört att det inte är så bra att ringmärka då det kan skava och kaninerna kan fastna.

Ninwe
0

Stör det inte kaninen att jämt gå runt med en ring på ena benet?

Hälsningar,
Ninni :-)

zezagena
0

Känns nog som en liten ring i örat för oss i jämförelse. Har de haft den som liten är de ju helt vana vid den 😉Den är mkt lätt. Dock hört om fall där de fastnat o t o m brutit benet ev pga ring men tror det minimal risk. När godkänt få märka själv kommer jag dock gå över till tatuering i öron trol.

Ninwe
0

#4 Fast i örat och benet borde ju göra stor skillnad? De borde ju märka av ringen varje gång de rör sig? :-)

Hälsningar,
Ninni :-)

zezagena
0

Det tror jag faktiskt inte. Den ska ju sitta stadigt men ej så det skaver, den rasslar ju inte runt när de springer o hoppar utan "bäddas" in av pälsen ..

[RC1393]
0

Har fått rekommendationen att (om jag ska använda ring på dvärgvädur) att sätta på ringen redan vid 5 veckor eftersom dvärgvädurar har stora fötter men inte lika tjocka ben så för att få dit en lagom stor ring måste den sättas medan tassarna inte är så stora. 

Man kan mäta föräldradjurens ben och se hur tjocka ben de har och hoppas att ungarna blir ungefär lika stora.

Melao
4

Det jag vet om ringmärkning är att min hane fick skav av ringen utan att det syntes, jag märkte det först när jag tog av den. Han hade storlek D, dvv. Den är heller inte så lätt att att klippa bort utan att skada kaninen, det slutade med att vi drog av den eftersom vi inte vågade ta en större tång men knappt gjorde ett märke på den med den lite mindre. Alla veterinärer jag pratat med har trott att jag skämtat när jag sagt att man kan ringmärka kaniner, för dem är det helt otänkbart att sätta en metallring just vid en så stor led, pga både risken att de ska fastna och vara i vägen, och att ringen skulle ge skav och orsaka svårläkta sår vid leden. Jag skulle aldrig ringmärka en kanin om det vore jag, då är öronmärkning ett mycket bättre alternativ!

Oho för att satsa det sista på mirakel!

zezagena
0

Fast hur ofta hör man att det hänt nåt trauma av ring..? jag har hört ett fall o det var inte säkert att det var ringens fel.. Men håller ändå med - tatuering i örat känns säkrare 

ps hur i fridens dagar kunde ni dra över den över leden för att få av den..? ds

RebeccaG
0

Jag kör på tatuering, har sett flertalet kaniner som slitit sönder hälen när ringen fastnat vid leden & kaninen slitit till. Inget kul. Tatuering är bättre för kaninen, jag skulle inte ringmärka mina ungar, för stor risk för skada :/

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

Candy123
0

Nu är jag inte så insatt i kaninaveln men en sak har ja undrat över en stund att varför chipmärker man inte kaniner? Är inte de skonsammaste sättet?

🐶HUND-BLOGG (australian kelpie & golden)🙂

😊Instagram @dundee_the_kelpie, @ceciliah_98 och @ciliskaniner🤓

RebeccaG
0

#11 det finns inget register över chipmärkning för kaniner. Sedan är det väll av ren lathet då det är lättare att kolla en kanin i örat eller foten, snarare än att ta fram en chipläsare under utställning.

| Youtube

sfut
1

#12 Snarare snålhet skulle jag säga. Det tar inte lång tid att läsa av ett chip men det är ju en kostnad att köpa in en läsare.

Det är svårt att ge bort vänlighet.
Den kommer hela tiden tillbaka till dig.

www.hoppfullt.blogg.se

RebeccaG
0

#13 Sant. För som vi alla vet är det så dyrt med chipläsare :P

| Youtube

[Rexkanini]
0

En fråga.. Kan man byta ringmärkning till öronmärkning hos veterinären? Får hem ett par kaniner med ringmärkning och skulle vilja byta till öronmärkning.

sfut
0

#15 ja det kan du men fråga uppfödaren vad kaninen i så fall ska märkas med. Det är nämligen inte samma öronnummer som ringnummer :)

www.hoppfullt.blogg.se

Melao
0

#9 Det har varit förhållandevis enkelt att dra av ringen på de tre kaniner jag har varit med och gjort det på. På en av kaninerna hade ringen redan halkat ner över leden så jag tror att den var för stor (det var en dvärghare modell mindre så det kanske inte är så konstigt), på de andra har ringen känts lagom stor (hade absolut inte velat ha mindre!) men ändå gått att dra av när kaninen sträckt på benet. Så det är verkligen inte omöjligt.

Oho för att satsa det sista på mirakel!

[Rexkanini]
0

#16 Tack så mycket ska prata igen med uppfödaren:) men om kaninerna redan är ringmärkta då.. Kan man fortfarande öronmärka ?

sfut
0

#18 ja, man får ändra i stamtavlan bara :)

www.hoppfullt.blogg.se

Svado
2

För mig känns detta bara jättefel, håll er till öronmärkning för Guds skull och låt kaninen slippa ha ring i benet som är stor risk för skador och lidande…

Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman

[Anamalar]
0

Hur mycket kostar det för er att öronmärka? Det blir ruskigt dyrt att göra det hos veterinär, hos mig kostar det 400kr/kanin. Jag skulle alltså behöva ta minst 400 för att täcka det och minst 500 för att täcka alla kostnader. Jag säljer endast en kull per år… jag överväger att ringmärka mina nu då jag nu har raskaniner (förut hade jag blandras) då det är så extremt dyrt med ringmärkning. Annars vore väl ett alternativ att man som köpare får välja, men då också betala för öronmärkningen… 🤔

Mannez
0

Tack för alla svar, även om det blev lite annat än svar på mina frågor och som sagt funderade jag på ringmärkning och ville bara ha svar på mina frågor, jag känner redan till vilka risker det finns.

Men som sagt, tack för alla svar 😃

Hälsningar Amanda och kaninerna