Sjuk kanin :(
Min fina dvärgvädurs hona har nu blivit jätte sjuk :/, märkte inget förens igår.. Hon har magrat ut väldigt mycket & är dålig i magen.. Och just nu har hon en kull på 1 månad idag.. Hon är väldigt låg.. Funderar på om hon fått hjärnblödning för när ja släppte ner henne på golvet så haltade hon runt i cirklar :(.. Kommer hem en kaninexpert idag o kollar på henne.. Men blir nog antagligen att leta efter en ny avelshona, då hon är den ända & bästa avelshonan jag har, så finns det Någon i denna grupp som säljer fina dvärgvädurs honor.. Så är jag ev intresserad. Hör av er!
Ja det är jätte tråkigt, frisknar hon inte till så klarar nog sig ungarna ändå, dom äter o dricker själva så. :)
Åk in till veterinären med henne! :)
Jag hade en hona som var mager, lutade huvudet och skuttade runt i cirklar. Åkte till veterinären och de sa att det var en slags "parasit" som bosatt sig i hennes huvud. (Låter så hemskt..)
Hon fick antibiotika i 2 veckor och hon rätade på huvudet. Hon blev aldrig helt frisk, utan hon lutade alltid lite på huvudet. Men hon levde i flera år till och jag har aldrig sett en så livsglad kanin! :) Avmagrandet hade med hennes ålder att göra på henne.
Men detta behöver inte vara fallet med din kanin, då hon fått detta i samband med ungarna verkar det som. Hade jag varit i din sits hade jag åkt in till veterinären med henne och gett henne lite kraftigare mat. Vi ger våra kaniner konstant tillgång till hö, Rabbfor (jättebra foder enligt mig.) och så går det mycket gräs och morötter några gånger i veckan. Mina kaniner var rätt magra men fick då tipset om att ge Rabbfor. Har funkat bra för mig! :)
/ Medarbetare på Hermelinkanin iFokus och Lejonkaniner iFokus.
Ja usch så hemskt! Vi får se vad jag gör, först ska min kompis mamma kolla på henne. Ja Rabbfor är jätte bra foder, har int köpt det på ett tag nu dock, (pengakris) men min morbrors tjej lägger ut åt mig nu idag så att ja får hem en säck, så att ungarna får i sig riktigt med foder iallafall. Tack!
Låter inte bra om du har kaniner i närheten. Sätt denna kanin i strikt karantän med hennes ungar. Vissa av dessa "sjukdomar" kan vara smittsamma.
Har du gett henne eller ungarna något speciellt, nytt foder? Nya grenar, gräs, hö? Föreslår att du ger vitaminer om det KAN vara brist av något sånt. Kan vara listeria.
Gräs har dom fått väldigt mycket av nu.. Men inte varje dag heller, ungarna verkar helt friska o krya! Hörde dock att gräset kan va väldigt starkt i början o kunde göra så att kaninerna blir sjuka.. Men har aldrig haft de problemet tidigare så.. Ja har ju kaniner i närheten… Vi får se hur detta slutar :/
Så tråkigt. (men har du henne bara för Avel eller är hon inget annat för dig?) Inte för att vara elak vill bara veta 🙂
Tillståndet med henne är mycket allvarligare än jag trodde. Det hände en olycka med henne igår också, pojkvännen skulle ta in henne när vi skulle åka, så hon sprattlade till lite, så han tappade henne.. Nu är de något enormt fel med framtassarna på henne, hon kan inte hoppa!! Känns som om dom är brutna, nu rekommenderar grannen som varit uppfödare att avliva henne.. :'(
Åh vad tråkigt! Hoppas hon frisknar till så snart som möjligt :)
Usch vad tråkigt :-(
Men eftersom hon verkar så skadad så måste du antingen avliva henne omgående eller ta henne till veterinär omgående för att höra om det finns möjlighet för henne att läka, och så behöver hon ju smärtlindring om nu frambenen är brutna.
Varför har ni inte varit till veterinär med henne? 😕
En kanin som har magrat väldigt mycket, är dålig i magen, och haltar i cirklar, hade jag sökt veterinärhjälp till snarast.
Och igår blev hon dessutom tappad och bröt båda benen.
Det är ledsamt. Idag är det vardag, hoppas hon fått komma till veterinär idag i alla fall, så hon inte behöver lida..
Visst, det är sånt som händer, kaniner blir sjuka, och man kan råka tappa dem… absolut. Men man måste se till att ens djur inte lider i onödan, och söka veterinär om de blivit sjuka eller skadat sig… :(
Detta hände sent igår kväll, och haft skola idag o ingen annan har varit hemma, Därför har vi inte kunnat ta henne till vet. De e jätte tråkigt. Men hon kommer få somna in ikväll. :'(
Ok, bra. Bara hon slipper plågas, är det något jag inte står ut med, så är det djur som lider 😭
Låt aldrig folk som inte kan hålla kaniner ordentligt hålla i dom. Då kan det sluta så här.
Mycket tråkigt.
Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman