Kanin iFokus

Kanin

Etikettmåste-skriva-av-mig
Läst 822 ggr
[TeamGolden]
0

Att förlora sin kanin

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej, åren med mina två kaniner har gått fort, för fort enligt mig och det slog mig att de fyllt 3 respektive 2 år och jag har börjat få ångest över den dagen en av dem går bort/båda går bort. De bor tillsammans och trivs otroligt bra som ett par, de skulle nog inte klara sig utan varandra, det är en hane och hona, hanen är lejonhuvad/dvärgvädur medans honan är vit hermelinkanin och jag är så rädd att en dag öppna buren så har de somnat in. Jag vet inte hur jag ska hantera den situationen då jag antagligen kommer bli förskräckligt ledsen och knappt förmå mig att inse att de är borta. 

Hur gamla brukar en kanin vanligtvis bli? Rädslan är just för min äldsta hane som då är 3 år, fyller 4 iår, då hamstern jag hade tyvärr avled vid denna tiden på året det året han fyllde 4 år så är så fruktansvärt orolig att jag ska behöva återuppleva det igen. 

Kaninen vi hade innan dessa två blev väldigt gammal (ovanligt gammal verkligen) så hoppas på många fler år med mina två små kaniner men vet att många kaniner inte blir gamla alls. 

Ville bara skriva av mig lite då jag vet att om en av de kommer gå bort så kommer den andre sörja rejält då de är så beroende av varandra och mina kaniner är verkligen familjemedlemmar, vi har gjort massa roliga saker tillsammans och de kan t.o.m vara lösa på trädgården och har aldrig försökt rymma och de kommer när jag ropar och ja vi har haft det så kul tillsammans. 

Här är en gammal bild när de var unga♥

Mannez
1

Kaniner är långlivade djur. Vanligtvis blir det mellan 6-12 år :)

Hälsningar Amanda och kaninerna

Mannez
1

2 och 3 år är alltså ingenting, de är ännu unga och, du lär ha många underbara år kvar. Hamstrar däremot blir sällan mer än 3 år och oftast inte äldre än 2.

Mannez
0

Hur gammal blev din förra kanin?

Corazón
2

Tänk så här. Att husdjur dör är en naturlig del som inte går att komma ifrån när man väl skaffat ett husdjur, så länge man inte säljer eller lämnar bort husdjuret.  Självklart hoppas man på att sina husdjur får så många underbara år som möjligt tillsammans med en. Det du kan göra är att ta vara på tiden nu och njuta medan de lever, oavsett hur många år kaninerna kommer leva framöver. Det går inte att ha kontroll över när de dör, du är rädd för att en dag öppna buren och se att de somnat in, men tänk på att de kan leva i ca. 8 år till. Ge kaninerna kärlek istället för att oroa dig i onödan för något du inte kan rå för, även för din egna skull.

Portie
0

Våran förra kanin tror vi att han blev mellan 8-10 år (tog över honom från en familj som inte hade koll på hans ålder), han var riktigt glad och pigg in i det sista. Familjens nuvarande kanin är 7 år och är lika pigg som alltid. Den allra första kaninen vi hade dog vid 3 års ålder men det var nog pga sjukdom tror vi.

Niniz
0

Visst är det hemskt att förlora ett djur! Men jag tycker ända att glädjen man får av djuret medans det lever är värt sorgen när det dör. Tycker det är jättetråkigt när människor inte vill skaffa något nytt djur bara för att det gjorde så ont när förra dog… Det är ändå värt det!

Men du berhöver troligtvis inte oroa dig än , kaniner blir väl mellan 5-12 år beroende på ras och omvårdnad om de dör av ålder. Tyvärr dör ju en del av t.ex chock om de blivit riktigt skrämda och då lever de inte lika länge

[Lollo 97]
0

Dom brukar bli 6-9 år. Men dom kan också bli upp till 15 år om man tar hand om dom riktigt bra.

[TeamGolden]
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tack för alla svar!
Våran förra kanin blev väldigt gammal, vet inte riktigt hur gammal då jag var väldigt liten då men säkert över 10 år kan jag tänka mig, är doc inte säker. 

Hoppas givetvis mina två bebisar får många fler år på denna jord, än har vi roliga saker att göra och upptäcka innan de är redo att lämna denna värld :-)♥

Här är en bild när Athena, min yngsta hona just kommit hem till mig, hon var helt överlycklig av att ha omåttligt stora gräsmattor att springa över. Blir så lycklig i hjärtat att se denna bilden, de båda springer iväg på denna bild, och sen ropade jag på dem, de vände båda på direkt och sprang tillbaka..♥ ibland är de lydigare än hunden min mina små pälsklingar!;)