Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 768 ggr
Kanintass14
0

Torka eget

Jag hade tänkt torka lite olika saker till min kanin, men undrar vart det är bäst att torka? Jag har hört att det helst ska vara mörkt och svalt, passar ett garage bra då? Eller vart brukar ni torka? :)

Twix*
0

jag torkar på en fönster ram med myggnät i ett mörkt hörn av mitt rum helt perfekt!

tlover
0

Jag brukar torka längst in i gästrummet dit solen inte når 8garaget är upptaget) men ett garage borde funka bra.

Viktigt är bara att det inte har direkt sol (vissa växter tex tussilagoblommor ska däremot torkas i sol) men i ett garage kan man ju täcka över fönsterna.

l'm back

[RC1393]
0

Jag brukar torka i ugnen. Vi har en varmluftsugn som jag sätter på 100 grader och låter det jag ska torka ligga på en plåt i ugnen ett par- tre timmar ungefär, med luckan lite öppen. Fungerar superbra🙂 Torkar nypon, bananer, morötter osv osv. 

Torkar jag växter hänger jag dem faktiskt i solen, men under en takplåt (vi har massa takplåtar liggande efter takbyte för X antal år sedan). Hänger upp dem i knippen men ser till att solen inte lyser på dem bara. Fungerar bra det med🙂

Kanintass14
0

Tack! Jag ska nog torka växter utomhus, men morötter, bananer och så vidare i ungen! 🙂

Jetaime
0

#3 100grader låter alldels för mycket?

tlover
0

#5 särskilt i varmluftugn.

Jag tror man vanligtvis brukar säga 40-50 grader

l'm back

Jetaime
0

#6 Absolut max. 25grader skulle jag nog säga.

tlover
0

#7 jag har aldrig sett nån ugn som går så lågt men med 40-50 ska man ha luckan öppen lite så det blir nog mindre egentligen.

Själv har jag torkugn om jag skulle vilja torka större mängder el blöta saker (tex energibars el jordgubbar) men jag har aldrig använt det till örter eftersom det torkar så snabbt ändå 🙂

l'm back

Jetaime
0

#8 Jo det är sant!

[RC1393]
0

Jag brukar ha haft 50 grader men 6-12 timmar tyckte jag var drygt att vänta. Enligt pappa blev dessutom smaken bättre på bananerna när jag hade tempen på 100 grader. Nyponen jag torkade i höstas är det då inget fel på så jag tycker inte det ska spela någon roll om jag har 50 eller 100 grader, har inte tid att vakta ugnen i upp till ett halvt dygn tyvärr.

tlover
0

#10 nypon och banan tror jag är tåligare men jag tror det är dumt att torka örter så varmt.

l'm back

Mickis1994
0

Jag brukar torka i ugn (varmluftsugn) på 50 grader. Blir väldigt bra!

Mvh Michaela Glansk.
Riverruns Hoppkaniner, uppfödning av hoppkorsningar. 

[RC1393]
0

#11 ja, därför jag torkar dem ute (som jag skrev i mitt första inlägg) :)