snevriden framtand?!
Hej hej! Idag när jag skulle ta upp min kanin så kände jag att det var något vid munnen sompetade på mig. När jag kollade på hennes tänder så märkte jag att hennes ena framtand (vänstra sidan)har vuxit soppas mycket att det harvridigt sig och är utanför munnen? ! Om ni frågar hur jag inte kunde ha märkt det så är det för att kaninen är med en annan i en bur. Jag ger dom hö och pellet och det är alltid borta när jag ska ge dom nytt. Så jag trodde att hon fick i sig sitt hö och pellets. Men vad ska jag göra?! Lider hon av detta?!
Ja det behövs fixas till. Boka tid till vet.
Hur gammal är kaninen?
kan du visa en bild?
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
Visst ger du grenar också? det är också viktigt för slipningen av tänderna
l'm back
1# jag vet att det behöver fixas. Men det är en söndag. Får ringa in imon. 2# här är en bild på kaninen och dens "burkompis".
Det gick tydligen! Och här är på den andra.
3# ja, och "tuggleksaker" med. Men jag förstår inte hur illa det har kunnat bli! Jag känner mig väldigt besviken på mig själv för att inte lagt märke till det innan! Men det såg ut som att båda åt bra då all mat och tugg/hö var borta…
#8, Att kolla tänderna är en bra sak att lägga in i de dagliga rutinerna. Då ser man fort om det börjar se knasigt ut och kan bespara kaninen lidandet det innebär med bettfel :-)
#8 bettfel kan också ske pga genetik eller skada förutom att fara med kaninen till veterinären borde du kontakta uppfödaren också så att h*n vet att det finns bettfel i linjen.
l'm back
9# jo, ska göra det framöver! :) 10# jo det vet jag. Men MÅSTE man absolut till veterinären? Har hört att man kan "klippa" kaniners tänder. Eller har jag fel?
#11 JA du måste till veterinär.
Du ska inte någonsin klippa o hålla på i kanintänder själv. Det ska bara utbildade veterinärer göra. Så du får ta den kostnaden.
Veterinären ska klippa tänderna, med speciella verktyg. Aldrig göra sådant själv.
Så det behöver du inte ens överväga, för det är inte något som man som privatperson ska göra.
Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman
Ja du MÅSTE till veterinären. :(
Sen undrar jag hur man kan missa en så lång och grovt snedvriden tand? Det händer liksom inte bara över en dag.. :/
Jag blir också fundersam, hur har du hand om dina kaniner? En sådan här tand växer inte ut på en dag, inte en vecka ens.
Håller du inte på med dina kaniner eller?
Går du bara ut o ger de mat o sen går in igen, eller hur har du lyckats missa en sådan här uppenbar sak?
Jag har väldigt svårt o tro att om man pysslar o umgås med djuret en stund varje dag (som man ska) att man kan missa en sådan här gigantisk tand…..
Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman
Om man gör det själv så är det stor risk att tanden spricker och det gör bara saken värre för både dig, kaninen och plånboken
Kaninen behöver få tanden fixad hos vet, är du inte intresserad utav detta så är det avlivning som gäller.
Det är ju självklar jag ska till veterinären, jag undrade bara om det var möjligt att göra det själv. Och för er andra som undrar hur jag kunde ha missat en sådan sak. Jag jobbar. Jag tar ut kaninerna i trädgården varje dag så att dom får sin Motion. Sedan som jag nämt innan så lever kaninen med en annan. Då jag ger dom mat, hö och tugg grejer och så ser jag nästa dag att allt är borta, då är det la självklart att jag tror båda har ätit upp det?
Sedan är det en självklarhet att jag inte ska avlida min kanin över en grej man kan fixa. Köper man ett djur är det ju självklart att man ska hand om den.
#18, Är det ett bettfel som är genetiskt och som inte uppkommit genom skada så är avlivning det snällaste du kan göra för kaninen.
Är det en tandskada som kräver ständiga återbesök skulle jag avlivat.
Det ger inte kaninen någon livskvalité att flänga till veterinären var & varannan vecka.
Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning | Youtube
Jag vet inte om det är genetiskt. För 2 år sedan hade jag bara Snow som min enda kanin, jag skulle ut och mata henne när jag upptäckte att det var en liten kanin utanför buren. Jag frågade grannarna om det möjligtvis kunde vara deras men alla jag frågade nekade till det. Så hon är helt okänd. Jag tog henne då till veterinären och skulle se så att hon var helt frisk mm. Så Cloe's bakrund är okänd.
#21 Bettfel som är genetiska uppkommer upp till 1 års ålder, så du kan ju anta att det är en skada. Det är lätt hänt.
Men ju tidigare det åtgäldas(hos veterinären) desto större är chansen att det blir bra igen.
Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning | Youtube
22# ok! Tackar :)