Byggmaterial? Utebur
Jag tänkte använda mig av plywoodskivor när jag ska bygga mina uteburar… men var kan man köpa det billigast? vad använde du/ni för material till ert burbygge? Berätta gärna:) tips? och idéer ? Det ska både byggas fyrfackare och enfackare, med måtten 200x90x80cm i varje fack och ben höjd 75cm. tips? på mått? Känns som man måste stå på stege…
ett tips
Det finns nått som heter byggplywood som är tjockare än vanlig plywood och billigare. Det enda negativa är att dom har "fula kvistar" i sig men ska du tex måla spelar det ju ändå ingen roll. (vi köper sånt på XL bygg men sånt är ju olika beroende på var man bor).
Man brukar ofta kunna låna tex såg för att kapa av dom för att få dom in i bilen också.
l'm back
#1 funkar denna ?? http://www.bauhaus.se/konstruktionsplywood-cpc-7mm.html#full-description För annars finns denna http://www.bauhaus.se/byggplywood-oklassad-12mm.html
En benställning på 75 cm tycker jag är onödigt högt :) 40-50 cm räcker gott och väl, då hamnar inte överfacken så högt upp heller.
#2 det kan funka (nått liknande som den nedre använder vi till bina), det man ska tänka på med plywood är att det är limmat så dom ska inte tugga på det och få i sig lim. och det är inte helt vattentåligt så antingen får man byta det lite halvofta eller måla med nått som man kan måla i kaninburar med (jag har själv ingen erfarenhet av färg i kaninburar, vi har helt enkelt byggt våra så att man kan byta ut delar då dom blir dåliga)
l'm back
Tack så mycket alla för era svar!
Vd tror ni om spånskivor? Eller OSB-skiva? Som man målar..
De borde bli billigare att bygga väggar o golv av vanligt plank. Måla insidan med kall-asfalt. Se till att allt sitter så att du kan lätt byta ut utan att behöva montera ner hela buren i molekyler.
Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman
#5 OSB suger lättare åt sig fukt.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus