Frågor avel
Jag funderade på lite saker angående Avel . Jag kommer inte ta någon kull inom den närmaste åren men min dröm är att i framtiden ha en småskalig uppfödning.. Men med endast runt 4-5 kaniner.
* Kan man ta bara en kull på en hona eller bör man ta fler? Hur många och hur ofta?
* Minskar risken för livmodercancer hos kaninhonan om hon fått kullar eller är det en myt?
* Vad är egentligen grejen med att spara ungar om man har föräldrarna vilka de är besläktade med? Ska man sälja föräldrarna när de börjar bli lite äldre då eller? Det går ju inte att bara ha kaniner som är besläktade med varandra till Avel.. Är det möjligt att ha en uppfödning med bara runt 4-5 kaniner?
ang första säger alla olika, min favorituppfödare säger att det är bäst att ta 2 kullar/hona och år, då håller dom igång bättre än med bara en (ungarna blir friskare osv) och det tär inte lika mycket på honan som 3 el fler kullar gör.
Däremot ska man ju alltid kolla på den individuella honan om hon klarar av det eller inte, vissa honor magrar osv lättare än andra.
ang det andra så beror det ju på, sparar man inte nån av ungarna så räknas man oftast som proffesionell och då ska man gått kurs, vara skriven hos jordbruksverket och såklart skatta. Därför brukar man säga att man bör spara ungar.
Man ska också räkna med att alla ungar inte blir sålda och ha plan för det.
Om alla 4 (2 honor och 2 hanar) är obesläktade kan man spara ungar till Avel, man kan ju para med hane X om pappan till kaninen är hane Y.
Hur man gör när man avlat färdigt på kaninerna bestämmer man själv. Vi köper oftast in avelsdjur eftersom dom vi sparar oftast går till slakt (så man måste ju inte spara till Avel, man kan spara till kel, utställning, slakt osv också).
Vi har bara 4 kaniner som vi avlar på (2 honor, 2 hanar) och vi säljer oftast avelsdjuren efter att vi avlat färdigt på dom eftersom dom är vi närmare än våra ungdjur som går till slakt eller säljs men kan vi inte sälja så slaktas dom tillslut.
Mycket beror på tex varför man avlar, vi föder upp en lantras för bevarande av ras och för köttproduktion så vi gör på ett sätt men en som föder upp för utställning kanske gör på ett helt annat sätt.
l'm back
Det går utmärkt att enbart ta en kull på en hona. Att ta en kull skulle minska risken för livmodercancer är enbart en myt.
Man behåller ungar som håller de mått man är ute efter t.ex. rätt färg och bra kropp osv. (Om det är rasavel vi pratar om). Att de är besläktade med föräldrarna är inga problem. Antingen säljer man vidare föräldrarna eller gör mor-son / far-dotter PARNING och testar ifall linjen bär på bettfel eller annan defekt. Men för att verkligen svara på din fråga så har jag själv kommit framtill att nej det går inte. Jag hade tänkt att ha en mindre uppfödning på 6 kaniner (6 som max antal då burplatserna är 6 st). Det är svårt att komma vidare i sin Avel om man inte vill sälja föräldradjuren så fort de fått en eller två kullar. Det är svårare att spara osv osv. Därav har jag själv lagt min knappt uppstartade dvärgvädurs Avel på hyllan och kommer gå tillbaka till hoppningen och enbart ta en kull nästa vår. Sedan beror det också på vad det är för Avel du pratar om; kel, rasavel med stamtavla, projektavel t.ex. dvv med wienerteckning eller hoppavel.
Jag har inget annat syfte än att föda upp till kel, men jag vill ju spara ungar med eftertraktat temperament och färg/teckning. Och sedan avla vidare på dessa kaniner som jag fött upp.
Jag kan tillägga att är det viss slags Avel (inom genbank dvs bevarande av utrotningshotad ras) så får kaninerna man tar kull mellan inte vara släkt på genbankspapperna (det går bak till mor/far föräldrar) så far/dotter parningar som #2 berättar om kan man inte inom vissa raser så vid tredje generationen kan det vara svårt att ha en kanin på gården som inte är släkt med dom.
l'm back
Jag skulle också kunna tänka mig att föda upp till utställning. Kanske inte för att jag är så intresserad av utställning själv. Utan mer för att få föda upp fina kaniner både till utséende och temperament och sälja dem till andra uppfödare som sysslar just med utställning. Men vem vet, får man tag i/föder upp en riktigt fin kanin känns det ju lite slöseri att inte ställa, så då skulle jag ju kunna tänka mig att göra det.
#6 Ja vilket Avel du vill bedriva får du allt klura ut. 😉
Men så en hona mår inte dåligt av att bara ha en kull och sedan aldrig mer igen?
#8, Nej :-)
Det går att ha en uppfödning med få kaniner, det krävs bara lite mer planering om hur man ska lägga upp det för att inte burplatserna ska "ta slut" direkt. Om du tex får låna hanar för PARNING så blir det ju automatiskt en/två kaniner färre. 🙂