Skaffa kanin?
Hej på er. Har länge funderat på en kanin men velat fokusera på en gnagare i taget. Min hamster gick bort i går och jag är helt förkrossad. Jag saknar henne otroligt mycket redan men det är livets gång. Jag funderar nu på att sälja alla mina tillbehör till hamstrar och skaffa en kanin. Jag vill ha en massa fakta om mat,vad man kan göra, hur gammal dom blir m.m jag läser alltid på så mycket innan jag skaffar djur. Jag vill se bilder på olika kaniner skulle gärna vilja testa att hoppa med kaninen (vilken ras är bra på att hantera hoppning) Tacksam för svar OBS vill bara söka lite osv är fortfarande under sorg för min hamster.
Kaniner är dock inte gnagare.
http://kaninmagazinet.se/ här finns allt du behöver veta och lite till. Lycka till!
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Hej :)
Vad kaniner äter: hö, gnagkvistar, ev. pellets, godis i form av morot-gruk och äpplebitat
Vad man kan göra med dem: Det beror på vilken kanin du har men mest på dig. De kan bli rumsrena, komma på inkallning och olika tricks, men det beror ju på hur mycket dr tränar den
Kolla det här: https://www.youtube.com/watch?v=qeuL5IGimCQ
Ålder på kaninen varierar, men oftast mella 6-12 år beroende på ras och hur den sköts
Jag vet inte så mycket om hoppning men liten rex är en ras som ska vara bra på det. Det förstår jag för även om jag inte tränat hoppning med min så hoppar hon otroligt högt när hon springer lös och vilken fart hon har… :o
Liten rex har en speciell, extra mjuk päls, en del påstår att den är allergivänlig, jag har inte allergi så jag vet inte
Här är en bild på min Förgetmigej (liten rex) när hon nosar på ett lamm
Vad kul att du börjat fundera på kanin, du lär inte ångra dig. 😃
Basfödan för en kanin är hö, fri tillgång till ett fräscht och näringsrikt hö är prio ett när det gäller foder. Pellets kan ge som tillskottsfoder och då bör man köpa ett bra pellets och inte gnagarblandningar som säljes i mataffärer. De innehåller alldeles för mycket onyttigheter.
Några tips? på pellets som jag tycker är bra är Cuni Complete, Cuni pro, Cuni Natur och Selective. Mängden pellets som ska ges anpassas efter individ.
Grönsaker, frukter och grönt som du hittar i naturen kan du ge så ofta du vill. Men vänj in ny mat mycket långsamt!
Det finns mycket att göra, kaninutställning, Kaninhoppning, klickerträning, lära in trix och bara gosa är några bra exempel.
En kanin blir oftast mellan 6-12 år.
Hälsningar Amanda och kaninerna
Oj tack för all bra information förväntade mig inte så bra svar haha !!! Låter så himla kul och har alltid velat ha en kanin :)