Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 1292 ggr
Emelie123
1

Några frågor

Hej!

Jag ska skaffa kanin och har några frågor som jag funderat på. 

Och tänkte om någon här inne kan hjälpa mig att svara på dom :) När jag ska skaffa mig ett djur tar jag reda på så mycket jag kan innan så jag har "kött på bena" :)

* hur ofta ska man slipa tänder på dom?

*Hur ofta klipper ni klorna på era kaniner?

*Badar ni dom ofta med ex ohyra medel, tänkte om de får ohyra lätt när dom är ute, då mina ska bli utekaniner

*Ska man ha myggmedel på dom när dom är ute hela tiden så myggen inte äter upp dom och i såna fall vilket medel rekomenderar ni?

* Och ska man ha hö framme hela tiden? För kraftfoder ska man väl ge ca 1 dl per dag?

/ En nybliven kaninägare med många funderingar ;)

Mickis1994
5

En kanin med korrekt bett behöver man varken slipa eller klippa tänderna på. Behövs detta har kaninen bettfel och bör (enligt mig med flera) avlivas istället för att utsättas för onödigt lidande.

Klipper klorna ca 1 - 2 gånger i månaden.

Kaniner behöver inte badas på något sätt förutom i nödfall t.ex. hoppat i någon pöl med dy och kan inte bli ren själv.

Inga myggmedel till kaniner.

Hö ska kaninen alltid ha fri tillgång till. Hur mycket pellets man ger kaninen är beroende på ras/storlek och ålder. Vilken slags kanin har du tänkt att skaffa?

Mvh Michaela Glansk.
Riverruns Hoppkaniner, uppfödning av hoppkorsningar. 

Fridaaaa
2

Aldrig. På en frisk kanin behöver man inte det. De slipar ner sina tänder genom höet och grenar

1-2 ggr/månad

*Badar ni dom ofta med ex ohyra medel, tänkte om de får ohyra lätt när dom är ute, då mina ska bli utekaniner
Man badar inte kaniner mer än nödvändigt, aldrig behövt bada en kanin. Aldrig upplevt att de har lätt för att få ohyra och har stort sätt bara haft utekaniner

*Ska man ha myggmedel på dom när dom är ute hela tiden så myggen inte äter upp dom och i såna fall vilket medel rekomenderar ni?
Finns inget myggmedel för kaniner.

* Och ska man ha hö framme hela tiden? För kraftfoder ska man väl ge ca 1 dl per dag?
Hö ska de alltid ha fri tillgång till ja.
Mängden mat beror på kaninen, storlek på kaninen, aktivering, vad för pellets man har mm. Mina dvärgkaniner får 0,5-0,7 dl som max per kanin. 1 dl fick dem som bebisar medan de växte, sedan trappa ner.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[RC1393]
2

Håller med #1

Niniz
0

Hej :) Här kommer jag med några svar! :D

Om de inte har bettfel, så behöver man ALDRIG slipa tänderna på dem. Däremot måste de ha gnagkvistar; t.ex från björk och fruktträd som de kan gnaga på och slipa ner sina tänder naturligt på. Bara kaniner med bettfel behöver tand-slipas

Det är lite olika beroende på hur fort de växer. Ungefär varannan vecka kanske?

*Badar ni dom ofta med ex ohyra medel, tänkte om de får ohyra lätt när dom är ute, då mina ska bli utekaniner.

Vi har utekaniner och har aldrig haft ohyra på dem. Om de skulle få det så kontakta vet! Det är inte naturligt, de flesta kaniner är friska. Däremot behöver du städa buren nån gång i månaden, för att de inte ska få ohyra.

Vi har aldrig haft problem med det. Men jag bor ju inte där det finns massor med mygg. Någon annan med erfarenhet av det kanske svarar? Generellt behöver man INTE myggmedel.

Ja, de ska ha fri tillgång till bra hö och friskt vatten. De flesta kaniner klarar sig utan kraftfoder/pellets, om de har bra hö. Men om de bor ute så kan det vara bra under vintern. Vissa individer behöver kraftfoder/pellets, ca 2 msk/dag, inte en hl deciliter! Det låter lite mycket…

ÖVRIGT

Jag rekommenderar att du inte har en av de minsta kaninerna utomhus, då de inte klarar kyla lika bra. Vissa dvärgvädurar (kaniner med hängande öron) kan doppa öronen i vattnet på vintern. så att de förfryser; så du bör skaffa kanin med stående öron. I övrigt klarar kaniner oftast av kyla bättre än värme, vi har haft våra i -20 grader, men de tycker det är jobbigare på sommaren om det är varmt. Se bara till att buren står dragfritt och i skugga på sommaren. Två kaniner (två honor som är kullsyskon) kan med fördel bo tillsammans. Då kan de gosa ihop på vintern :) ALDRIG två hanar ihop, det kan sluta med döden i värsta fall.

Har du övriga frågor svarar jag gärna :D Alla har varit nybörjare nån gång och inga frågor är dumma.

emsyzz
0

Ge den alltid pinnar att tugga på - VARJE DAG! Dom man köper i djursffärer brukar inte uppskattas, ta hellre från äppelträd på tomten. Kaniner kräver alltid fri tillgång på hö, hö maler ner tänderna när den tuggar. Är den överviktig minskar du aldrig ner på höet, bara kraftfodret. Har den bra tänder behövs de aldrig slipas! Varierande från kanin till kanin, varje till varannan månad. Växer klorna för långt växer även pulpan för långt och då kan man inte klippa dom kort igen. Aldrig bada en kanin! De sköter det själva! Är den smutsig är den troligtvis sjuk (om du inte skulle ha en riktigt äcklig bur förstås..) Inget myggmedel! Om de slickar i sig det är det inte bra! Spraya på utsidan av buren där de inte når, eventuellt lite på insidan av taket om det är högt. Då luktar buren åtminstone. Fri tillgång på hö! Alltså - det får inte vara slut när du kommer en morgon. Då fyllde du på för lite dagen innan. Ta det försiktigt med kraftfodret, de flesta blir tjocka. Pellets brukar de kunna hålla vikten med. Ge mer på vintern då de behöver en ordentlig energireserv för att inte frysa. Knappt något kraftfoder på sommaren då den har gräs också.

Emelie123
1

Tusen tack för alla svar! Om jag får någon mer fråga så återkommer jag 😉. Dom kaniner jag ska få är blandras med dom stora raserna bla belgisk jätte osv och de blir två stycken syskon. Dom är hur söta som helst 😃

Men tacksam för alla snabba svar! 🙂