Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 365 ggr
[AnimalLover1]
0

Begränsa pellets?

Asså nu känner jag mig lite trög. Jag vet att man ska begränsa pelletsen. Men vad menas egentligen att man begränsar pellets eller ger fri tillgång? Fri tillgång är väl att man ger jättemycket så det aldrig ska ta slut, såsom hö? Begränsat är när man typ bara tar ut matskålen på kvällen med ca 0,5 dl i och sen tar in den när kaninen ätit upp elr? Min kanins matskål ligger där hela tiden och varje kväll ser jag till att hon har ca 0,5 dl i matskålen, om hon inte ätit upp så fyller jag bara lite tills det är ca 0,5, gör jag fel om jag gör så? Känns lite krångligt det här, har ju haft kanin i 3 år, men aja, jag vet själv att hon inte får fri tillgång xD

Ninwe
2

Fri tillgång är som du säger, att det alltid finns tillgängligt. Om man begränsar så ger man en viss mängd ett antal gånger om dagen och när det är slut får de äta hö. Om din kanin inte äter upp det den får innan nästa gång du ger så skulle jag säga att du ger för mycket. :-)

Hälsningar,
Ninni :-)

[Chanel-]
0

Jag ger ca 0,5 dl pellets om dagen. Skålen står alltid i boet. Sedan får hon fri tillgång på hö och vatten samt mycket gräs, äpplepinnar och lite annat.

RebeccaG
0

Jag ger min lilla tös 0,5dl. 
Har hon inte ätit upp det tills nästa efm(när hon får sin mat) så slänger jag den gamla pelletsen & ger den nya istället. 

Fri tillgång på pellets ska kaniner inte ha.

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

Ninwe
1

Fast om man fyller på nytt utan att det gamla är slut så känns det ju som att det blir fri tillgång? Då finns det ju i princip alltid tillgängligt. :-)

Hälsningar,
Ninni :-)

[AnimalLover1]
0

Men när hon inte ätit upp så fyller jag inte på förrän hon ätit mer :)

ninen DH
0

Vad har du för pellets?

[AnimalLover1]
0

Lösvikt från Grizzly zoo som det inte står märket på, ja, det är inte det bästa direkt men jag antar att hon ätit det i 5 år och hon har mått bra av det så jag fortsatte ge henne det sen jag köpte henne när hon var 5 år. Nu är hon ca 10 och mår toppen.

Fridaaaa
1

Precis fri tillgång är som höet: hela tiden. Begränsad: När du ger.

Mina får ca 0,5-0,7 dl/dag, nu på våren & sommaren får de bara lite några dagar/vecka, mer behöver dem inte får allt gräs, maskrosblad, gren med blad mm.

#7 Dock finns det de kaniner som blir gamla på gnagarblandningar och annat som inte är så bra för kaniner, men inte bra för dem ändå.
Jag brukar vilja se vad pelletsen innehåller, med fetthalt och annat.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.