Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 3263 ggr
sara8282
0

Fri tillgång pellets?

Pratade nyss med min kusin, som rätt nyligen skaffat en kaninunge.

Hon hade fått rådet att den skulle ha fri tillgång till pellets och 1-2 msk fröblandning varje dag…   Plus fri tillgång till hö då förstås.  Vet inte hur länge, det visste hon inte själv heller. 

Jag har själv haft unga kaniner, men de har inte fått fri tillgång till pellets, utan ca 1 dl/dygn, och fröblandning har de inte fått…

Vad är rätt egentligen?

RebeccaG
2

Kaniner ska aldrig ges fröblandning, en bra pellets räcker som komplement och 1dl pellets låter väldigt mycket(mina vuxna lejon får nästan aldrig mer än 0,5dl var).
Kaniner ska heller inte ges fri tillgång till pellets heller, höet täcker oftast deras näringsbehov bra. 

Enda gången jag gett en kanin fri tillgång på pellets var efter veterinärens rekomendationer.

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

sara8282
0

#1 Inte?  Jag frågade vad fröblandningen bestod av, och hon sa att det var mest hampfrö.

Jag har alltid fått höra att de inte ska ha fri tillgång till pellets, men blev nu osäker om det även gäller ungar?  Men det gäller alltså även unga kaniner? Jag vet inte exakt hur gammal hennes unge är, men den är över 8 veckor i alla fall.

Fridaaaa
0

Nej inte fri tillgång till pellets, begränsat.
Och Fröblandning = onödigt. Bättre att låta bli.

#2 Gäller även ungar.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

RebeccaG
0

#2 När jag har ungar hemma så tar dem av mammans mat, men jag ökar inte tillgången från när dem börjar äta pellets, då mammans fodermängd ökas när ungarna fötts.

| Youtube

*~HamsterHamster~*
0

Inte alls förtjust i pellets, kaniner kan börja tugga på fel sätt vilket kan ge irritationer i käkmuskler. Dessutom sväller de i magen vilket gör att de får en ganska stor mätthetskänsla :)

Egentligen behöver ingen kanin pellets om den inte är sjuk :)

mvh, HamsterHamster

Hela mitt liv går ut på djurskydd.

Fridaaaa
5

#5 Mina kaniner är friska men behöver pellets som komplettering. Så jo friska kaniner kan också behöva det.
Många faktorer som spelar in, gäller att inte ha kasst pellets med, sedan är ju höet och övriga kosten viktigast🙂

RebeccaG
3

#5 Fel. Pellets är ett foderkomplement som endast bör ges till kaniner vars energibehov inte täcks av energit den får i höet, t.ex. kaniner som går i Avel eller tränande/tävlande djur(då energibehovet ökar). 

Irritationer i käkmusklerna har jag aldrig hört talas om(låter som bs i mina öron), kaniner är gjorda för att tugga mycket grovfoder(hö) och har ingen direkt mättnadskänsla heller. Kaniner, liksom hästar, blir mätta på fibrer, vilket de vanligaste pelletssorterna inte innehåller speciellt mycket av. 
Kaninens mage- och tarmsystem arbetar 24/7 så maten stannar aldrig länge i magsäcken, då mesta av foderbehandlingen pågår i blindtarmen. 

Mina kaniner äter enbart hö & kompletterar med ett foder som täcker energibehovet. Allt annat är onödigt.

| Youtube

*~HamsterHamster~*
0

#& en kanin behöver fortfarande inte pellets, problemet är bara att nästan ingen vet hur man matar rätt med grönfoder ;)

Ska bara kopiera in det jag skrev i en annan tråd för jätte kaniner i nästa inlägg ;D ingen frisk kanin skulle någonsin behöva pellets om man orkar mata kaninvänligt och naturligt ;)

mvh, HamsterHamster

Fridaaaa
3

#8 Så du påstår att alla som ger sina kaniner pellets inte kan utfodra sin kanin rätt? Håller verkligen inte med dig.
Mina kaniner får allt dem behöver: hö, grönt utifrån, grönsaker då och då. Är främst vintertid som de får pellets, när det blir kallt osv. Jo, man kan utfodra rätt även om man ger pellets, vet flertalet här inne som gör det.

RebeccaG
2

#8 Nja, vissa kaniner behöver faktiskt pellets, så att dra alla under en kam är inte heller riktigt rätt.

| Youtube

*~HamsterHamster~*
1

det stämmer tyvärr inte :)  De flesta vet bara inte hur det ska gå till när man matar med grönsaker blad osv. Det är klart att kaniner som inte är vana vid att få lite pellets inte mår bra utav det. Men då Den lilla jätten är van vid grönsaker kan det faktiskt bli problem. 

Kaniner som har varit vana vid pellets hela tiden kan "behöva" dessa om man inte omvandlar deras mat tillgångar på rätt sätt.

Kaniner som matas med pellets brukar inte äta så mycket och naturligt som kaniner som inte får pellets då de sväller i magen.

Pellets gör faktiskt ingen skillnad i hur kaniner växer om man ger rätt foder. Dvs vitaminer som ges tillsammans med grönsaker automatiskt måste tillsättas i pellets. 

I naturen äter kaninen det den behöver här är de beroende utav att vi människor ger den det den behöver och då tycker jag att man borde göra det så naturligt som möjligt. I naturen växer nämligen inte pellets på marken och hö växer inte heller så att det automatiskt är starkt.

Jättar kan man inte jämföra med vår dvärgar och normalstora riktigt. Det är faktiskt ganska komplicerad om man vill ge en jätte en "naturlig" foderplan.

Jag kan väldigt görna ställa upp en sådan för jättar :).

Ad libitum till exempel innebär nästan bara fördelar.  kaninen får välja efter det den vill ha och behöver vitaminer, fiberhalt osv.

I tyskland trodde man att jättar behöver pellets och det blev därför insatt på listan på dde raser som avlats fram plågsamt eller vad man ska säga.

Ad libitum(kaninen får äta det den väljer mellan 24 timmar om dygnet). Eftersom jag tycker att den är väldigt onaturligt med pellets rekommenderar jag ad libitum matningenför jättar som jag kommer förklara nu.

Ad libitum: Kaninen har tillgång till färskfoder 24 timmar om dagen(höj det långsamt om kaninen inte är van vid det) Det viktigaste är det som växer ute. 

(Maskrosor, brännässlor, våtarv, groblad, kvistar, löv, blad, grässorter osv.)

Kvistar: (minst en ganska stor kvist om dagen som den inte kan ta av barken helt på en dag). Äpple, björk(inte så ofta), päron, Gnagarpinnar, lönn, bok(inte så ofta), al, hasselnöt, vinbärsbuske, körsbär(inte så ofta), Pilträd(väldigt sällan). Glöm inte variera och inte mata det jag skrev  inte så ofta och väldigt sällan mer än en till två gånger i veckan.

Det som växer ute(markväxter): Stor mängd gräs, maskrosor, våtarv, alla sorters groblad, brännässlor(gärna ganska ofta väldigt nyttigt), Nästan allt du hittar, dock mata ej blommor om du inte precis vet att de tål det som tillexempel smörblomma(som de inte tål).

Grönsaker: Kålsorter(variera mycket), gurka, sallader, spenat och mycket annat dock inte i stora mängder.

Rotväxter: Kålrot, rödbeta, morot. (nästan allt mata dock inte potatis för mycket stärkelse.) Av rotfrukter kan du gärna göra iordning en liten skål om dagen.

Örter: Basilika(inte så ofta), persilja, dill, meliss, mint.

Kompletterande för jättar är sädessorter, nötter: Sesam, solrosfrön(hög fetthalt och skalet har hög fiberhalt gärna en matsked om dagen), linfrön(hög fetthalt), pumpakärnor, hasselnöt, hirs, quinoa. (hirs kan du ge en kolv varannan dag.)

Ge gärna en matsked havregryn om dagen.

Mer kompletterande med protein. valsade ärtor, trokade grönsaker och frukter, johannisbröd.

Hur du kompletterar ditt hö och låter det bli starkt:Torkade, blomblad(kan man köpa). torkade örter samt torkade markväxter(står ovan kan du torka själva).

två tredjedelar bör utgöras av markväxter. Resten kan du dela in med grönsaker, frön, torkade saker.

Alltid tillgång till starkt hö :)

Det kan bli väldigt jobbigt dock är detta det bästa man kan göra för jättar.

Lite mindre jobbigt är att ge tre portioner om dagen och av varje portion ska det finnsa lite kvar när nästa portion kommer då är det perfekt. Jag ger två portioner om dagen och det finns lite kvar av morgonens portion när jag ger kvällen portion dock får mina dvärgar inte det som jättar behöver. dvs. jag matar inte med säd, nötter, torkade saker förutom i höet.(går i skolan)

Är man lat och vill inte ge sin kanin ett så naturligt liv som möjligt kan man mata med pellets(det där var inte elakt menat till alla som matar med pellets).

Men det är viktigt att din jätte har tillgång till det hela tiden :) Gör portionerna succesivt större och sedan ser du hur mycket din lilla jätte äter.

Så om du har mer frågor är det bara att fråga på :)

DET KAN A BLIVIT MYCKET STAVFEL OCH JAG KAN HA GLÖMT SAKER ;)

Ta bort, havregryn, frö,nötter, rotfrukter och begränsa kål

mvh, HamsterHamster

sara8282
1

Ungen har ju flyttat från mamman nu då, vet inte vad ungen åt när den bodde med mamman.   Hon fick rådet av uppfödaren att ge just detta, alltså fri tillgång till pellets och 1-2 msk fröblandning. 

Och hon frågade mig hur länge man ska ge fri tillgång till pellets?

Jag har ju inte gett mina ungar i den ålder mer än 1 dl pellets/dag, och nu när de är snart fullvuxna, får de knappt ½ dl/dag.

Fridaaaa
0

#12 Det är dock fel info hon fått från uppfödaren. Fri tillgång är inte bra, stor risk att kaninen äter mer av pelletsen än höet, ge enbart begränsat. Vad är det för pellets?
Jag har med gjort som du ang pellets, på ett ungefär.
Skippa fröblandning, inget för kaniner.

sara8282
0

#13  Ok.  Uppfödaren verkade väldigt kunnig, men han kan ju ha fel ändå.

Hon nämnde märket på pelletsen, men jag har tyvärr glömt det… Inget jag kände igen iaf.

Jag har inte pratat med min kusin på åratal, förrän nu, hon hade sett på FB att jag har kaniner, och hade några frågor…

Fridaaaa
0

#14 Ja uppfödare kan ju vara bra på andra punkter, eller själva blivit fellärda.

Svado
6

#11 Din foderstat funkar ju för dom som har eget hus med trädgård eller de som har tillgång till obegränsade mängder gräs.

Funkar säkerligen bra, mina kaniner äter nääästan sådan typ av mat under sommarhalvåret, men bara nästan.

Tänker på de som bor i lägenheter i städer, de har nog ingen möjlighet att komma över den mängd gräs som du menar på att man behöver.

Och örter? Har du spanat på ICA på sistone vad en knippa persilja kostar? Visst kan man odla själv men för att kunna servera sina kaniner örter dagligen räcker det ju inte med en balkonglåda med odling, eller ens ett vanligt grönsaksland.

Visst är det bra att kunna ge kaninerna färsk mat, men att kalla folk som ger sina kaniner pellets för lata är ju bara oförskämt. 

Långt ifrån alla har den ekonomin att de kan gå o handla på ICA varenda dag för att ge kaninen örter o frukt o grönt, eller har möjlighet att plocka kilovis med gräs varje vecka.

Och på vintern så funkar ju denna diet inte alls pga helt enkelt att det växer inget gräs eller någonting alls på vintern.

Är man miljonär eller har föräldrar som är beredda att pröjsa tusentals kronor i månaden på kaninmat så är ju din foderstat säkerligen riktigt bra, men ska vi va realistiska så är det ytterst få som har möjlighet att följa en sådan, därför tycker jag att du kan ta o spara lite på krutet o istället för att säga "nej det är dåligt med pellets och folk som ger pellets är lata" så kan du ju komma med en realistisk lösning på TS fråga istället.

Bara ett tips?.

/ Från en som är lat och ger sina kaniner pellets då och då.

Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman

frijoh
0

Jag tycker att man ska fortsätta på samma sätt som uppfödaren sagt i början så att kaninungen får vänja sig med att flytta först. Sen kan man sakta men säkert ändra fodergivan om man vill. Av egna erfarenheter så är nyflyttade kaninungar väldigt känsliga för förändringar. Så det är bättre att göra en sådan förändring när kaninen vant sig! :) tycker jag.

*~HamsterHamster~*
0

Oj http://www.sweetrabbits.de/f101/index.html jag fattar inte varför stadssjuka tyskland har ett forum där många är registrerade och alla håller sig nästan till den foderstaten? 

9832 människor är aktiva i detta forum och matar sina kaniner på ca. det sättet. Och jag tror att det är mer än hälften som bor i städer!

Borde nog ge upp att få er tänka på ett annat sätt, Ojojoj. jag ger upp här, jag är allt annat än miljonär -.- Och jag blir sur nu faktiskt. Sa ju att man inte skulle acceptera det jag säger här.

Varför inte åka till någon äng när man har fritid och plocka en svart sopsäckk full med bra kaninmat? hah…. okej jag ger helt klart upp att få er mata era kaniner naturligt -.-

mvh, HamsterHamster

Fridaaaa
1

#18 Alla har inte samma möjligheter beroende på hur man bor. Alla har inte körkort osv heller.
Samt att man kan ge lite pellets även fast man utfodrar kaninerna naturligt till allra största delen.

Men vintertid skulle det bli svindyrt med inköp av massa grönsaker och örter från affärerna då ekologiskt inte direkt är billigt, speciellt inte till sex kaniner, skulle bli en hel del dagligen.
Sedan vet inte jag hur pass lätt det är att få tag på riktigt bra hö i Tyskland? För här i Sverige är det oftast svårt.

[mansolsson57]
0

Var för ger ni pellets det fanns ingen pellets i det vilda

RebeccaG
0

#20 Jag ger pellets för att komplettera den delen av kaninernas energibehov som höet inte uppfyller.

| Youtube

*~HamsterHamster~*
0

#19 Jag har 9 kaniner, på vintertid behöver man inte köpa så mycket heller -.- för det första brukar de gräva och på så vis få tag på markväxter, för det andra får de grenar och de får ganska mycket torkade örter på vintern. Man borde återigen tänka på att kaniner inte alltid ha tillgång till allt grönt som finns ute på vintern! titta på en dokumänter om kaniner på vintern så vet man ca. hur jag gör.

Dessutom tycker jag att åtminstonde de på landet borde försöka livnära sina kaniner så naturligt som möjligt.

I tyskland finns det en hel del superbra kanin online affärer som de flesta beställer ifrån. :)

mvh, HamsterHamster

Fridaaaa
1

#20 Man kan inte jämföra helt med det vilda och tamdjur. Kaniner i det vilda kan reglera allt det är själva på ett helt annat sätt.

#22 Jo skulle de klara sig helt utan pellets på vintern hade det blivit mycket.
Kanske en sak om de är fri tillgång till Hage dygnet runt och flera andra faktorer. Grenar ger inte så mycket på vintern. 
Har redan sett, behöver inte se igen men tack ändå.

Om du menar zooplus så är det inte så billigt direkt  ;)

Kaniner fungerar olika också. Samt många faktorer som spelar in, även om man utfodrar sin kanin rätt. Man kan inte dra alla över en kam, och sedan påstår saker att "folk utfodrar itne rätt om det behövs inte pellets" osv som inte stämmer på alla.

*~HamsterHamster~*
0

mvh, HamsterHamster

Fridaaaa
0

#24 Jag tycker de har många saker, många bra saker, köper typ aldrig mat där men annat ha de toppen till kaniner ;)

*~HamsterHamster~*
0

#25 syftade mer på maten

mvh, HamsterHamster

Svado
4

#26 Säger till dig som jag sagt till många andra "vetabästare" här inne. Känner du att du kan något, att du vet att du har rätt och att du vill "lära ut" till andra, gör  då det på rätt sätt.

Att klanka ner på andra och kalla de lata eller okunniga som inte vet lika mycket som du är helt fel metod.

Ett annat tips?, att sitta o länka tyska kaninsidor på ett svenskt forum och avkräva av folk att gå in där o läsa är ju bara dumt. Jag kan inte ett ord tyska, och jag är säker på att många andra inte heller kan tyska. Snälla någon, tänk efter före, tack?

Linnea Adler

*~HamsterHamster~*
0

#27 som sagt blir jag upprörd rätt lätt :) eller lätt och lätt… Det dröjer ganska länge till man har fått mig upprörd, fast när man väl fått mig ilsken nog så släpper jag ut allting det är det som är felet med mig tyvärr. 

Det finns kanske nån svenne som kan tyska, jag är ju en tysk som kan svenska :)

Varför skulle jag kräva att man ska gå in och läsa där xD det har jag inte sagt eller gjort :)

Förlåt återigen :)

mvh, HamsterHamster

bustjejen
1

I princip behöver ju inte kaniner äta pellets eftersom de ska ha fri tillgång till hö. Dock är det där individuellt. Vår hona skulle klara sig utmärkt på bara hö, hon blir tjock bara av att titta på maten. Hanen har en tendens att lätt tappa vikt och bli lite för tunn. Han måste ha pellets, även om han är väldigt bra på att äta hö. Jag läste någonstans att lämplig mängd pellets är ca 15g/kg kanin, dvs ca 1msk/kg. Dock ökar jag givan något på vintern när det är kallt. Som svar på ts fråga så har mina kaniner fått relativt fri tillgång till pellets när de är ungar, OM de är bra på att äta hö, annars begränsas pelletsen. Höet är det som är livsviktigt för att magarna ska funka, och tänderna ska slipas. Ingen fröblandning.

Svado
0

#28 Däremot så verkar din diet du talar om mycket bra, och även om inte alla kan följa den så förstår man ju att den vore kanon o följa eftersom precis som du säger, så är den "all natural".

Jag ska försöka följa den nu i sommar iaf! Då jag har tur som bor i hus o har nära till skog o mark, gräsäng o så vidare. Dessutom odlar ja mkt  örter o kål nu som ska sättas ut i trädgården i sommar till kaninerna. 

Ska bli intressant o se hur det blir!

Linnea Adler

Niniz
0

Föredrar att ge ett bra hö! Pellets kan ges begränsat, i träning eller som godis. Men man ser hur kaninen mår, t.ex utekaniner och vissa individer kan behöva lite extra, men oftast räcker hö och färska gnagkvistar.

farvendal
1

I grund och botten och rent generellt behöver ju inte kaniner pellets, egentligen.

MEN

Många av oss har inte så stor möjlighet att täcka upp kaninens näringsbehov utan pellets, speciellt inte vintertid. Dessutom har vi avlat fram raser som behöver mer energi och tillskott än andra raser. Dessutom finns det kaniner som är aktiva inom hoppning som behöver extra energi.

Men fri tillgång? Nej det ska ingen kanin ha så länge inte veterinären råder till det! 

Pellets är en bra tillgång (om man har en bra sort..) så varför inte ta vara på den? Det räcker ju oftast med 1-2 matskedar per kroppsvikt på kaninen.. inga enorma mängder direkt. Och irritation i käkmuskeln? Nej den går jag inte på. Och sväller i magen? Ja då ger man för mycket eller dålig pellets..

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se